60 literen - det ukjente tanganyika

Da har jeg kjøpt en 60 liter av ei i klubben og skal sette det opp som et Tanganyika kar. Har planer om en art i karet. Tar gjerne imot tips om en art som passer seg i karet. Har sett på mange selv, men ønsker gjerne en art som er litt sjelden og ikke finnes i så mange hjem i Norge.

Litt info om karet:

60 L Aquastabil helglass kar
1 rørs heldekkende lystopp
Sort møbel

Rådasand
AquaEl innvendig bakgrunn
Maxi-Jet PH1200 med blåfilter bak modul.

Bilder av karet kommer snart, men min bærbare PC gikk dunken og jeg må ta alt på nytt igjen. Bakgrunn og pumpe kommer fra Webzoo snart håper jeg. Akvariesilikon skal kjøpes på CO.

Så, kom gjerne med tips om litt sjeldne Tanganyikaer som kan trives i en 60 liter.
Min tråd
Jeg skal sette opp ett lignene kar, så du kan jo ta en titt i Min tråd
Kommer litt ut i tråden, når Mc begynner å poste

Mvh. Pk
Liten oppdatering om karet. Fikk pakken min fra Webzoo idag og kunne sette igang.

Her kommer noen bilder.

Karet med bakgrunnen:

[External Image]

[External Image]

Maxi-Jet PH1200

[External Image]

Innsugsristene. Brukte kun en av de når jeg satte inn bakgrunnen da det var et innsug fra før der.

[External Image]
[External Image]

Karet etter innsetting av bakgrunn. Må silikonere på litt sand i hjørnene da bakgrunnen var litt kortere enn karet.

[External Image]
[External Image]

Filterkammeret. Har blåfilter, bioballer og oppklippet filterterninger.

[External Image]
[External Image]

Karet til tørking etter silikonering. Sand skal i seinere.

[External Image]

Nå venter jeg bare på akvariebordet så skal jeg kjøpe inn sand og sette igang karet.

Vet fremdeles ikke hva jeg skal ha i karet, men en eneste sort Tanganyika skal få bosette seg der ihvertfall.
Dette blir jo utrolig flott, Linda! Jeg har ingen gode ideer om hvilken fisk du kan ha, men jeg er sikker på at du finner en spennende art! Gleder meg til fortsettelsen her!
Kjempe stilig dette asså, ønsker deg lykke til med prosjektet videre:o)
Driver og funderer hvilken bakgrunn, jeg selv skal ha i min 60 l, finner nok ut av det etterhvert tenker jeg, men jeg må forte meg, skal jo prøve meg på stripping til uka, på afra og polit damene mine...
Da har jeg hentet akvariebordet og satt opp karet. Eneste som mangler nå er varmekolbe, men det tar vi som det kommer.

Legger ved noen bilder så dere kan se.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Da er det bare å finne fiskearten.
Har bestemt meg for at fiskene skal kjøpes på Nols Ciklidhobby når klubben tar turen dit i april og har derfor vært inne å sjekket hva han har.
Kom opp med disse alternativene:

* Lamprologus Brevis "sunspot-Ikola"
* Lamprologus brevis "zebra-zaire"
* Lamprologus callipterus
* Lamprologus caudopunctatus
* Lamprologus ocellatus "golden"
* Lamprologus speciosus

Dette er fiskene jeg har sett meg ut og når jeg er der nede må jeg velge ut en art og kjøpe en gruppe av den arten. Mye flott må jeg si.
Kjempefint kar Linda

Må nok gå til innkjøp av ett mindre kar selv så jeg har noe annet å pusle med enn bare troffene mine
Takker Kenneth.
Det var akkurat derfor jeg kjøpte dette karet. For å ha en sort oppi som ikke var troffer. Og siden jeg ikke er så stor fan av guppy o.l så valgte jeg en sneglehusleker isteden. Store fisker i små kropper med mye sjarm.

Nå ser det ut til at jeg vant budrunden på en 180 l så da blir det et malawikar igjen. Fiskefeberen begynner å komme for fullt igjen her kjenner jeg.

Mvh Linda

Ble skikkelig flott med den bakgrunnen. Skal bli stilig å se når akvariet er ferdig innredet med steiner også.

Spørsmål: Hvor mye bygger "bakgrunnsfilteret"? Og hva er totalmålene på akvariet?
Sorry for sent svar Alexus.
Bakgrunnen bygger ut ca 5 + cm. Jeg har trykket en maxi-jet inn bak der og det er den tykkeste delen. Karets mål er 63*32*35 (l*b*h)

Nå har det seg slik at jeg var på auksjonen i Sarp i helgen som var og jammen meg var det ikke en enslig pose med tanganyika der. Så nå går det 5 nydelige Julidochromis ornatus i karet. Jeg fortet meg og hentet noen steiner jeg har i hagen og innredet karet litt i påvente av snøsmeltingen som har begynt for alvor her i øst.
Ornatusene er for tiden mine hjertebarn og de spiser som noen helter. Forer med NLS Growth for de er ca 3 cm store så de har ikke de største munnene...hihi..

Legger ved noen bilder av fiskene og karet pr. idag. Har planer om en del mer stein, men som sagt, snøen må smelte....

[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Takker for svar. Bedre sent enn aldri. flaks at du fikk tak i fisk på auksjonen da

Det ble flott!
Da er det over en uke etter auksjon og alle fem Ornatusene lever og vokser. Forer dem med NLS Growth og Tropical tanganyika flakfor. De vokser og koser seg i karet sitt. Har satt inn litt annerledes stein som gir bedre hulemuligheter og de suser frem og tilbake.

Nye bilder kommer snart.

Og her kommer bildene...

[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Liten tøffing han/hun på det siste bildet.
Dette ble jo utrolig flott! Hmmm, jeg har jo en 60 liter jeg også.....
Thanks.
Jepp, du har vel en samme som meg siden jeg kjøpte av deg. Lurer litt på hvor du kjøpte disse for jeg likte karet godt.

Det er alltid mye spennedes sneglehuslekere og mindre arter fra Tanganyika man kan ha i små kar. Spennendes og morsomt.

Påsken er over og for mine fem Ornatuser er dette gledens tid. De har ikke fått så mye for de siste 10 dagene da jeg var redd for overforing i det lille karet. Dog har det gått overraskende bra. De har hatt en del alger å tygge på så de har på ingen måte lidd noen nød.
Jeg har blitt veldig glad i disse flotte ciklidene og har lyst på flere. Og andre slag sef. Kommer derfor til å sette opp flere små akvarier med små tanganyikaer i.
Nols turen er over...
... og hjemme sitter jeg med nydelige sneglehuslekere. Fire stykk ( to par) L. ocellatus "gold" fikk være med meg hjem. De er sjarmerende og tøffe. Med en gang de kom i karet ville de gjerne at J. ornatusene skulle flytte ut...hehe..

Her kommer noen bilder:

[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Håper de slår seg til ro og finner inn i sneglehusene sine.
Det kjiipeste skjedde etter et vannbytte her på lørdag. Et av mine L. ocellatus par tok kvelden. Mest sannsynlig fordi jeg gjorde om i karet og det brøt ut en liten "krig" mellom de to parene og J. ornatusene.
Kjedelig men slikt kan skje. J.ornatusene skal flytte til 180 L karet , men foreløpig må de bo i 60 literen da det andre karet ikke er ferdig.

Det gjennværende paret ser ut til og kose seg masse. De har endelig funnet sneglehusene sine og graver litt rundt dem. Får håpe på litt yngel så populasjonen øker..hehe..
Tilfeldig bekjentskap
© Simen
Reklame for plussmedlemskap