"malawi øyespiser": dimidiochromis compressiceps cikldene døde

hei jeg lurer på hva jeh kan ha gjort galt. kjøpte en hunn og en hann i går(dvs lørdag) og hunnen døde på morgnen dag og hannen døde nå!
hunnen spiste ikke no mens hu bodde hos meg og hannen spiste som han skulle. hr gjort allt riktig tror jeg. forhørte meg med butikken om ossen de skulle ha det og gjore det sånn. men nå er de døde begge to 1 døn senere.

håper dere kan hjelpe meg. syntes det var fine fisker å vil ha sånne fremmover.
kan dere gji meg noen retningslinjer

på forrhånd takk
Du bør fortelle litt mer om akvariet du plasserte dem i. Hvor stort er akvariet (liter) og hva slags vannverdier har du? Ph, kh og gh er viktig. Du har Malawi ciklider fra før?
Kan du beskrive mer om hvordan du gikk frem da du kom hjem med fiskeposen og skulle tilvenne dem ditt akvarium?
Det var da synd at de døde. Utrolig fasinerende fisk de der. "Born to kill".

Du sier ikke noe om hvilke råd du har fått. Det er desverre ikke bestandig at de i dyrebutikken gir de beste rådene, men uansett bør man sette seg inn i dette selv før man går til innkjøp av fisk

Dette er jo en rovciklide fra Malawisjøen som trenger stort akvarium, rent og oksygenrikt vann, og også viktig: Rett PH- og GH-verdi.
Så hvis det er stort sprik imellom det du har i karet fra før, og det fiskene er vant til, så kan de ha fått en smell der.
Og som sagt så tåler de dårlig f.eks NO2 (Nitrit) i vannet.
Så det kan være lurt å ta en noen vannprøver og sjekke div. vannverdier.
Disse fiskene bør gå i et kar på minimum 400 liter, 240 blir alt for lite. Men uannsett er ikke det noen grunn til at de ikke skal overleve.
Det første som slår meg er som Shiramor og Mona sier, hvilke verdier har vannet i karet ditt?
Og hvor lenge lå posen til avklimatisering før du introduserte dem i karet ditt?
Hvor mange grader holder vannet ditt? Er det noen andre arter der? Har karet vært driftet lenge?
akvafil
Disse fiskene bør gå i et kar på minimum 400 liter, 240 blir alt for lite. Men uannsett er ikke det noen grunn til at de ikke skal overleve. Det første som slår meg er som Shiramor og Mona sier, hvilke verdier har vannet i karet ditt? Og hvor lenge lå posen til avklimatisering før du introduserte dem i karet ditt? Hvor mange grader holder vannet ditt? Er det noen andre arter der? Har karet vært driftet lenge?

har vært i drift i ca 1 år. gjorde sånn som med de andre fiskene når jeg slipper de oppi. me d å la posen ligge en stund i vannet og så fylle litt vann av gangen. det går 4 bånnsugere og en al i karret nå. er ikke helt sikker på ph. skal kjøpe målegreier på tirsdag. må vente på ph. det er et kar på 240. han i butikken sa det ville holde for et par.
For alt du vet så kan de ha vært syke når du fikk dem. Foreslår at du ringer dyrebutikken der du kjøpte dem i morgen og forklarer problemet. Spør også om hvor lenge de har hatt disse inne, og hva de har foret dem med. De kan ha vært superstresset før du fikk dem.
Ta med deg en vannprøve til en annen uavhengig dyrbutikk som ikke tjener på å "jukse" med svarene og få vannet ditt testet der.
Oppdater denne tråden når du vet hva Ph, Gh og No2 ligger på.
Glenn Paulsberg
forhørte meg med butikken om ossen de skulle ha det og gjore det sånn.

Glenn Paulsberg
er ikke helt sikker på ph. skal kjøpe målegreier på tirsdag.

Hva gjorde du egentlig? Du vet jo ikke en gang det mest elementære mht vannverdiene disse fiskene vil ha.
Så, hva gjorde du, det du skriver at du gjorde? For at malawiciklidene skulle få det slik de ville ha det?

Jeg høres sikkert veldig overrasket ut, og det er fordi jeg ER det.
mona o
[QUOTE=Glenn Paulsberg]forhørte meg med butikken om ossen de skulle ha det og gjore det sånn.

Glenn Paulsberg
er ikke helt sikker på ph. skal kjøpe målegreier på tirsdag.

Hva gjorde du egentlig? Du vet jo ikke en gang det mest elementære mht vannverdiene disse fiskene vil ha.
Så, hva gjorde du, det du skriver at du gjorde? For at malawiciklidene skulle få det slik de ville ha det?

Jeg høres sikkert veldig overrasket ut, og det er fordi jeg ER det.

han sa att jeg skulle ta i sånt pulver drit, 1 skje per 25 l. siden jeg bare hadde stein i karet. for at det skulle bli sånn vann som de trengte. varmen er 24 c.

prøver jo å gjøre det så godt jeg kan for fiskene mine.
har allderig hatt det problemet før.
prøver jo å gjøre det så godt jeg kan for fiskene mine.
har allderig hatt det problemet før.

Godt det ikke er en gjenganger når du kjøper fisk, da blir det fort dyrt

Anbefaler deg å kjøpe Ph, Gh og No2 dråpetester umiddelbart.
Ph for disse fiskene skal ligger mellom 7,4 og 8,6.
Gh bør ligge mellom 5 og 10.
Temp bør være mellom 24-28.

Disse fiske liker god sirkulasjon og meget oksygenrikt vann. De er sensistive ovenfor dårlige vannverdier, så ukentlige vannbytter er påkrevd.
( Nå er de jo døde, så denne info er kansje ikke så relevant lenger, men det gir deg en pekepinn om hva som kan ha vært galt...)
Hmm
Det viktigste du har er måleutstyr for å måle at akvariet håller rette vannverdier til dine fisker.

Du burde kjøpe dråpesett det er det beste men, er økonomien litt dårlig så kjøpe du sticks til å begynne med det går greit men, dråpesett er definitift det du burde kjøpe vist du har penger til det.

En annen ting du sparer mye penger på er å kjøpe slikt som Gh pulver fra denne siden:

http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=045116

da betaler du lite for 5 kilo som holder svært lenge men, les for all del her på forumet eller spør andre brukere her på forumet hvordan du skal blande dette til du har lært deg dette selv Jeg greide det kjempe fint med litt hjelp fra personer her på forumet så nå går det uten problem.

ph/kh kan du kjøpe også på sånn billig greier sånn som alabstergips for å øke gh.
Dette har ikke jeg prøvd så det kan jeg ikke utale meg om, men søker du litt på forumet her så finner du fort uta av det.

En annen ting er at handler du slikt som ph/kh pulver, pynt, varmelementer osv i din lokale dyrebutikk kan det være mye å hente på en nettbutikk eks denne:

http://www.tropefisk.no/shop/frontpage.html

Jeg har veldig gode erfaringer med denne butikken:
kjempe god kundeservice, kjapp leveringstid.

1 eksempel min første bestilling der skulle jeg blandt annet ha slamsuger men, han hadde bare 1 inne men den hadde en annen bestilt.
Men hun ventet på flere deler før pakken skulle sendes å når de andre delene kom fikk han flere slamsugere.

Så da ringte han å spurte hun som hadde bestilt den om det var greit om jeg fikk den pga hennes leveringstid kom tel å bli den samme uansett å det var det så da fikk jeg den sendt samme dag. I pakken kom det en nøkkelring som jeg sårt trengte:P og 4 drops å de smakte himmelsk

Å jeg har også kjøpt Powerhead som jeg fikk anbefalt her på forumet til mine malawier å jeg ser tydelig at de trives mye bedre etter jeg satt denne inn.

Jeg kjøpte Hydor Korolia 4 i mitt 325 liters akvarium det ble akkurat passe så for ditt akvarium vill sikkert Hydor Korolia 3 passe utmerket her har du forøvrig en link til den:

http://www.tropefisk.no/shop/hydor-koralia-3-18219p.html

Det siste jeg vil si er takk til dere alle som har svart på mange av mine "dumme" spørsmåler siden jeg fikk akvariet mitt dette er et supert forum
Skulle ønske det var like mye aktivitet på minigris.no som hær:P hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap