- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus uwari green, noen som kjenner denne?
Tropheus uwari green, noen som kjenner denne?
Postet 03.02.09 kl 22:24
Enda flere rariteter. I går fikk jeg servert Tropheus Kuusa og i dag Awari. Ingen av dem har jeg vært bort i før. Men det oppdages stadig nye arter i sjøen. Statistikk for 2007 viste nesten en ny Tropheus hver tredje måneder. Ellers så en kan tenke seg at det er mye uroligheter i området. Å fange fisk i sjøen har blitt risikofylt. De store fangstasjoner ser sitt snitt å drette opp nye fisker for å overleve. Vi har allerede en del oppdrette varianter som ikke finnes i natur. Men igjen... det er bare antakelser fra min side.
Postet 04.02.09 kl 13:40
Hipp... Hurra..... Jeg fant ....
Tropheus brichardi "Ubwari Green" - Benga: This variety is from the east side of the Ubwari. Juveniles have narrow yellowish bars on an olive green background. Adult males retain the barring on the back half, have a light gray head, a blackish tail and dorsal fin, and beautiful blue eyes.
Så denne er en Tropheus Brichardi arten. Det fins neppe i Norge.
Tropheus brichardi "Ubwari Green" - Benga: This variety is from the east side of the Ubwari. Juveniles have narrow yellowish bars on an olive green background. Adult males retain the barring on the back half, have a light gray head, a blackish tail and dorsal fin, and beautiful blue eyes.
Så denne er en Tropheus Brichardi arten. Det fins neppe i Norge.
Postet 05.02.09 kl 08:25
Postet 05.02.09 kl 08:46
Har hatt ubwari green (muzimu green) selv. Mine var veldig hissige, og 25 stk ble til 1 etter en måneds tid..
Det går rykter om at dette er en hybridvariant som ikke finnes i sjøen.. Jeg har ikke tatt stilling til det, men mine var av meget skiftende kvalitet og noen var så forskjellige at jeg heller mot nettop dette ryktet.
Ubwari/muzimu green drettes i dammer oppe i burundi.
Når det gjelder Kuusa, så tror jeg det var en spøk fra han djtrixx som spilte på Kaasa (Roger Kaasa)-Kusa(Kan være et kallenavn for en kvinnelig kjønnsdel
Jeg vil ikke anbefale muzimu\ubwari som den første gruppen man får.. Lite farger og et hissig lynne
Mvh,
Kristian
Det går rykter om at dette er en hybridvariant som ikke finnes i sjøen.. Jeg har ikke tatt stilling til det, men mine var av meget skiftende kvalitet og noen var så forskjellige at jeg heller mot nettop dette ryktet.
Ubwari/muzimu green drettes i dammer oppe i burundi.
Når det gjelder Kuusa, så tror jeg det var en spøk fra han djtrixx som spilte på Kaasa (Roger Kaasa)-Kusa(Kan være et kallenavn for en kvinnelig kjønnsdel
Jeg vil ikke anbefale muzimu\ubwari som den første gruppen man får.. Lite farger og et hissig lynne
Mvh,
Kristian
Postet 05.02.09 kl 09:52
Postet 05.02.09 kl 10:02
Ang. "Sp. Kuusa". Jeg hadde samme mistanke som deg men problem er at Stig har med bilde og kilde. Les kommentarer fra 2968 tom 2972, Kristian!
Postet 05.02.09 kl 10:05
Kristian HennigForresten, det engelske kallenavnet på disse tropheusene er "Green Terror" ;) Så det er nok ikke bare meg som har den erfaringen..
Jeg trodde da virkelig at Green Terror er en sør/mellom amerikansk ciklide som vissnok har fått navnet sitt etter sin aggressivitet, og som desverre for noen ofte forveksles med Blå Acara som er en "snill" ciklide.
Postet 05.02.09 kl 10:16
Postet 05.02.09 kl 10:20
Postet 05.02.09 kl 10:22
Postet 05.02.09 kl 10:22
Postet 05.02.09 kl 10:24
Kristian HennigOrker ikke finne kilder til "Green terror" utsagnet nå, men det ligger nok der ute et sted;) Kansje søke på tropheus + green terror ?
Joda du har nok rett Kristian, den heter T.Moorii Green Terror, "and with a face only a mother can love", if you ask me :P
Kanskje grønne fisker er mer agressive enn andre?
Postet 05.02.09 kl 10:35
Endret: 05.02.09 kl 10:41
Postet 05.02.09 kl 11:18
Postet 05.02.09 kl 11:22