Malawi og oscar i samme vann?

Jeg har en 375 l med malawier og en 60 liter med Oscar.
Skal selvfølgelig bytte om...

Har fått mange gode tips om hvordan..

Men så spurte jeg inne på Oscarfishlover.com og de mener det er bare å bytte! Med en gang.. Altså, putte dem rett i hverandres vann.. ??!?!

Er det tilfelle?
Skjønner ikke helt spørsmålet siden du er den eneste som vet vannverdiene i de ulike karene. Skal du flytte fisk fra et kar til et annet så må vannverdiene være like, eller du må bruke lang tid til akklimatrisering.

Det sagt så er jo Malawi og Oscar i hver sin ende på skalaen når det gjelder vannkvalitetskrav. Oscar er en Sør-Amerikaner som skal ha bløtt og litt surt vann. Malawi derimot skal ha hardt og alkalisk vann.

Skjønner godt at du vil gi oscaren 375 liter, men det er veldig få malawi som kan klare seg i en 60 liter (forstod det som du hadde tenkt å ha dem over i 60 liter?)
Altså, noen mener det bare er å bytte dem. Vet jo a de skal ha to helt forskjellige vannverdier... Så er derfor jeg spørr...
Malawiene er yngel som skal selges.. Så har tid til å vente, er ikke det. Men om det faktisk hadde vært SÅ enkelt... .D
Så vidt jeg kan se i følge fiskebasen vil det være mulig å senke ph i Malawi karet slik at du kommer ned på 7,5. Dette er i øvre grense for oskarene og nedre grense for Malawiene. Begge arter tåler visstnok hardhet opp til 20 dH så her kommer du nok ikke i noe problem så lenge du tar Malawienes vann som utgangspunkt og justerer oskarenes etter det. Husk bare gradvise endringer. Det finner du flere innlegg om. Så vidt jeg husker kan mer enn en halv grad endring i ph være kritisk. Et par grader dH i døgnet er vel også maks av anbefalt endring.

Alternativt kan du få 60 l forbøtter på felleskjøpet som jeg tidvis bruker som nødakvarie eller som du kan bruke som mellomstasjon. Det krever selvsagt at du har en ekstra pumpe og litt årvåkenhet med hensyn til nitritt o.l. dersom de skal gå i dette vannet lenge. Personlig har jeg ikke hatt noen store problemer med dette. Jeg har også sløyfet varmekolbe og heller temperert rommet der fisken skal stå. Det er selvsagt en litt dyr løsning.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap