Isopor hos malawi

Har et akvarium som skal gjøres om til Malawi-kar. Har nå grus i som skal byttes ut med Biltemasand. Skal legge 1 cm isopor over hele bunnen. Er ikke så lett å få fjernet hvert eneste lille gruskorn som blir liggende igjen til slutt. Så det jeg lurer på er om jeg er nødt til å "støvsuge" bunnen slik at jeg får ut absolutt ALT, eller om det går bra at det ligger igjen et lite korn her og der ? (Er isåfall bare snakk om en størrelse på rundt 1 mm.) Kommer de bare til å grave seg inn i isoporen når det legges tunge steiner oppå, eller er det fare for at bunnen kan sprekke...? Jeg skal ikke fylle opp med kjempesvære steinrøyser, men hauger av 3 lag med stein i høyden veier jo endel de også. Akvariet står ikke på en bordplate - bare en ramme med 3 "tverrbjelker". Isoporen er ganske hard på utsiden så jeg vet ikke om gruskornene klarer å "skjære seg" skikkelig inn i den... Er vel dumt spørsmål dette her & jeg regner med at svaret blir at det ikke må bli liggende NOE under isoporen, men jeg spør nå likevel

En ting til som jeg lurer på : det er som sagt isopor med en glatt og ganske hard overflate så det ser ut som den er blitt varmebehandlet eller noe sånt. Vil Golden og andre Malawier på samme størrelse klare å grave hull i denne etterhvert slik at jeg får masse "snø" som flyter på overflaten ? Kan jo legge plexiglass oppå, men min temmelig slunkne lommebok liker ikke prisen på slike plater...
Isopor brukes for å unngå at steinenes spisse kanter punktbelaster glasset. Faren for å få et sandkorn liggende i mellom stein og glass elimineres også da dette også blir punktbelastning. Det gjør ikke noe om det ligger igjen noen små korn her og der under isoporen. Om du hadde gått for pleksiglass, ville isoporen vært bortkastet da det eneste formålet er å unngå at tunge steiner punktbelaster glasset. Isoporen fordeler vekten over et større område på glasset, og glasset vil dermed tåle betraktlig høyere vekt.
Jeg bruker isopor som ikke er varmebehandlet, og har aldri hatt noe problem med kuler som løsner fra denne. Varmebehandlet isopor går også fint å bruke, bare siden som skal ligge mot glasset er uten "spisser/kanter o.l".

VIKTIG : Sjekk at isoporen du skal bruke er miljøvennlig. Viktig at den ikke inneholder noen giftige stoffer!!
Å hjelp, kan man ikke bruke all slags isopor ??? Har lest flere tråder der folk har spurt om isopor kan være skadelig og svarene har vært "neida, ingen fare" 8-( Derfor brukte jeg det i et annet kar jeg satte igang før jul (samme type som jeg har tenkt å ha hos Malawiene). Det har gått sebraciklider i det karet i nesten 2 måneder nå og ingen av de har dødd eller ser ut til å være i dårlig form. Tvert imot ; de yngler og står i. Nå er vel de noen hardføre j*vler, men jeg vil tro at de takler isoporforgiftning like dårlig som andre fisker. Har hatt kassene stående i noen år så jeg husker ikke lenger hvor jeg fikk de fra (har samla støv på loftet. "Sikkert kjekt å ha en eller annen dag" tenkte jeg. Og etter 5-6 år så fikk jeg jo endelig bruk for de, hehehe.) Det er isoporlokk på de, så det er mulig de kan ha vært brukt til å frakte fersk fisk i eller noe sånt. Isåfall burde de jo være ufarlige. Uff, nå ble jeg nervøs her :-S
Ingen kan svare på om det ser ut til at det er trygt å bruke denne isoporen i og med at jeg ikke har hatt problemer i det andre karet der jeg har brukt samme type ? Hadde vært fint med litt raskt svar da jeg må ha klart karet i løpet av de neste dagene p.g.a. at jeg skal hente noen fisker i slutten av uka
For å være på den sikre siden kjøp deg en isoporplate på en byggvareforetning koster kun noen få kroner platene er på 120x60. Kantene somblir etter du har tilpasset den kan du varmebehandle med en varmepistol, bruk svak varme så slipper du små isoporkule som kan flyte opp.
En kjapp tlf til produsent av isoporen vil nok gi deg et konkret og sikkert svar. Husk å nevne at isoporen er varmebehandlet.
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap