Tropheus eller ikke?

Inaktiv bruker
Hei alle tropheus elskere! Jeg håper dere kan komme med noen gode råd og tips til en fersk tropheus fan

Jeg har et 720l kar som jeg skal fylle opp og sette i gang, og surfer rundt på nettet etter mulige fisk jeg kunne tenke meg. Gjennom den "tilfeldige bekjentskap" på siden her så jeg en utrolig flott fisk, og falt pladask for den. Tropheus sp black, da spesielt bulu point liker jeg veldig godt. Problemet er at jeg er ganske fersk, både innen tropehus verdenen og akvariehold generelt. Det første akvariet mitt (100l som jeg bare "passer") har jeg hatt i ett år nå. Derfor, hvis jeg nå i det hele tatt skal satse på tropehus, har jeg sett på duboisi, som skal være noe "lettere", og ikke trenger å holdes i fullt så store grupper. Hva vil dere anbefale meg? kan man ha både sp. black og duboisi sammen forresten? Eller vil det bli for mye stress for duboisien?

Om de fiskene som jeg "passer", ikke kan gå med de nye jeg etterhvert vil skaffe meg, får de være igjen i det gamle. Bortsett ifra èn, plecoen min MÅ over i 720 literen, så fisketypen jeg satser på må kunne gå sammen med den. Kan jo nevne de andre fiskene jeg har, i tilfellet noen kunne passe.
1 stor pleco
1 afrikansk knivfisk
1 praktbotia
1 ciklide (tror det er sebra)
1 ancistrus" liten"

Ellers, så liker jeg veldig godt boliviansk sommerfuglciklide, så satser jeg ikke på tropheus blir det det på meg Synd den og tropheus ikke kan gå sammen
Hei majan!
Velkomme til Tropheusverden!

720 liter er jo kjempe flott til Tropheus.
Først vil jeg gi deg følgende råd før jeg svarer på spørsmålene dine.
Før du går til innkjøp av fisk bør følgende være i orden:
1. Gjør ferdig innredning i karet. Med eller uten bakgrunn, stein innredning og bunnsubstrat. Det beste er å velge en bunnsubstrat som er sand (fordi Tropheus er en ciklide) og som bufferer Ph. (Høy Ph i Tanganyikasjøen). Ikke overdriver med steinoppbygging, dette kan skape problem med slåssing, krangling om revir.
2. Forberede vannverdier. Tropheus skal ha vannverdier Gh = 10-15 og Ph litt over 8.
3. Filter/pumper: i et Tropheus kar bør sirkulasjon av vann skjer minst 5 ganger av volumet til akvariet. Dvs 5 ganger 720 er lik 3600 liter i timen. Selve filter bør være stort siden Tropheus griser mye med mat og avføring.
4. Sørg for at det blir masse oxigen i vann. Oxigen kommer i vann ved hjelp av utblåser fra filter/pumper. Det holder med masse bevegelser på vannoverfate. Men jeg personlig liker best løsning som gir millioner luftbobler i vann. Dette hjelper fiskene til å transportere salt mellom kroppen og vann i karet (osmoseeffekt)
5. Og sist men ikke minst lær deg å ta ting med ro da stresse du ikke Tropheusene dine.

Og nå over til dine spørsmål:
Duboisi kan godt lever sammen med Sp. black. Men jeg ambefaler ikke deg å blande forskjellige arter i første omgang. Fordi dette kan føre til smittsomme sykdom. Hold deg til en etablert gruppe som kommer fra et og samme kar fra tidligere eier.

Du kan holde Pleco i et Tropheus kar (vet noen har gjort det) men ingen av de andre, og særlig ikke knivfisk som gir elektrisk støtt. Jeg personlig vil holde rent artskar. Et blandet kar reduser verdi av enkel art. Selv om de heter Tropheus alle sammen så har de forskjellige karakter.

Boliviansk sommerfulgciklide (ikke Ramirez) er en nydelig fisk. Den var min favorit fisk før jeg gikk over til Tropheus. Det er en fisk med rolig adferd og trives best i par. Hold dem i eget artskar hvis du vil at de skal trives og yngler. De bør helst ikke leve sammen med Tropheus som er en ganske aktiv fisk. Dessuten så lever sommerfuglciklide i hel annet vannkvalitet.
Inaktiv bruker
takk for utfyllende svar
Hvor i Oppland holder du til egentlig? Jeg bor 15 min unna Gjøvik..(Kapp) Har 3 kar med Tropheus hvis du har lyst til å se de "live".

Mvh Kenneth
Jeg anbefaler gjerne turen til Kenneth.
Det er hel sikkert nyttig for dere begge.
Enig med mye av det skriver Badat, men det er ikke korrekt at "Oxigen kommer i vann ved hjelp av utblåser fra filter/pumper". Den største og viktigste gassutvekslingen skjer i kontaktflaten, dvs overflatehinnen mellom vannet og den atmosfæriske luften. Det er minimalt med gassutveksling pga av diffusoren, dvs luftbobler i vannet. Derimot hjelper diffusoren å skape vannbevegelser og bryte opp eventuell forurensinger i overflatehinnen som vil være med på å hindre at en slik gassutveksling ville kunne skje..

Kroppsvæska til ferskvannsfisk er saltere enn vannet rundt, og på grunn av det osmotiske trykket vil vann derfor trenge inn i fisken gjennom hud og gjeller. Dette har ikke noe med O2 nivået i vannet å gjøre, derimot har O2 nivået stor betydning for metabolismen og karbonsyklusen.

Tropheus lever ofte på grunt vann, der algeproduksjonen er høy. Her er det også mye bevegelser i vannet når bølger bryter over steinene, og dermed en gasslikevekt pga den gode omrøringen av vannmassene. Selv om det i utgangspunktet skulle holde med en sirkulasjon på 5 x vannvolumet i timene er dette slik jeg ser det for lite, spesielt når det det er snakk om et kar på to meter. Her ville jeg ha satt inn ihvertfall på 2 steamer på minimum 5.000 liter i timen, og helst enda mere.

Hvordan er det å ha tropheus i et åpent karr? Vil de hoppe ut?
Inaktiv bruker
Supert
Kenneth Østby
Hvor i Oppland holder du til egentlig? Jeg bor 15 min unna Gjøvik..(Kapp) Har 3 kar med Tropheus hvis du har lyst til å se de "live". Mvh Kenneth

Hadde vært artig å se dem, bor ca 2 timer nord for gjøvik, skal jeg nedover tar jeg kontakt. Har du bulu point? Er fortsatt litt usikker på hva jeg skal satse på, men har ikke fått fylt opp karet med vann enda, så har da god tid på meg enda. Men så må jeg ha en viss anelse, jeg må jo vite om jeg skal ha grus eller sand..
He...he... Takk Nils. Din versjon er litt mer vitenskapelig beskrevet. Min er nok litt for kort.

Hei Christian. Du kan ikke holde Tropheus i et åpent kar. De vil hoppe ut.

Til majan:
Sand er hel klart det beste for ciklide. Og Tropheus er en typisk ciklide. De både graver og skiller sand i munnen sin. Når det gjelder fisk så rådet mitt er å velge det beste etter ditt øye. Fisken koster tross alt mye penger. Det er ikke bra nok å være halv fornøyd.
Jepp sand er nok å foretrekke da de går å siler sanden gjennom gjellene etter mat dagen lang...

Desverre har jeg ikke bulu point men kan skryte med moorii Lufubu, og sp.black bemba (disse er bare yngel enda) og og kasakalawe..
Kjipt jeg som elsker åpne karr og Tropheus, dårlig kombinasjon..
hvorfor må du ha åpne kar da??? mye vann som fordamper da... ikke bare at de kan hoppe utav men når de mates står vann spruten vegg imellom og da... for og sitere min lille datter på 3 år.... de er heilt gal jo lol...
Ingenting som slår et åpent karr. Vannflaten med overhengende armatur.
saffen
hvorfor må du ha åpne kar da??? mye vann som fordamper da... ikke bare at de kan hoppe utav men når de mates står vann spruten vegg imellom og da... for og sitere min lille datter på 3 år.... de er heilt gal jo lol...

Ja da jeg hentet mine og åpnet posen jeg hadde de i for å ha de over i tilvenningskar hoppet de utav posen og utover gulvet... Minstemann (3,5år) livredd og trodde de skulle ta han...*Ler*
Artig fisk

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap