Malawi og praktbotia og diverse andre malawikar spørsmål

Hei!

Har nå er selskapsakvarium på 240l og jeg lurer på å gjøre det om til malawikar. I den forbindelse lurer jeg på en del ting

1. Er karet stort nok for malawi?

2. Hvor mange kan jeg ha? (vil gjerne ha forslag på gode sammensetninger)

3. Har lyst på Blå malawikrabbe, kan jeg ha det?

4. Har nå 4 praktbotiaer i karet som jeg ikke vil gi slipp på, går disse bra sammen med malawi? (de er ca 5-8 cm)

5. Har 4 Kuhlii-ål , kan jeg ha dem med malawi eller blir vannet for surt for dem? (de trenger jo samme verdier som PB men jeg har sett PB stortrives i malawikar)

6. Er det slik at malawi vil ha rolig vann eller mye strøm? Nå har vi Eheim 2213 utvendig pumpe og en Fluval 2plus

7. Lysrør: Nå har vi Sylvania Aquastar 38w og Sylvania Grolux 38w i karet. Hvordan er det i forhold til at Malawi ikke vil ha så sterkt lys? (vet at grolux kun er til hjelp for plantene) vi har også de originale lysrøra som fulgte med karet, er det bedre å bruke dem?

Tror vel det skulle dekke det meste jeg lurte på.
Takker på forhånd for alle svar ^^
Kaiamor
4. Har nå 4 praktbotiaer i karet som jeg ikke vil gi slipp på, går disse bra sammen med malawi? (de er ca 5-8 cm) 5. Har 4 Kuhlii-ål , kan jeg ha dem med malawi eller blir vannet for surt for dem? (de trenger jo samme verdier som PB men jeg har sett PB stortrives i malawikar)

NEI! Det er ikke en bra kombinasjon. Det er publisert en egen artikkel på Loaches som forklarer ganske inngående hvorfor. Selv om en og annen akvarist mener å ha positiv erfaring med dette, så er det simpelthen urettferdig mot den ene parten å holde disse sammen.
takk takk ^^ kjekt å endelig få en ordentlig og grundig svar på det ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap