Det er vanlig atferd hos ciklider å grave såkalte yngelgroper. Noen ganger legges eggene i gropen, andre ganger legges eggene på en stein eller i en hule istedet, men så flyttes de når de klekker ned til gropa.
Dersom du har to hanner der, så får den jo et problem da... Ingen hunn som kan hjelpe han med noe å fylle den yngelgropa med.
Har ikke Golden noen spesielle kjennetegn som skiller mellom hann og hunn? På en sikker måte altså?
Dette jeg skal nevne nå, har jeg erfart med sør-amerikanske ciklider. Men jeg kan tenke meg at samme grunnprinsippene gjelder for de afrikanske. Egglegging og yngelpleie er veldig likt hos nesten alle ciklider.
Det KAN være at den ene av dine Golden er en hunn, men at hun ikke er kjønnsmoden enda. Dvs at hun altså ikke har modne egg i buken.
Hanner som er lystne på lek og egglegging, blir gjerne litt småsinte på hunner som ikke vil skvise ut egg eller som ikke viser leksvillighet. Da vil de ha dem vekk, sånn at plassen er ledig om det skulle komme en annen og VILLIG hunn forbi Det kan altså være årsaken til at den ene av dine er forvist inn i et hjørne og jages sånn.