Hvilken fisk kan gå sammen med disse? hvis det er noen da...

Hei

Jeg har kjøpt meg ett nytt kar av typen Juwel Rio 240liter.
Det følgte med endel fisk av denne typen.

-Metriaclima zebra long pelvic Mdoka

-Pseudotropheus elongatus Liutche Tanzania

Er 2 helt voksene å mange små, de har sikkert fått unger. Har også noen sugemaller 3stk. Det jeg lurer på er:

1. Kan jeg ha ryddemaller her? eller blir det bråk? evt skal jeg kjøpe de litt store? er slike som går på bunn, kaller de bare ryddemaller jeg :P

2. Kan jeg ha noen andre typer fisk oppi her? ser flere stemmer på vannverdier men tenker da på krangling å slossing.

3. Jeg måler GH'n i vannet med en dråpetester jeg fikk med, meeen jeg for bare en farge, følgte ikke med noe kart. Er det standar fargekart eller KUN for denne testen? husker ikke merket her jeg sitter nå. Fargen ble iallefall orange, svak orange.

4. Planter, Hvilken type anbefaler dere til disse fiskene? har bare 1 type i karet nå, vet ikke navn, virker veldig hardfør, kjennes nesten kunstig ut.

Vært supert med svar Helt ny på disse fiskene, må bare si de er utrlige artige så langt!
Noen bilder av de jeg kjøpte det fra. Jeg har samme tingene i karet men helt annet oppsett

Kan ikke svare på de andre spørsmålene, men GH testen fungerer slik at du tilsetter dråpe, rister lett, tilsetter dråpe osv helt til fargen forandrer seg. Hvis den forandrer seg etter 4 dråper har du GH på 4.

1. Er ikke så mange ryddemaller som kan gå i malawikar....

2. Du kan ha andre fisk oppi her ja. Men må selvsagt være fra malawisjøen

3. Du må telle antall dråper du har i og Når fargen skifter fra oransje/rød til grønn har du GH.

4. Pleier være lite planter i malawikar, da noen spiser de og andre graver dem opp. Men de går også bra noen.

Tusen takk for svar

For jeg kunne tenkt meg noen slike, 1 hann resten hunn.
Ser liter anbefalt er 350liter, vil dette gå ok i min 240liter?

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1433

Har dere noen andre som dere vil anbefale istede for?=)
Trond Stegarud
Tusen takk for svar :) For jeg kunne tenkt meg noen slike, 1 hann resten hunn. Ser liter anbefalt er 350liter, vil dette gå ok i min 240liter? [URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1433[/URL] Har dere noen andre som dere vil anbefale istede for?=)

Disse blir 20cm store.... og krever ett større akvarie enn det du har etter mine meninger. Kommer jo litt ann på hvormange andre fisk du putter i karet da.. Så lenge de er små går det nok fint men som voksne ville jeg hatt ett større kar. Detter er også en frittsvømmer... mens de andre er mbunas. Kanskje holde deg til rent mbuna kar???
Disse er jeg veldig glad i....
1. Kan jeg ha ryddemaller her? eller blir det bråk? evt skal jeg kjøpe de litt store?

Ancistrus kan gå greit sammen med malawi, men om du holder algeetende Mbuna er de egentlig oveflødig. Om du velger å ha maller sammen med malawiene må du regne med at malawiene kan nappe mallene litt i halenfinnen.
Selv har jeg 4stk L144 sammen med mine malawi (450liter) med stort hell, men en viktig faktor er at jeg kun har rolige arter. De du har er mere hissige, så det kan gå riktig ille med mallene da artene du holder er meget territorielle.

2. Kan jeg ha noen andre typer fisk oppi her? ser flere stemmer på vannverdier men tenker da på krangling å slossing.

Du kan ha flere fisk enn 2 voksne individer, men bør ikke holde mer enn to forskjellige arter samtidig i en 240 liter. Eggleggere passer svært dårlig med munnrugere grunnet adferdsforskjeller ved lek og yngelpleie. Jo roligere arter mann velger i en tank på denne str, jo mer harmonisk blir miljøet i tanken.

3. Jeg måler GH'n i vannet med en dråpetester jeg fikk med, meeen jeg for bare en farge, følgte ikke med noe kart. Er det standar fargekart eller KUN for denne testen? husker ikke merket her jeg sitter nå. Fargen ble iallefall orange, svak orange.

Denne ble vel besvart lenger opp.

4. Planter, Hvilken type anbefaler dere til disse fiskene? har bare 1 type i karet nå, vet ikke navn, virker veldig hardfør, kjennes nesten kunstig ut.

Du kan ha Sverdplanter, valisneria, javabregner og anubias for å nevne noen. Disse er kjent for å få stå i fred, men det er ingen garanti på de får stå i fred hos deg.
En viktig ting å huske på når mann planter i et malawikar er at fiskene graver og flytter sand, ofte. Mann må regne med at en liten vandal graver opp plantene, eller skyver masse sand over dem.

Cyrtocara Moorii bør ikke holdes i et kar som er kortere enn 150cm. Disse holder til over sandbunnen, og de er veldig aktive. Hvorfor de krever så stor plass ligger vel egentlig i navnet på gruppen de tilhører, frittsvømmere.
De mål som er oppgitt i basen som minstemål er ikke en fasit, kun en veileder. Og da kun for artskar.
mye bra svar her. takker for det. for se hva jeg gjøre.
beholder vel de fiskene jeg har her nå, er 15stk, 2 store resten er fra 3cm-6-7cm. Har 1 pleco + to ancistrus.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap