Mer om et nyoppsatt tanganyika kar - noen erfaringer og noen spørsmål

Inaktiv bruker
Ja nå har karet vært i drift i over 1 mnd.
Selvfølgelig kom fiskene (4 "Sitroner", 4 Julidochromiis Marlieri + 2 bitte små Ancistrus) for tidlig i. Det var jo så spennende å få litt liv i karet. Resultatet: Myyye nitritt! Allright; Hyppige vannbytter løste jo det problemet, og alle fiskene lever fremdeles.
Nå har imidlertid brunalgene kommet. De forsvinner jo oftest etter hvert, men jeg har lest at det kan lønne seg å sett i noen planter, da brunalgene visstnok trives i nitrat-rikt vann. Har noen noe erfaring med dette??

Det ser ut til at 2 av Julidochromisene allerede har funnet hverandre. Den største (hannen??) har gravet ut en skikkelig grop under en av stenene som danner en liten grotte. Kanskje de planlegger noe?? Blir det et par av de to, bør jeg vel forsøke å fjerne de 2 andre?

Når det gjelder "Sitronene", var jeg en stund usikker på om jeg hadde greid å få 4 av samme kjønn. Nå ser det imidlertid ut til at 3 av dem jager litt og viser seg fram for hverandre ved å spile ut finner og gjeller, mens den siste av dem betrakter dette litt fra avstand. Hvor store/gamle bør disse være før de danner par?

Foreløpig forer jeg hovedsakelig med et flakfor, Tropical/Tanganyika. Litt artemia får de også, men ikke så ofte. Her tar jeg gjerne mot råd!

Er også litt usikker på hva slags lysstoffrør jeg bør bruke (farge altså). Har et gammelt armatur på 2 x 30 watt. Dette er vel rør som betegnes som T8??
Er det noen som har noen gode tips her?? Akvariet er på 200 liter.
maleri er vel hannene minst. og sitronene eller lelupiene som de heter der er det umulig og se før de er par, begge er i hulene alle sloss. når to stk grever ut en hule eller holder seg i hulen da har du ett par. før det er det nesten umulig og se.
Inaktiv bruker
Takk for svar evolution
Da ser det jo bare ut til at jeg får ta tiden til hjelp.
Lelupiene ser ut til å fyke omkring eller vise seg fram for hverandre så langt, men jeg regner jo med at noe vil skje etterhvert.
Inaktiv bruker
Tanganyikakar - 14 dager senere
I løpet av de siste 14 dagene, har 2 av Julidochromisene ”funnet” hverandre. Den største (vet ikke om det er hann eller hun) har funnet en grotte og begynt å flytte ut grusen. De stikker innom grotten begge to en gang i blant, men det ser ikke ut til at det er så veldig alvorlig enda. De 2 andre har fram til nå holdet seg for en stor del i det andre hjørnet, men blir en gang i blant utsatt for små lynangrep fra den største. Ser egentlig ikke så veldig alvorlig ut. I går så jeg imidlertid at den største av de 2 andre hadde begynt å grave under en sten på "sin" side av akvariet. Kan jo bli spennende å se hvordan dette bærer i veg!
Den største Julido'n tar også noen runder etter Leleupiene, men noen ganger viser de finner og gjeller og dirrer i hele kroppen. Da hender det Julido’n trekker seg.

Når det gjelder Leleupiene, har de ganske lenge fyki rundt etter hverandre. I det siste, ser det imidlertid ut til at det har blitt mer populært med se hvem som har de største finnene. De svømmer rundt hverandre og viser seg fram noe voldsomt. En av dem har imidlertid funnet en liten grop mellom bakglasset og en stein. Der ser det ut til at den prøver å lokke noen av de andre nedom. Det ser ikke ut til at denne framgangsmåten har lykkes helt foreløpig.

De må vel alle få lov til å vokse litt større før ”sex-livet” setter i gang for alvor! Jeg vet jo egentlig ikke hvor gamle de er.

Alger har det jammen meg også blitt! Særlig en del brunalger. Nå er vel ikke dette så farlig i et Tanganyikakar. Så en liten videosnutt fra sjøen, og stenene var langt fra reine! Problemet er at algene også har etablert seg i/på grusen. Regner med å få fjernet disse med slamsuger neste gang. Jeg mener jeg har lest et sted at brunalger ofte kan komme i kar uten planter og med høy pH, og det er jo slik dette karet er (pH på ca 8 KH/GH ca 10). Er litt i tvil om jeg vil sette inn noen planter. Er litt redd for å få inn snegler! Er det noen som vet om Julidochromiser og/eller Leleupier tar snegler?? Byttet ut de gamle lysstoffrørene med noen nye (Hagen Power-glo). Bruker et dobbelt armatur på 2x30 watt. Lyset ble litt i det kaldeste laget, så jeg har bestilt et par nye av typen Life-glo II.
Kanskje jeg legger ved noen bilder en dag.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap