Strippe malawi

Jeg er fersk innen dette å strippe fisker. Det er kun såvidt at jeg har holdt dem oppe av vannet. Og ifølge min regning har jeg en hunn som er klar for å bli strippet om ca 10 dager. (Da har det gått ca 18 dager)

Å la henne spytte i det store karet er ikke ett alternativ, og de karene som skal bli brukt for spytting er for tiden "opptatte". Så jeg må strippe hunnen.

Har sett filmen på chiclid forum flere ganger, men der ser alt så enkelt ut.

Er det noen her som har lyst å dele erfaringer med meg?
Du holder henne bare forsiktig på gjelderne.viss hun ikke vill åpne munnen kan du forsiktig bruke en pinsett til å åpne den med
Jeg bruker i ørepinne for å holde munnen åpen med. så "popper" ungelen ut...
Vil bare tilføye at fisken holdes såvidt under vann
En isboks e.l. med akvarievann kan være greit å bruke så du får plass til hendene.
Jeg har brukt en tannpirker. Lurt å ikke bruke noe "stort" som stenger igjen for yngelen, men vær forsiktig. Gjør fisken et sprell er det lett å skade den.
Jeg har strippet delfiner noen ganger, og det som har skjedd et par ganger er litt morsomt.
Hunnen har gapt opp og 20 - 30 yngel har pilt ut. Men idet jeg tar vekk tannpirkeren så kommer hun seg løs og vips så er alle barna i munnen igjen.

Det var da jeg laget skillevegg i yngel-akvariet i stedet. Nå får tyggende hunner gå der i ro og mak til yngelen er selvstendig.
Tyggende hunner trenger ikke store plassen så lenge de kan gjemme seg under en stein
Jeg har kun gjort det selv en gang, da jeg skulle strippe Golden hunnen. Brukte bare fingrene til å åpne munnen med, men q-tips skal jeg huske til neste gang. Fikk ikke ut så mange, fordi ikke all yngelen ville svømme ut.... Tror jeg fikk ca halvparten. Resten spyttet hun i hovedkaret i løpet av de neste dagene.
Hvor tidlig kan man strippe dem? den som går å tygger er nå på 12 dagen, og er begynt å bli sykelig tynn.

Shira: Er det 70 literen du har laget skillevegg i?
Har hun muligheten til å spise? Flere av mine hunner super i seg litt flakfòr mens de tygger.
Etter 14 dager har yngelen plommesekk, så til nød kan man strippe da.
Etter ca 17 dager er de svømmedyktig.
Hunnene spytter vel vanligvis etter 21 dager (18 - 29 dager).

Skillevegg i 70-literen ja Tar den ut når jeg ikke vil ha flere yngel.

Edit:
La inn et nytt bilde av karet (med skillevegg) i profilen (Ung-karet).

Stilig løsning da

Da skal jeg vente med å strippe henne ett par dager til... Hun viser null tegn til interesse for maten. Forer dem med rekemix og H. Excel. De viser lite interesse for flakfor, så det bare gir jeg opp.
Til en senere anledning.
Jeg er igang med å anskaffe meg ett større akvarie som skal tjene som spytte/oppforingskar. Forhåpentligvis får jeg nor rundt 160-180 liter.

Men, det jeg lurer på er, når man har ei hunn i ett spyttekar, vil denne hunne kunne spise sitt eget avkom etter hun har spyttet dem, eller vil hun "glemme" dem ut og drive med sitt? Hvordan oppfører mødrene seg med sitt yngel?

en annen ting som forvirrer meg er håndteringen av fisken. Overlat jeg leser står det at man skal prøve å skape så lite stress for fisken som mulig. Men vil ikke stripping forårsake stress uansett?
Se der ja. Nytt og større kar. Litersyken sprer seg

Hunner kan spise eget avkom, men vanligvis går det noen dager før det skjer. Spesielt hvis hun har de rundt seg.
Driver yngelen å gjemmer seg i planter osv så kan de blir de jaktet på. Det er min erfaring.
Tror det er forskjell fra art til art, og forskjell på hunnene (alder, erfaring osv).

Det med stress er relativt. Klart det stresser både mor og barn at fisken blir strippet og barna blir morløs. Veldig artig å se på yngel som bruker mor som trygghet et par dager.
Men noen ganger kan det dukke opp problemer fordi fisken ikke blir strippet.
F.eks hvis hun blir jaget mye når hun blir satt tilbake etter noen dager. Dette gjelder vel spesielt for mbunas, eller hvis akvariet ikke er stort nok.
ja, litersyken er skumle greier. Vet ikke helt om jeg liker det, begynner å gå tom for plass i kjellerleiligheten :p hehe

Stilig det at yngel holder seg med moren så lenge det lar seg gjøre for så å kunne bli jaktet på etter ett par dager...

Idag har det etter min regning gått ca 15 dager, og nå har jeg bestemt meg for å strippe hunnen. Hun har en god innover-buk som jeg ikke liker helt, og er mye slankere enn sine artsfrender. Selfølgelig er hun slank, hun har jo ikke spist på lenge, og er aktiv hele tiden. Det ser ikke ut til at hun lider heller, da hun blir jaget og jager selv. hun er ikke sen med å "bruse" seg opp hvis noen kommer for tett på.

Men, hun er ung og uerfaren. Dette er hennes første gang, og jeg er redd at hun til slutt vil spytte for tidlig, eller svelge unna når sulten blir for stor.

Min erfaring er at når de først har tygget så lenge, går det bra. Jeg ville ha ventet en ca 4 dager til så ikke plomesekker er altfor stor. Rundt dag 19 er bra. Tolmodighet er ikke alltid like lett.
Strippet min Saulosi idag , dag 19, ut kom 16 friske, flotte yngel... Dette er en lite og ung saulosi, men er nå blitt mor for andre gang. (Hun er VF-fisk)
I akkurat dette tilfellet brydde jeg meg mer om moren enn yngelet.
Så, etter 3 timer er alt ferdig, og jeg fikk ut 13 stk. Den ene ble skadd og måtte avlives, noe som er går fort og greit når de er så små.

Så nå ligger det 12 stk. friske yngel med eggsekker i ett fødekar. Håper de klarer seg til de blir frittsvømmende...

Moren ser ut til å ha klart seg bra, var noe forfjamset når jeg lot henne gå. Åpnet hånden forsiktig i karet og lot henne svømme rolig ut av hånden min.

Ellers var operasjonen vellykket, hun spiste straks etter strippingen, og skrudde av lyset etter hun hadde fått i seg litt mat slik at hun får hvile.

Får bare håpe nå at ikke ettersjokket tar livet av henne *krysser fingre*
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap