- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Lyst på malawi igjen... eller tanganyika eller victoria? hjelp?
Lyst på malawi igjen... eller tanganyika eller victoria? hjelp?
igjen har jeg lyst på malawi, har vært inne på dette flere ganger nå.
har 240 liter selskapsakvarium nå som jeg har lyst til å gjøre om.
har jeg tittet mye på Golden da jeg syns dette er flotte fisker. også prinsessen av burundi. Men jeg er så rådvill...
hvor mange prinsesser eller golden kan jeg ha i 240 (ikke sammen) evt noen andre dere kan tipse om?
er det noen annen forskjell på malawi, tanganyika og victoria enn hvor de kommer fra? tenker på størrelse, temperament etc eller er dette helt individuelt fra art til art
Og hva mener dere? Er det best/ penest med en art eller blande litt? jeg vet at fiskene trives best flere sammen men vurderer da maks tre forskjellige arter for best trivsel, men det kommer igjen ann på hvor mange jeg kan ha. Jeg har skrevet om dette tidligere og fikk vel da tips om at jeg kunne ha så mange som 10 golden i karet dersom de vokste opp sammen. Er ikke dette litt mange? De blir jo opptil 10 cm.
men med malawi kan jeg jo ha andre fisker der og, så vidt jeg har forstått er det best å kun ha prinsesser sammen med prinsesser.
takker på forhånd for tips og råd ^^
har 240 liter selskapsakvarium nå som jeg har lyst til å gjøre om.
har jeg tittet mye på Golden da jeg syns dette er flotte fisker. også prinsessen av burundi. Men jeg er så rådvill...
hvor mange prinsesser eller golden kan jeg ha i 240 (ikke sammen) evt noen andre dere kan tipse om?
er det noen annen forskjell på malawi, tanganyika og victoria enn hvor de kommer fra? tenker på størrelse, temperament etc eller er dette helt individuelt fra art til art
Og hva mener dere? Er det best/ penest med en art eller blande litt? jeg vet at fiskene trives best flere sammen men vurderer da maks tre forskjellige arter for best trivsel, men det kommer igjen ann på hvor mange jeg kan ha. Jeg har skrevet om dette tidligere og fikk vel da tips om at jeg kunne ha så mange som 10 golden i karet dersom de vokste opp sammen. Er ikke dette litt mange? De blir jo opptil 10 cm.
men med malawi kan jeg jo ha andre fisker der og, så vidt jeg har forstått er det best å kun ha prinsesser sammen med prinsesser.
takker på forhånd for tips og råd ^^
Postet 13.05.09 kl 13:46
sitter og leser i den gamle tråden min og der fant jeg frem til
Melanochromis cyaneorhabdos
Labidochromis caeruleus "golden"
fikk da tips om å kjøpe 10 av hver og la de vokse opp sammen.
men tittet også på
Pseudotropheus estherae " rød zebra"
Pseudotropheus socolofi
for å få flere farger uten å få flere arter men disse blir jo litt større enn golden og cyan
men kan jeg ha golden, rød zebra og cyan sammen? rød zebra er jo altetende som trenger litt mer grønt? men socolofien er jammen flott den og da...
eller bør jeg heller se på tanganyika og victoria?
Melanochromis cyaneorhabdos
Labidochromis caeruleus "golden"
fikk da tips om å kjøpe 10 av hver og la de vokse opp sammen.
men tittet også på
Pseudotropheus estherae " rød zebra"
Pseudotropheus socolofi
for å få flere farger uten å få flere arter men disse blir jo litt større enn golden og cyan
men kan jeg ha golden, rød zebra og cyan sammen? rød zebra er jo altetende som trenger litt mer grønt? men socolofien er jammen flott den og da...
eller bør jeg heller se på tanganyika og victoria?
Postet 13.05.09 kl 14:12
Endret: 13.05.09 kl 14:32
forresten, nå er jo karet et selskapskar med masse planter og kokoshuler etc. Er røtter, vanlig stein eller lavastein å foretrekke?
Dersom jeg skal ha stein lurte jeg på å enten bygge et fjell til venstre i karet, mot bakre hjørnet (der jeg har pumpa for å skjule den). I tillegg er venstresiden den siden med minst forstyrrelser (skygger fra "utenomverdenen") og la det være en åpen flate mot høyre siden av karet. Ca 2/3 fjell og 1/3 åpent
eller
å bygge opp fjell fra midten av og ha åpne flater både til venstre og høyre.
Lavastein er jo lette og gir mindre press på akvariet men er de for spisse for malawi? Vil jo ikke at de skal skade seg.
skal jeg ha røtter vil det bli litt overalt i karet. Litt "tilfeldig" men javabregner på.
uff ser jeg har kommet med veldig mange spørsmål her i dag men vil jo gjerne vite så mye som mulig før jeg setter i gang slik at jeg kan gi fiskene best egnet innredning i karet.
Dersom jeg skal ha stein lurte jeg på å enten bygge et fjell til venstre i karet, mot bakre hjørnet (der jeg har pumpa for å skjule den). I tillegg er venstresiden den siden med minst forstyrrelser (skygger fra "utenomverdenen") og la det være en åpen flate mot høyre siden av karet. Ca 2/3 fjell og 1/3 åpent
eller
å bygge opp fjell fra midten av og ha åpne flater både til venstre og høyre.
Lavastein er jo lette og gir mindre press på akvariet men er de for spisse for malawi? Vil jo ikke at de skal skade seg.
skal jeg ha røtter vil det bli litt overalt i karet. Litt "tilfeldig" men javabregner på.
uff ser jeg har kommet med veldig mange spørsmål her i dag men vil jo gjerne vite så mye som mulig før jeg setter i gang slik at jeg kan gi fiskene best egnet innredning i karet.
Postet 13.05.09 kl 16:12
Jeg ville ikke hatt så mye planter i karet om du går for malawi... da disse enter spiser dem eller ivertfall graver dem opp. Enkelte typer som "vaselia" lar de være ellers er de ikke mye tess...
All fisk du nevner skal jo ha høyere PH og GH...
Du kan fint mixe disse sortene men vil bare nevne at alle unnat Golden blir vel reknet som hissige....
Har selv hatt Melanochromis cyaneorhabdos "maingano",
Labidochromis caeruleus "golden" sammen uten problem.
Jeg ville hatt reint Malawi, Tanganyika, Victoria... Ville ikke ha blandet de forskjellige sjøene.
All fisk du nevner skal jo ha høyere PH og GH...
Du kan fint mixe disse sortene men vil bare nevne at alle unnat Golden blir vel reknet som hissige....
Har selv hatt Melanochromis cyaneorhabdos "maingano",
Labidochromis caeruleus "golden" sammen uten problem.
Jeg ville hatt reint Malawi, Tanganyika, Victoria... Ville ikke ha blandet de forskjellige sjøene.
Postet 13.05.09 kl 16:24
MariflyflyJeg ville ikke hatt så mye planter i karet om du går for malawi... da disse enter spiser dem eller ivertfall graver dem opp. Enkelte typer som "vaselia" lar de være ellers er de ikke mye tess... All fisk du nevner skal jo ha høyere PH og GH...
glemte å skrive at plantene selvfølgelig går ut når det blir malawi ^^ lurte på å ha noen javabregner hvis jeg skal ha noen røtter oppi der.
MariflyflyDu kan fint mixe disse sortene men vil bare nevne at alle unnat Golden blir vel reknet som hissige.... Har selv hatt Melanochromis cyaneorhabdos "maingano", Labidochromis caeruleus "golden" sammen uten problem.
utifra hva jeg har lest i "Back to nature, Guide om malawiciklider" så virker det som om de kun er revirhevdene i forskjellige grader
MariflyflyJeg ville hatt reint Malawi, Tanganyika, Victoria... Ville ikke ha blandet de forskjellige sjøene.
jeg har ingen planer om å blande, er veldig klar på akkurat det men lurer bare litt generelt på forskjeller etc, om jeg skal ha malawi, tanganyika eller victoria ciklider
Postet 13.05.09 kl 16:45
Postet 13.05.09 kl 16:48
Postet 13.05.09 kl 17:00
Jeg har malawi i en 250-liter og har erfart at det er for lite kar for dem. Selv Golden kan ta knekken på hverandre fordi territoriene blir "for store" og da klarer ikke underkuete individer å komme seg unna. Selv med mye gjemmesteder.
Mens Tanganyika- og Victoria-ciklidene har også et rikt utvalg av fargerike, spennende arter, med forskjellig adferd, og mange kan gå i mindre kar enn 240 liter.
Kan hende du har sett den før, men her er en bra nettside spesielt for afrikanske ciklider:
www.ciklider.se
Mens Tanganyika- og Victoria-ciklidene har også et rikt utvalg av fargerike, spennende arter, med forskjellig adferd, og mange kan gå i mindre kar enn 240 liter.
Kan hende du har sett den før, men her er en bra nettside spesielt for afrikanske ciklider:
www.ciklider.se
Postet 13.05.09 kl 18:33
veldig nytt for meg at de er såppas hissige. vet at de er hissige men flere her inne mener at dersom de vokser opp sammen er det større sjanse for toleranse. hvis ikke må jeg jo kutte ned på antall hanner.
har lissom ikke helt den store sansen for tanganyika og victoria, sikkert fordi jeg har lagt min elsk på malawiene...
har lissom ikke helt den store sansen for tanganyika og victoria, sikkert fordi jeg har lagt min elsk på malawiene...
Postet 13.05.09 kl 18:46
fra ciklider.se
Golden
Akvariet bör rymma 200 liter eller mer, och vara inrett med mycket stenar och gömställen.
Labidochromis caeruleus är en mycket lugn och fridfull mbuna, perfekt nybörjarfisk som fungerar bra även i lite mindre akvarier.
er det noen andre som har noen meninger rundt dette? er 240 liter for lite for malawi?
Golden
Akvariet bör rymma 200 liter eller mer, och vara inrett med mycket stenar och gömställen.
Labidochromis caeruleus är en mycket lugn och fridfull mbuna, perfekt nybörjarfisk som fungerar bra även i lite mindre akvarier.
er det noen andre som har noen meninger rundt dette? er 240 liter for lite for malawi?
Postet 13.05.09 kl 18:53
Det er nok ikke noe fasitsvar angående malawi, man må bare prøve seg frem. Det kan gå uproblematisk hele tiden, og det kan gå greit inntil det er lek på gang.
Sist jeg kjøpte Golden så var det to søstre, og for ikke lenge siden ble den ene så skadet av sin søster at den døde.
Men for all del: Jeg vil jo ikke ta fra deg motet Malawiene (og spesielt mbunas-gruppen) er fasinerende ciklider på mange måter, selv om de kan gi deg frustrasjoner innimellom.
Skulle ønske jeg hadde plass for flere kar med dem.
Sist jeg kjøpte Golden så var det to søstre, og for ikke lenge siden ble den ene så skadet av sin søster at den døde.
Men for all del: Jeg vil jo ikke ta fra deg motet Malawiene (og spesielt mbunas-gruppen) er fasinerende ciklider på mange måter, selv om de kan gi deg frustrasjoner innimellom.
Skulle ønske jeg hadde plass for flere kar med dem.
Postet 13.05.09 kl 19:12
ShiramorDet er nok ikke noe fasitsvar angående malawi, man må bare prøve seg frem. Det kan gå uproblematisk hele tiden, og det kan gå greit inntil det er lek på gang. Sist jeg kjøpte Golden så var det to søstre, og for ikke lenge siden ble den ene så skadet av sin søster at den døde. Men for all del: Jeg vil jo ikke ta fra deg motet ;-) Malawiene (og spesielt mbunas-gruppen) er fasinerende ciklider på mange måter, selv om de kan gi deg frustrasjoner innimellom. Skulle ønske jeg hadde plass for flere kar med dem.
hvor mange fisker har du i akvarie? bare av nysgjerrighet? ^^
Postet 13.05.09 kl 19:29
Jeg har ett 312L og oppi der går:
5 blå delfin
2 golden
5 membe deep
4 ansistrus
4 malawi maller
2 saulosi
5 kingsizei
27stk
Har tynnet litt ut i det siste. Har i tillegg gått 2 maingano, 3 golden, 5 socolofi, 2 hongi, Så har vel på det meste hatt ca 35 fisk. Men synes jeg hadde for mange sorter og har begynt å sile ut litt. Dette karet mitt kommer nok til å bli ett Tanganyika kar da jeg har fått helt dilla på det nå. Og kommer til å kvitte meg med det meste av malawiene. (beholder nok membe, maller og kingsizei..og setter disse i et mindre kar)
5 blå delfin
2 golden
5 membe deep
4 ansistrus
4 malawi maller
2 saulosi
5 kingsizei
27stk
Har tynnet litt ut i det siste. Har i tillegg gått 2 maingano, 3 golden, 5 socolofi, 2 hongi, Så har vel på det meste hatt ca 35 fisk. Men synes jeg hadde for mange sorter og har begynt å sile ut litt. Dette karet mitt kommer nok til å bli ett Tanganyika kar da jeg har fått helt dilla på det nå. Og kommer til å kvitte meg med det meste av malawiene. (beholder nok membe, maller og kingsizei..og setter disse i et mindre kar)
Postet 13.05.09 kl 20:09
Postet 13.05.09 kl 20:17
Postet 13.05.09 kl 20:18
Endret: 13.05.09 kl 20:20
Postet 13.05.09 kl 20:28
hvor mange golden og cyan kan jeg ha da? kan jeg ha så mange som 10 av hver eller blir det for mange med 24 totalt?
kan nevne at jeg har eheim pro II til 600 liter + fluval 4 innvendig + en hydor koralia 3 (eller 2 har ikke kjøpt den ennå)
trenger jeg forresten å ha fluval 4 innvendig hvis jeg skal ha både powerhead og eheim pro II til 600l? fluvalen er så stor:P
kan nevne at jeg har eheim pro II til 600 liter + fluval 4 innvendig + en hydor koralia 3 (eller 2 har ikke kjøpt den ennå)
trenger jeg forresten å ha fluval 4 innvendig hvis jeg skal ha både powerhead og eheim pro II til 600l? fluvalen er så stor:P
Postet 13.05.09 kl 20:32
Postet 13.05.09 kl 20:38
Postet 13.05.09 kl 20:49
KaiamorHvilke maller er bra i malawikar? har hørt at ancistrus ikke er så bra pga vannverdier?
Hvorfor skal alle på død og liv trøkke sugemaller oppi Malawi-akvariene sine? De hører ikke hjemme der i det hele tatt! Så svaret er ; det er vel ingen som er bra å ha der, ikke for fisken selv sin del, ettersom de vanlige mallene folk stort sett tenker på er sør-amerikanske. For jeg antar at du tenkte på algeetende maller ? (for alle må jo absolutt ha "algespisere" også overalt).
Jeg synes du skal holde deg strikt til fisk som kommer fra den afrikanske sjøen opprinnelig, og så får du bare "deal with it" og ta fra det som er å velge mellom der. Da er du sikret at fiskene får de vannverdiene de trives med, og ingen av dem er nødt til "å holde ut" livet i helt feil vann.
Noen akvarister begynner å sutre over at da må de bli våt på armene og fjerne en del alger selv, men det mener jeg man bare må gjøre.
Postet 13.05.09 kl 21:00
Endret: 13.05.09 kl 21:01