Tyggende golden?

Har to golden i et 300 liters akvarie. En litt større enn den andre og den største har også mest svart på finnene. Den største har jagd den andre en stund og vi har for gjeves prøvd å få tak i flere hunner til den, men uten å lykkes....
Nå i dag merket vi at den største fisken bare oppholder seg i en hule og vil ikke spise. Til min store forundring merket vi at den har egg i munnen.... men er ikke dette hannen da? har hannene egg i munnen? Eller er dette rett og slett hunnen?

Hvor lenge tygger de før de spytter unger?
Siden vi bare har disse to i ett 300 liters akvarie må vi da ta den ut før den spytter eller vil de ta vare på sine egne unger?
Tobmag
Har to golden i et 300 liters akvarie. En litt større enn den andre og den største har også mest svart på finnene. Den største har jagd den andre en stund og vi har for gjeves prøvd å få tak i flere hunner til den, men uten å lykkes.... Nå i dag merket vi at den største fisken bare oppholder seg i en hule og vil ikke spise. Til min store forundring merket vi at den har egg i munnen.... men er ikke dette hannen da? har hannene egg i munnen? Eller er dette rett og slett hunnen? Hvor lenge tygger de før de spytter unger? Siden vi bare har disse to i ett 300 liters akvarie må vi da ta den ut før den spytter eller vil de ta vare på sine egne unger?

Den vil nok spise minimalt mens den har egg/yngler i munnen det gjorde væfall min golden når jeg hadde yngler.

De har eggene/ynglene i munnen i 3-4 uker.

Jeg flytten hunnen i ett eget akvarie som jeg kjøpte for å bruke til yngleakvarie å jeg har nå 12 yngler som overlevde
Gratulerer med tyggende Golden, da
Det er nok mest sansynlig et par du har der. Hua kan jo være større hvis hun er eldre enn hannen.
Det er heller ikke lett å se forskjell på han og hun Golden. Hannen kan være lysere hvis den ikke er dominant eller i leksdrakt, og hua kan ha sterkere gulfarge og svartere finner når hun er i leksdrakt.
Du sier ikke noe om hvordan det er i akvariet. Hva slags fisk går sammen med dem? Har du masse gjemmeplasser for yngel?
Hua tar ikke så godt vare på yngelen etter at de er spyttet. Er hun alene kan hun passe dem i to - tre dager. Er det fisk som spiser yngel i karet så er de gjerne borte ganske fort, men masse gjemmeplasser, som en haug med småstein hjelper.
Vil du ta vare på all yngel kan du ta henne ut etter f.eks to uker. Da begynner yngelen å bli "moden", og hun kan få gå med dem til hun spytter de ut. Da setter du hua tilbake når hun ikke bryr seg om dem lenger.
Lykke til.
Jeg har ikke noe anet enn de to golden i 300 literen. Har en del stein, men vet ikke om det er noe særlig gjemmeplasser for små yngel.
Vil de bli spist av sin mor og far eller vil det gå greit å bare la de bli spyttet i samme karet? (har ikke noe annet ledig kar).
Tobmag
Jeg har ikke noe anet enn de to golden i 300 literen. Har en del stein, men vet ikke om det er noe særlig gjemmeplasser for små yngel. Vil de bli spist av sin mor og far eller vil det gå greit å bare la de bli spyttet i samme karet? (har ikke noe annet ledig kar).

Jeg vil nok tippe at sjangsen er stor for at de vil bli spist, men koster jo ikke mye å kjøpe en 44 liter å ha støende i veggseksjonen til yngler:P
Heldig fisk som har så stor plass, da
Jeg hadde nok lagt nedi mer stein, evt plante vallisneria e.l., og latt det bli som det vil.
Tror de har god sjanse for å greie seg der. Jeg har fått til yngel med dårligere odds enn dine, i en 250-liter.
Om ikke så lenge har du allikevel et nytt kull gående, skal du se...
Har muligens en 30 liter for hånden, men må jo skaffe pumpe og varmekolbe også... må innom tropefisk en tur tror jeg- da d er langt til nærmeste dyrebutikk.
Jeg har tigervallisnera i bakgrunnen+ en del stein og huler.
Har jo vært meningen å skaffe mer malawi, men sjangsen har ikke bydd seg.
Måtte betale 120 kr per stk for golden på dyrebutikk i Namsos, så d ble 2 stk til å begynne med for å se om vi fikk dem til.

Artig å se disse små eggene inne i munnen...
Det at golden hannene har svartere finner er bare en veileder. Ofte har dominante huer også svarte finner, og de fleste sliter med å skille kjønnene fra hverandre på disse kun pr utseende. Spesilet hvis det er flere individer i en gruppe.
Når en golden tygger er det da alltid befruktede egg? Eller er det sånn at de kan ha egg i munnen, men at det ikke har skjedd en befruktning?

Bare lurer...
Det er vanlig at hakeposen krymper litt etter noen dager, antagelig fordi hun kvitter seg med egg det er feil med, så det kan nok hende.

Ellers så har jeg lest at ei hue kan tygge på ubefruktede egg hvis hun er alene, eller at to huer har lekt med hverandre. Kan skje hvis det ikke er en hanne i karet.
hmmm... blir spennende å se om det blir noe yngel eller om det bare er "tomme" egg inni der.
Kanskje det er to hunner vi har siden den vi trodde var hannen jagde den andre så forferdelig...
Kan jo hende at han var litt umoden bare, og måtte overtales
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap