- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Malawi mix.. hvilke passer sammen?
Malawi mix.. hvilke passer sammen?
Postet 06.01.09 kl 13:21
Alle disse artene er rolige frittsvømmere og burde derfor gå fint sammen. Er litt usikker på om Petrotilapia sp. "Ruarwe" er herbivore eller ikke, mange av disse Petro fiskene er nemlig det. Resten av artene krever stort sett samme kosthold og liker det samme oppsettet. Mye svømmeplass, noen steiner her og der. Aulonocaraene liker å ha en hule der de kan leke.
Viktig å ikke sette opp karet med Mbuna innredning, frittsvømmerne er ikke så glad i masse huler og passasjer da de opprinnelig lever over bar sandbunn, gjerne ved overgangsonen mellom sand og klipper litt avhengig av arten.
Hvor stort kar skal du ha dem i?
Viktig å ikke sette opp karet med Mbuna innredning, frittsvømmerne er ikke så glad i masse huler og passasjer da de opprinnelig lever over bar sandbunn, gjerne ved overgangsonen mellom sand og klipper litt avhengig av arten.
Hvor stort kar skal du ha dem i?
Postet 06.01.09 kl 13:37
Endret: 06.01.09 kl 13:40
Petrotilapia sp. er en mbuna, og er også blandt de største mbunaene i sjøen. Jeg kan ikke noe om dem, men fant denne siden hvor det står at de er algespisere:
Petrotilapia sp. "ruarwe"
Så de andre fiskene passer sammen, men ikke "Petro".
Den trenger annen innredning, mer vegetabilsk mat og andre mbuna å gå sammen med.
Petrotilapia sp. "ruarwe"
Så de andre fiskene passer sammen, men ikke "Petro".
Den trenger annen innredning, mer vegetabilsk mat og andre mbuna å gå sammen med.
Postet 06.01.09 kl 13:57
Hej
Vet inte om du är en som hållit malawiciklider förut men om det är så att du är ganska grön på det så tycker jag att du skall droppa Lethrinops sp. "red cap" som är lite svårare att hålla och det vore ju trist om de dog för dig.
DE är lite försiktiga i mat väg.
Så jag hade droppat de om du inte är en garvad malawi akvarist.
Kan förstå att det är frestande att hålla dessa .
Sedan så kommer det sig av ditt akvariums storlek vilka arter du kan ha.
Copadichromis sp. "yellow jumbo" blir ju ca 20 cm och kräver ett stort akvarium.
Så när du skriver att du önskar att ha den så bör ditt akvarium vara 500 Liter + .
Mvh Kjell
Vet inte om du är en som hållit malawiciklider förut men om det är så att du är ganska grön på det så tycker jag att du skall droppa Lethrinops sp. "red cap" som är lite svårare att hålla och det vore ju trist om de dog för dig.
DE är lite försiktiga i mat väg.
Så jag hade droppat de om du inte är en garvad malawi akvarist.
Kan förstå att det är frestande att hålla dessa .
Sedan så kommer det sig av ditt akvariums storlek vilka arter du kan ha.
Copadichromis sp. "yellow jumbo" blir ju ca 20 cm och kräver ett stort akvarium.
Så när du skriver att du önskar att ha den så bör ditt akvarium vara 500 Liter + .
Mvh Kjell
Postet 06.01.09 kl 15:05
Endret: 06.01.09 kl 15:07
Postet 06.01.09 kl 15:17
Endret: 06.01.09 kl 15:18
Postet 06.01.09 kl 16:52
MariflyflyHar holdt på med malawi i litt over ett år. Så begynner å å litt peiling... Karet de skal i er ett 530L.
Tycker att du inte skall ta Lethrinops sp. "red cap" men valet är ditt.
Vet om erfarna Malawi akvarister som har slitit med de och de har dött en efter en.Det finns säkert flera på forumet som erfarit detta.
mvh Kjell
Postet 06.01.09 kl 17:10
Postet 06.01.09 kl 17:12
Postet 06.01.09 kl 17:16
Du har ju inte direkt valt lätta fiskar att hålla...dessa är känsliga och ställer stora krav på dig...
Dessa är ganska svåra fiskar att hålla.
Man skall inte blanda fisk som kan korsa sig så du bör inte ha
Lethrinops sp. "yellow collar" och Lethrinops sp. "red cap"
Mvh Kjell
Dessa är ganska svåra fiskar att hålla.
Man skall inte blanda fisk som kan korsa sig så du bör inte ha
Lethrinops sp. "yellow collar" och Lethrinops sp. "red cap"
Mvh Kjell
Postet 07.01.09 kl 07:03
Postet 07.01.09 kl 08:55
Endret: 07.01.09 kl 08:56
Postet 07.01.09 kl 09:51
Det står sällan på fisk att de är svåra när det gäller malawiciklider.
Men tro mig att det finns svåra malawi.
och du har lyckats att hitta flera på din önskelista.
Och jag har inte tagit det från luften att de är svåra utan har många kompisar som har eller har försökt sig på L.Red cap och Placidochromis sp. "johnstoni solo" och de har förlorat en del fisk.
Jo då någon har lyckats...
Om du läser på red capen så står det att man måste vara nogran med sällskapet till de.Det hade varit bättre att de gick själva eller med någon lugn Aulonocara art.
mvh Kjell
Men tro mig att det finns svåra malawi.
och du har lyckats att hitta flera på din önskelista.
Och jag har inte tagit det från luften att de är svåra utan har många kompisar som har eller har försökt sig på L.Red cap och Placidochromis sp. "johnstoni solo" och de har förlorat en del fisk.
Jo då någon har lyckats...
Om du läser på red capen så står det att man måste vara nogran med sällskapet till de.Det hade varit bättre att de gick själva eller med någon lugn Aulonocara art.
mvh Kjell
Postet 07.01.09 kl 16:39