Tanganyika oppsett.

Hva slags bunnmateriale burde jeg bruke, og hva bruker dere for å holde riktige vannverdier i vannet? Har en 90 liter som skal innredes.
Jeg bruker isopor under steinen for å beskytte glasset. Over det bruker jeg fin-fin kornet rådasand. Mange av ciklidene graver groper i sanden eller behøver sand av andre grunner. Ha i steinene før sanden slik at om fisken graver så vil ikke steinene begynne å rase.

Bruker ph/kh+ og gh+ fra noraq. Har kjøpt 5 kg spann.....hehe
En kan bruke Rådasand som nevnt her, men skal du ha kvalitetssand som holder vannverdiene dine mer stabile, samt at du vil få mindre alger som legger seg på sanden. Argonittsand fra CaribSea er å anbefale på det sterkeste, men den er dyr!

En 90 liter blir ganske liten for Tanganyika fisker, men å ha små sandleker som Lamprologus ocellatus går fint.

Hvilke fisker har du tenkt på?
Har tenkt meg Neo. multifasciatus og Neo. caudopunctatus
Hadde tenkt meg isopor i bånn, men sand fra biltema som bunn. Men hvor får man kjøpt ph/kh+ og gh+, og hva koster det? Hva gjør det med vannet?

Takk for svar over forresten!
Ph/kh+ får du kjøpt her. GH+ får du kjøpt her, eller du kan bruke Alabaster gips fra denne plassen.

Grunnen til at du tilsetter disse stoffene er for å få vannet ditt mest mulig likt med det fisken har i naturen.
Dersom du går inn på profilen over de fiskene du ønsker deg så ser du der hvilke verdier de ulike skal ha.

Vil også anbefale deg å kjøpe testeutstyr for å kontrollere vannet... det får du kjøpt her.
jeg ser på profilen til multifasciatus at de skal ha PH 8 til 9. Og GH 15-25. Men det står ingen ting om KH?

Takker for svar!
Prøv å hold KH verdien mellom 10 - 15.
Da vil du unngå PH "drop" på nattestid.
kh er en buffer som vil i høye doser øke pHen din til ca. 8. Den gjør slik at "slingrings monnet" til pHen blir større, altså at det skal mere til for å påvirke pH uansett retning. Jeg syntes disse produktene er ganske greie da de er lette å etterdosere ved vannskift.

Har hatt multifasciatus sammen annen fisk i en 60 liter. De ville yngle og tok dermed like gjerne livet av den andre arten for å ha karet for seg selv.
I 222 literen er de også svært tøffe selv mot MYE større fisk, men har ikke skadet andre hittil.
Den gipsen, hva gjør man med den i vannet? Støper man og knuser det og legger det i bunnlaget?

Ang fisk:
Har to kar så evt kan de gå i hvert sitt, hvis det skulle bli noe bråk
Gipsen har man oppi som en erstatning for GH+. Gipsen har samme funksjon som GH+, nemlig å øke hardheten på vannet. (Gips er 1/5 billigere enn GH+, men like god!

I mine akvarier med tanganyika fisker bruker jeg 20gram pr 100 liter vann for å ha en GH verdi som ligger mellom 12-16.

I et så "lite" akvariet som du skal ha fiskene i vil jeg ikke anbefale deg å ha 2 arter innen Neolamprologus familien.
Hva slags kan jeg ha da? Vil gjerne ha mer enn en type, men kan jo ha et artskar også da?

Må igjen takke for alle svar, dere er til stor hjelp!
Jeg bruker liggeunderlag fra Biltema i stedet for isopor. Det er lit ruglete/rutet og gjør at grusen ikke glir vekk så lett som ved glass enn eller glatt underlag.
Jeg bruker er en DIY-blanding av silikatsand, korallsand og faksekalkgrus.

Hvis du er i stand til å skape soner i høyden av karet kan du kanskje ha en liten art som kan holde til oppe i karet. Jeg har J transcriptus som i hovedsak holder til høyt i karet, men da har jeg limt/stablet stein helt opp til vannflaten.
Var all sanden i samme, eller har du kjøpt flere typer å blandet?
Jeg har hørt at med korall sand trenger man ikke tilsette Ph/kh+. Stemmer dette?
Jeg har en del fine steiner jeg kan lime sammen med silikon, og sette opp langs akvariet, eller lime dem til glasset, har ingen planer om å bytte til annen fisk uansett
Andreas Høiås
Var all sanden i samme, eller har du kjøpt flere typer å blandet? Jeg har hørt at med korall sand trenger man ikke tilsette Ph/kh+. Stemmer dette? Jeg har en del fine steiner jeg kan lime sammen med silikon, og sette opp langs akvariet, eller lime dem til glasset, har ingen planer om å bytte til annen fisk uansett ;)

Jeg har blandet selv. Silikatsand er f.eks. blåsesand fra Biltema etc.
Har skrevet litt om lavasteinveggen det i tråden min sånn omtrent her.

Etter endret: Korallsand og faksekalkgrus reduserer i hvertfall behovet for å tilsette masse kalk, men vil ikke øke pH. Så jeg tilsetter alltid litt kalk og natron i byttevannet. Lar det bli opp til vannkjemifolka å gå i dybden.
Vidar Alfei
Ph/kh+ får du kjøpt [URLBLOCK1]. GH+ får du kjøpt [URLBLOCK2], eller du kan bruke Alabaster gips fra [URLBLOCK3] plassen. Grunnen til at du tilsetter disse stoffene er for å få vannet ditt mest mulig likt med det fisken har i naturen. Dersom du går inn på profilen over de fiskene du ønsker deg så ser du der hvilke verdier de ulike skal ha. Vil også anbefale deg å kjøpe testeutstyr for å kontrollere vannet... det får du kjøpt [URLBLOCK4].

Kan denne: http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1497
og denne: http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=115 brukes?
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1497 og http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=115 kan fint brukes, mens som nevnt tidligere kan du bytte ut GH+ med alabaster gips fra panduro som et billigere alternativ.
Da ender jeg nok opp med å bruke gips

Men har dere noen fler alternativer jeg kan ha i akvariet`? Som holder seg i toppsjiktet?
ville løst gipsen opp i varmt vann før du har det i karet. er vannet for kaldt vil det klumpe seg. behøver ikke og ha i så mye varmt vann da. men bare nok til og løse opp gipsen.
Andreas Høiås
Men har dere noen fler alternativer jeg kan ha i akvariet`? Som holder seg i toppsjiktet?

Tenker da på fisker
Andreas Høiås
[QUOTE=Andreas Høiås] Men har dere noen fler alternativer jeg kan ha i akvariet`? Som holder seg i toppsjiktet?

Tenker da på fisker
Jeg tror ikke du skal forhaste deg med å forsøke å befolke alle vannlagene.
Å finne den rette artsmiksen til et lite Tanganyika-selskapskar er nesten litt alkymi.
Det folk ofte "bruker" for å få liv i de øvre vannlagene er Cyprichromiser evt. Lamprichthys tanganicanus, men da MÅ du ha adskillig STØRRE kar enn 90-liter.

Bli heller vant med at det kun er noen få interessante fisker i karet dit, du ser dem sikkert høyt og lavt uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© EinarB
Reklame for plussmedlemskap