Identifikasjon av malawi kjønn + lek

Hei!

Overtok et akvarie på 200l. Har 2x rød zebra, 2x Prinsessen av Burundi (som jeg vet ikke passer inn) 2x delfin, 3x (vet ikke) & 3x golden (1 ungfisk som fulgte med da jeg kjøpte akvariet). Problemet er at jeg vil de skal yngle. Men dette har ikke skjedd siden jeg fikk det (3mnd. siden). Derfor lurer jeg på om noen kan si meg kjønnene på malawiene, evt. det de tror. Slik at jeg kan kjøpe fler av det motsatte kjønn. Kan noen bekrefte om det jeg tror om bildene er riktig?

Jeg lurer også på hvordan jeg kan øke sjansen av lek. Jeg har huler, og skifter vann 1 gang i uka. (Se på akvariet mitt).
Ønsker alt av kommentarer!

1) Det er en rød zebra som jeg tror er en hann. Den har farge som en hunn, men fasong som en hann. Den har prikker på alle finner, og noen på kroppen. Ganske vid munn.

2) Den andre røde zebraen. Dette tror jeg er en hunn.Ganske mye mindre enn den over. Den er rent oransje, og har bare eggflekker på bukfinne.

3) Denne vet jeg hverken art eller kjønn på. Den kan være alt fra grå m/ lilla striper til lilla m/ nesten blå striper. Den har en rød stripe helt på toppen av ryggfinnen.
De andre fiskene.

4) Delfinciklide. Den er litt liten. Har fortsatt flekker på kroppen. Den blir aldri mørkere enn svakt lilla. Er for det meste sølv.

5) En livlig og sky delfinciklide. Den er ganske mye større enn den over. Den er alltid sterkt lilla/blå. Trodde det var en hann, men den har ikke "hump-head" + at den har èn stor kjønnsåpning.

Hvis delfin 4, er en gutt, er den da bare for liten til å yngle med 5?

6) Golden. Den er svart på nesten alle finner når den er aggressiv. Tror det er en hann. Vil bare få bekreftet det.

Endelig siste malawiciklide.

7) Dette er den andre golden. Den er bare svakt svart på ryggfinne. Den er slankere og litt kortere enn 6. Tror det er en hunn, men jeg skjønner ikke hvorfor golden ikke vil yngle da.

Er glad for alle kommentarer, om det bare er av èn fisk. Tusen takk hvis noen ville hjelpe meg med dette. Da hadde jeg blitt kjempeglad. Og det hjelper meg med å vite hva jeg skal kjøpe.
Zebraene dine er Herbivore (algespisere) fra Mbuna gruppen. Disse leker i huler og krever derfor mye stein i form av huler og passasjer for at de skal trives og leke.

Delfincilkidene er omnivore fra "Haps"gruppen, og trenger god svømmeplass.

Ut ifra bildene dine er det vanskelig å skille skjønn, men de dominante delfinhuene blir gjerne mørkeblå på hele kroppen mens de dominante hannene har lysere kropp med mørke finner.

For at de forskjellige artene skal leke er du seff avhenging å ha en hanne og ei hue. Videre må disse ha riktig kosthold og riktig oppsett.

Ta en tiit på denne tråden, så blir du kansje litt klokere.
Tilfeldig bekjentskap
© nasty1@gmail.com
Reklame for plussmedlemskap