Bga i nyoppsatt tanganyika kar - er det noen som har noen tips?

Inaktiv bruker
Så skjedde det altså!
I begynnelsen av januar, tok jeg opp min gamle akvariehobby, og startet et Tanganyikakar med 4 Leleupi og 4 Julidochromis Marlieri. Det gikk fint en stund, men så dukket f.....skapen opp!
Slimete blågrønn-alger kom og overtok hele greia.

Har lest det jeg kunne finne på Forum, og har forsøkt det meste.
Har en liten mistanke om at det er 2 hovedproblemer jeg ikke har fått løst:
1: Tilsetningsstoffene (AS Instant cichlid salt, pH/KH +): Inneholder disse noe som bedrer vilkårene for BGA? Har jo sett dette med forholdet mellom nitrat og fosfat.
2: Lyset: Bruker nå Hagen LifeGlo. Disse har kommet til etter at jeg startet, og en gammel akvarist har antydet at jeg burde se etter noen andre ( og billigere) rør.

Når ikke noe annet hjelper (har også prøvd eplesnegler Mona O), satser jeg på å begynne på nytt:"Varmebehandle" grus og steiner, bruke noe kalkstein i innredningen, samt supplere med noe kalkholdig materiale i substratet.
Jeg har også øket pumpekapasiteten en del (ca 1.200 l/t i et 200-liters kar).

Er det noen som har råd og/eller erfaringer å bidra med??
vi plagdes også med dette i ett kar, kjørte salt kurer funket en stund og driten kom tilbake. men en dansk akvarist sa, rens pumpen din, skift 50% av vannet og la lyset være av en dag, etter det har vi aldri hatt problemet. slike oppblomstringer kan også komme av for mye dritt i pumpen.
Inaktiv bruker
Bga-bekjemping
Jeg har lest det jeg kunne finne om BGA på Forum, inkl tråden "Hvorfor får vi BGA".
Jeg har renset filteret, jeg har slått av lyset i 2 døgn og jeg har flere ganger skiftet 50% av vannet.
Jeg innbiller meg imidlertid at det må finnes spor etter bakteriene i vannet, innredningen (inkl. selve akvariet) og filteret. Jeg velger derfor å begynne helt på nytt, men hva gjør jeg med fiskene? De bør vel i utgangspunktet overføres til noen nye kar med helt nytt vann. Det håper jeg de vil tåle, da jeg tar sikte på ikke å fore dem noe særlig. Jeg vil bare satse på å etablere en vannkvalitet (pH, KH og GH) sånn omtrent som de er vant til.
Har hørt av andre akvarister i området som har Malawi/Tanganyika, at de kun bruker kalkholdig innretning og kranvann. Det går bra.
Er det noen som vet hvor varmt vann som må til for at BGA skal krepere??
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap