- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Hvordan bli kvitt snegler i malawi-kar?
Hvordan bli kvitt snegler i malawi-kar?
Hei!
Sliter med disse små, forferdelige pestsneglene/skivesneglene (samme?) i malawikaret mitt. Hva skal jeg gjøre for å ta knekken på dem? Har Ps. Socolofi og Mel. Cyaneorhabdos i karet, samt en ancistrus (og 3 guppyer som straks flytter ut).
Har skjønt at botiaer ikke er særlig passende i et malawikar, og jeg har heller ikke lyst til å putte oppi noe av de såkalte "vindundermidlene" man får i dyrebutikker... Vil også gjerne unngå en fullstendig tømming e.l. av karet.
Kan jeg evt. ha noen botiaer der bare for en liten stund?
Har ikke planer om å gå til anskaffelse av flere malawier heller, men kan vel evt. vurdere å ta inn noen som kan spise opp de forferdelige sneglene...
8 stk. "småvoksne" og 8 stk. små slåsskjemper av noen yngler i en fødekasse er nok for meg og karet
Sliter med disse små, forferdelige pestsneglene/skivesneglene (samme?) i malawikaret mitt. Hva skal jeg gjøre for å ta knekken på dem? Har Ps. Socolofi og Mel. Cyaneorhabdos i karet, samt en ancistrus (og 3 guppyer som straks flytter ut).
Har skjønt at botiaer ikke er særlig passende i et malawikar, og jeg har heller ikke lyst til å putte oppi noe av de såkalte "vindundermidlene" man får i dyrebutikker... Vil også gjerne unngå en fullstendig tømming e.l. av karet.
Kan jeg evt. ha noen botiaer der bare for en liten stund?
Har ikke planer om å gå til anskaffelse av flere malawier heller, men kan vel evt. vurdere å ta inn noen som kan spise opp de forferdelige sneglene...
8 stk. "småvoksne" og 8 stk. små slåsskjemper av noen yngler i en fødekasse er nok for meg og karet
Postet 27.01.09 kl 12:54
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9536
Disse fikse biffen, har disse sjøl. De går fint i sammen med malawi
Disse fikse biffen, har disse sjøl. De går fint i sammen med malawi
Postet 29.01.09 kl 18:44
Ronny Stavahttp://akvaforum.no/profile.cfm?id=9536 Disse fikse biffen, har disse sjøl. De går fint i sammen med malawi
Nå må folk holde opp å gi så elendige og dårlige råd hver gang noen har et pestsnegle problem!! Anbefale Praktbotia til et malawi-kar???? Det er jo helt.... tenk å mishandle fiskene sine sånn!
Praktbotia hører overhodet ikke hjemme i en malawi-kar! Ingen botia gjør det.
Postet 29.01.09 kl 20:32
Enig med Mona
Denne artikkelen her er obligatorisk lesing for alle som anbefaler praktbotia i malawi-kar...
Postet 29.01.09 kl 20:35
Endret: 29.01.09 kl 20:36
http://www.malawiimport.com/Genyochromis.html.
her har du de som passer mest naturlig i et malawiakvarie til snegleproblemer
her har du de som passer mest naturlig i et malawiakvarie til snegleproblemer
Postet 29.01.09 kl 21:26
Nettopp den artikkelen om botiaer og malawier jeg har lest som ElinH nevner Anbefales sterkt!
Men allikevel har jeg ikke fått et godt forslag som passer meg enda (hvis det i det hele tatt finnes...). Så kjør på, folkens
Litt lei av å plukke for hånd nå, og man får aldri ut noe særlig virker det som...
Men allikevel har jeg ikke fått et godt forslag som passer meg enda (hvis det i det hele tatt finnes...). Så kjør på, folkens
Litt lei av å plukke for hånd nå, og man får aldri ut noe særlig virker det som...
Postet 29.01.09 kl 22:18
Jeg er analfabet på malawi :p Så jeg aner ikke engang om dine er herbivore, carnivore eller hva.
Men, i den grad du kan nyttiggjøre deg tipset, våger jeg meg frempå.
Har corydoras selv, og fórer en del med tabletter. Har merket godt at når jeg fórer med disse får jeg syke mengder pestsnegler. Jeg plukker og skviser hver eneste dag. Antar at støvet fra tablettene gir pestsneglene masse mat.
I perioder hvor jeg fórer med frossentfor (jeg bruker mygglarver), så reduseres pestsneglebestanden betraktelig. Blir vel ikke så mye små matrester som ligger igjen til sneglene. For de også er det jo et spørsmål om hvor mye mat de har tilgang på som bestemmer størrelsen på bestanden
Ellers... de er jo ikke farlige på noe vis. Jeg har gitt opp å få pestsnegle-frie akvarier, men egentlig bryr det meg minimalt. Tross alt gumler de alger og matrester og er faktisk ganske nyttige. Bare synd de er så lite dekorative
Men, i den grad du kan nyttiggjøre deg tipset, våger jeg meg frempå.
Har corydoras selv, og fórer en del med tabletter. Har merket godt at når jeg fórer med disse får jeg syke mengder pestsnegler. Jeg plukker og skviser hver eneste dag. Antar at støvet fra tablettene gir pestsneglene masse mat.
I perioder hvor jeg fórer med frossentfor (jeg bruker mygglarver), så reduseres pestsneglebestanden betraktelig. Blir vel ikke så mye små matrester som ligger igjen til sneglene. For de også er det jo et spørsmål om hvor mye mat de har tilgang på som bestemmer størrelsen på bestanden
Ellers... de er jo ikke farlige på noe vis. Jeg har gitt opp å få pestsnegle-frie akvarier, men egentlig bryr det meg minimalt. Tross alt gumler de alger og matrester og er faktisk ganske nyttige. Bare synd de er så lite dekorative
Postet 29.01.09 kl 22:25
Endret: 29.01.09 kl 22:25
Snegler i malawikaret.
jeg har altid hatt prektbotia i mine malawikar og har det enda,hva er så galt med det?mine malawi og praktbotia lever godt sammen,finnes ikke noe form for plageri mot hværandre,di lar hværandre være i fred,mine praktbotiaer storkoser seg sammen med malawiene mine,di vokser,er sunne og friske,spiser med stor apetitt.
Postet 29.01.09 kl 23:27
maritapunkyjeg har altid hatt prektbotia i mine malawikar og har det enda,hva er så galt med det?mine malawi og praktbotia lever godt sammen,finnes ikke noe form for plageri mot hværandre,di lar hværandre være i fred,mine praktbotiaer storkoser seg sammen med malawiene mine,di vokser,er sunne og friske,spiser med stor apetitt.
Les artikelen jeg linket til.
Disse artene skal ha totalt forskjellige vannverdier. Det er ikke alt som handler om hvorvidt fiskene kan gå sammen med tanke på temperement og oppførsel. Å putte fisk som vil ha bløtt, lett surt vann sammen med fisk som vil ha hardt, alkalisk vann er å tvinge en av artene å leve i vannverdier de ikke er laget/utviklet for å leve i, og kan føre til sykdom, stress og for tidlig død.
Du hadde vel spist selv om du bodde i verdens mest forurensede område, men det betyr ikke at du nødvendigvis trives, eller kommer til å få et langt og godt liv.
Postet 30.01.09 kl 11:43
Inaktiv bruker
Hvordan bli kvitt snegler?
Har hatt samme problem selv, jeg fjerner dem når jeg ser dem og tar dem med fingeren, det fjerner dem ikke helt men det blir mindre av dem.
har hørt viss du tar ett salat blad i akvarie, så kryper sneglene på bladet og du kan kaste dem, mye enklere en å kjøpe sneglegift i butikken.
Fra Eira
har hørt viss du tar ett salat blad i akvarie, så kryper sneglene på bladet og du kan kaste dem, mye enklere en å kjøpe sneglegift i butikken.
Fra Eira
Postet 07.02.09 kl 20:38
Postet 08.02.09 kl 05:09
Skaff deg noen av denne.
Passer perfekt i ett malawi kar,da det er en Malawi
Og er blant annet en sneglespiser
Tar tilogmed sandsnegler hvis de ikke har blitt for store å tykke i skallet.
OBS,Ser nå du har en 180 liter,da vil nok Astatotilapia calliptera
fort bli for stor til det karet så da vil jeg ikke anbefale den likevel
Men i ett større kar vil den funke utmerket.
Passer perfekt i ett malawi kar,da det er en Malawi
Og er blant annet en sneglespiser
Tar tilogmed sandsnegler hvis de ikke har blitt for store å tykke i skallet.
OBS,Ser nå du har en 180 liter,da vil nok Astatotilapia calliptera
fort bli for stor til det karet så da vil jeg ikke anbefale den likevel
Men i ett større kar vil den funke utmerket.
Postet 08.02.09 kl 09:13
Endret: 08.02.09 kl 09:24