Min nydelige hongi super red er blitt grisebanket

Vi kjøpte disse sist høst i en butikk her på østlandet som har et meget godt rennomè når det gjelder malawi.
Vi falt virkelig for "hannen" på bilde nr. 1, han er så fargerik og nydelig.
Selvfølgelig ønsket vi en hunn til denne, så det kjøpte vi samtidig. Vedkommende som ekspederte oss virket meget erfaren og selvsikker. Mente bestemt at hongi på bilde nr. 2 var en hunn. Garantere oss det. Kikket til og med på hullene under fisken for å være helt sikker og garanterte oss at det var en av hvert kjønn.

I utgangspunket så er jeg ikke spesielt glad i mbunas, men disse falt vi virkelig for da spesielt hannen var så vakker.

Det har virket som at hongi (hann) på bilde nr. 1 har vært den mest dominante og har ikke vært i tvil om at jeg hadde en av hvert kjønn. De siste dagene derimot så er (hunnen) bilde nr. 2 blitt veldig aggressiv mot hannen. "hun" er også blitt større enn hann. De har sloss, og "hunnen" har virkelig grisebanket "hannen". Han har flere sår på begge sider av kroppen og halve halefinnen er borte. Han har forsøkt forgjeves å gjemme seg, men "hun" finner han og fortsetter med julingen.

Dette er da ikke normal oppførsel av en hunn? Nå begynner jeg å tro at jeg faktisk har fått to hanner, og ikke en av hver!

Den skadete hannen er nå plassert i malawi oppvekstkaret, jeg har tatt vannbytte og hatt i litt havsalt. Dette gjorde jeg nå i morres. Jeg har nå lyset av i karet og har lagt noe over slik at det er mørkt. Prøver å gi han en sjanse til å komme seg. Jeg tror ikke han er så skadet at han ikke kan bli frisk igjen, bare han får ro og slipper å få mer juling.

Skal jeg velge mellom hvem av disse jeg vil beholde, så er det utentvil den på bilde nr. 1.

Jeg har jo stusset over at de ikke har vært i lek ennå, men det er jo ikke så rart hvis det er to hanner.

Skal legge ut bilde av den skadete stakkarn litt senere, vil ha det mørkt i karet i dag slik at stresset blir mindre.

En hun grisebanker vel ikke en hann? Det er da ikke normalt? Og om det er to hanner så burde vel 660 liter fordelt på 2 meter være stort nok til å huse begge to?

Opplevd no av det samme
Hei 2nelise.Opplevde no av det samme som du nå har gjort,kjøpte også ett par super red i en butikk i østfold i august/september.Det skulle vere en hanne og ei hoe,fiskene var nesten voksene så det gikk ikke så lange tiden før det begynte å leke trodde jeg da.Men det ble ikke no greie på de,hannen jagde hoa konstant rundt ho var ikke det minste interesert.Hoa mi var litt mindre enn hannen,det endte med att jeg fant det som skulle vere hoa død med ett stort sår i magen.Ikke vet jeg,men kanskje det var to hanner.Hilsen Magne.
å holde mbuna i par er ikke alti så godt vist du har få fisk.det beste er å holde 6-7 å minimum 3 hanner så går det ikke så hart ut over hunnene å du får mye flottere farger på fiskene.det høres ut som 2 hanner siden den andrer har bestem tiligere.for å hvere helt sikker så ta dem opp å se under dem
Christoffer Sand
det beste er å holde 6-7 å minimum 3 hanner så går det ikke så hart ut over hunnene

Veldig enig!

I mine øyne er det bare tull å holde Mbuna i par eller 1+2 som mange anbefaler. 6-7, eller gjerne 10 stk av samme art er et mye bedre utgangspunkt.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap