Algespiser til malawi?

Finnes det en god algespisere som passer inn i et Malawikar? Jeg har et stor algeproblem...

Stine T
Eg har ein vanleg pleco oppi og han tar seg av algene i mitt kar.
Ancistrus går fin-fint! Jeg har disse i alle mine malawi-kar. Ser du bor i Heggedal - 10 min. kjøring til Bødalen, Slemmestad der jeg bor. Stikk innom så skal du få kjøpe noen yngel billig av meg, ferdig tilvendt malawi-vann. Har både vanlig Ancistrus og albino
Jeg også har ancistrus med mine malawi, og det går fint.
De du evt. skaffer deg bør ikke være for små, ellers blir de lett jaget / spist.
Du kan også gi malawiene dine mindre mat en stund, så kanskje de spiser algene selv. Gjerne la de gå helt uten mat i noen dager.
Jeg anbefaler ancistrus. Ser ikke på pleco som noen typisk alge spiser. Den tar litt alger som ung, men etter det er det svært lite den tar, samme gjelder gibbien. Dessuten blir gibbien og plecoen enormt store. Så jeg står på ancistrus
Shiramor
Jeg også har ancistrus med mine malawi, og det går fint. De du evt. skaffer deg bør ikke være for små, ellers blir de lett jaget / spist. Du kan også gi malawiene dine mindre mat en stund, så kanskje de spiser algene selv. Gjerne la de gå helt uten mat i noen dager.

Ja, spørs hvor mye alger du har...., men en uke eller to uten mat vil nok hjelpe Min erfaring er at yngel på 4-5 cm går helt fint om du ikke har altfor store Malawi. Da slippes de ut i stor-karene hos meg.
Takk for svar Kanskje jeg skal skaffe meg ansistrus da, skal ta kontakt med deg i så fall Anita Men er man nødt å gi ansistrusen piller, eller holder det med alger til dem?

Jeg slipper ned noen pellets til dem av og til etter at lyset har slukket. De bør nok ha litt mer i tillegg til algene de finner i karet. Bare si ifra hvis du vil ha noen ancistrus - tror du har handlet Malawi hos meg før?
joda, det har jeg. Kjøpte noen hongier, blandt annet en stor hongi hann som du kan se på profilen min Han trives godt...

Hvor mye skulle du hatt for fire ansistrus egentlig?
Hvilken pH og gH har dere i malawikarene med ancistrusene?
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg begynner å få et liknende problem: Har et kar med kun Burundi (Tanganyika) hvor algene vokser , og her er pH over 8.
Er litt skeptisk til å slippe uti ancistruser i så basisk vann, noen med erfaringer på dette?
Eventuelt andre algespisere som trives i basisk vann?
Har pH = 8,2 og GH= 15 i mine kar med malawi og Ancistrus. Går helt fint. Men ancistrusen må være tilvendt så høye pH og GH verdier før de slippes uti Si ifra om du vil kjøpe noen
Hva med å prøve kjempe eplesnegler.? Jeg har det i mitt malawikar og det går kjempefint.
Anita: Takk for tilbakemelding, da blir det nok ancistruser vil jeg tro.
Jeg har ganske mange av de fra før, men de går i et kar med pH på ca. 6.8, dvs at jeg må påregne ganske lang tilvenningstid.
I tillegg så bør de være ganske store, for Burundien er ganske hard og vil muligens ta for seg mindre L-maller.

Heidi: kjempeide! Har aldri hatt snegler før, så det kan bli gøy. Skal lese meg opp på disse iløpet av helga.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap