Hva må jeg huske på ved oppstart av tropheus kar?

Vurderer å starte opp med "troffer"...
Hva må jeg huske på?
Driver på med malawi så vet hvor viktig vannverdier er....
hva er forskjellene jeg må huske på?
Hvis du leser litt i Tropheus bildetråd får du mange gode tips. Driver selv og setter opp et troffekar om dagen og gleder meg til fiskene kommer.

Mvh Linda
Som Linda sier, så bør du lese gjennom denne tråden!
ser "alle" har hvit/lys sand i karet... noen spes grunn til det.
Vil de forsvinne i mørk grus?
Hvor mange troffer i ett 530L
Kan jeg feks.ha tre grupper på 8 fisk?

kan de blandes malawi og tropheus?
feks blå delfin eller lethrinops?
lys sand som endel her har gir gode gh verdier. agronittsand eller lignende.veldig mange troffer har svart farge i seg og. så vil kanskje forsvinne litt i mørk grus ja.

NEI vil ikke anbefale deg og ha flere enn 1 gruppe troffer i ett kar.

kommer ann på om det er volsne eller yngle. men voksen fisk 25-35 stk ca og det dobbelte av yngel. men husk på disse vl jo vokse seg store da en dag.

som tidligere sagt. alle troffer bør være i gruppe på 15+ eneste unntak er dubber som kan være i mindre gruppe.

blande troffer og malawi. etter min mening nei.vann verdiene er jo tillnærmert like joda. men da bør ialle fall alle malawiene kun spise grønn for da. men igjen min mening artskar med troffer.

saffen
NEI vil ikke anbefale deg og ha flere enn 1 gruppe troffer i ett kar.

Tja, vet ikke om jeg er helt enig Saffen! :p

Om du har 1, 2 eller 3 grupper i samme kar kommer ann på om du setter de sammen samtidig og at de ikke hører til samme familie. Så ser hvertfall ikke jeg noe problem med det.

Men siden du ikke har hatt tropheus før så bør du ikke ha mer enn en gruppe som Saffen sier!
Vurderer Saffens sp. red gruppe ,og en gruppe med sp.black
begge er yngel 2-4 cm og 4-6cm
personlig hadde jeg aldri vudert og hatt 3 grupper oppi samme kar. det hadde blitt litt for mye fiske suppe for meg iallefall da. artskar spør du meg da. men smaken er som baken. til nød to vidt forskjellige grupper da. men men og man kan jo seff ha andre typer fisker som hestnesser cylindukus,leptosomer osv osv
Mariflyfly
Vurderer å starte opp med "troffer"... Hva må jeg huske på? Driver på med malawi så vet hvor viktig vannverdier er.... hva er forskjellene jeg må huske på?

Akvariet bør være innkjørt, ha en vist lengde og volum for jagging og lek.
Korrekt vannkvalitet: Gh, Kh, Ph helst samme som der fiskene kom fra.
Filterkapasitet/sirkulasjon: bør være minst 4-5 ganger kars volum
Sørge for masse oxigen i vann. Masse bevegelser på vannoverflate gir oxigen til vann. Eller monter en luftdifusor som blåser millioner luftbobler i vann. Jeg liker siste løsningen best grunnet omose funksjon til fiskene.
Innredning: standard 2 stein røyser (grotter), en i hver ende til alfa og beta hanner. Plassen midten fungerer som tomle plass, eller samlingsplass for alle andre. Innrede kar ferdig før du går til innkjøp av fisk.
Mat: helst samme mat som de fikk av tidligere eier. Du bør etterhvert trene dem opp til å ta en annen type mat i tillegg slik at du har alternativ ved krise.
Lysforhold: velg lysfarge og styrke etter fiskens farge og tilholdssted i natur.
Renhold: 1/3 del vannbytte hver uke. Sjekk vannverdi på nytt. Evt. etterfyll.

Blanding av fisk anbefales ikke før du har opparbeidet en del erfaring.

Velkomme som Tropheusholder og lykke til!
Mariflyfly
hva er forskjellene jeg må huske på?

Fôret.
Tropheus er strikte vegetarianere, og skal ikke ha kjøttbasert føde, noe som du kanskje er vant til å gi til malawiene dine (avhenger av hva slags malawi du har holdt).

Feil fôr kan fort bli døden for Tropheus.
Riktig som Mona sier!

Det beste foret du kan ha er først og fremst det fiskene har gått på hos tidligere eier, men etter en liten stund kan du gradvis gå over til nytt for som feks. OSI Spirulina, Tetra Pro vegetable, NLS og sikkert mange andre bra typer...
Jeg personlig har gode erfariner med de 3 for typene som er nevnt her.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap