- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Lysrør i malawikar
Lysrør i malawikar
Postet 18.05.09 kl 21:56
Prøver igjen...
Ingen som kan hjelpe meg? Har lyst til å bestille fra webzoo, for jeg har allerede en laaang handleliste som er klar der...
Jeg tror ikke jeg kan ha T5-rør, tror jeg må ha de vanlige 18W (2 stk).
Jeg hadde blitt suverent glad for en hjelpende hånd, for jeg vet virkelig ikke hva jeg trenger ))))
Ingen som kan hjelpe meg? Har lyst til å bestille fra webzoo, for jeg har allerede en laaang handleliste som er klar der...
Jeg tror ikke jeg kan ha T5-rør, tror jeg må ha de vanlige 18W (2 stk).
Jeg hadde blitt suverent glad for en hjelpende hånd, for jeg vet virkelig ikke hva jeg trenger ))))
Postet 19.05.09 kl 19:52
Postet 19.05.09 kl 21:22
Endret: 19.05.09 kl 21:22
Postet 19.05.09 kl 21:29
Vel, det var ikke mye til hjelp
Kelvin har med fargespekteret å gjøre. Dagslys er vel ca 6500 kelvin, og har du høyere enn det så blir det mer blåtoner i lyset. Jeg er ikke sikker på hva planter liker best.
Ser at noen bruker Aqua-Glo også.
Her står det litt om noen lysrør: Tropefisk-Standardrør
Kanskje du finner noe av interesse i disse trådene som kom opp da jeg søkte på lysrør malawi?
Kelvin har med fargespekteret å gjøre. Dagslys er vel ca 6500 kelvin, og har du høyere enn det så blir det mer blåtoner i lyset. Jeg er ikke sikker på hva planter liker best.
Ser at noen bruker Aqua-Glo også.
Her står det litt om noen lysrør: Tropefisk-Standardrør
Kanskje du finner noe av interesse i disse trådene som kom opp da jeg søkte på lysrør malawi?
Postet 19.05.09 kl 21:59
Endret: 19.05.09 kl 22:08
Hei.. joda du kan ha T5 lys.. eg kjøpte nettopp hos webzoo,kosta ca 1500kr for nytt armatur (då får du heile den boksen nye) 2 lysrør med reflektorer og porto... Et minus når eg bestilte var at dei ikkje hadde dei på lager så då tok da ein måned før eg fekk dei..Eg kjøpte et day lysrør og et for planter..
Postet 19.05.09 kl 22:11
Ettersom en i Malawi biotop bruker Ph på rundt 8-8.3 , Kh på rundt 10 og GH på ca. 10 så er det ikke mange planter som overlever.
Javabregne, Arter innen Cryptocoryne er bra planter til denne biotopen.
Når det kommer til lys så ville jeg gått for "life glo 2" kombinert med "Power Glo", da vil algene ha vokse bra slik at fiskene har noe å spise på.
Sist nevnte lysrør har en kelvin styrke på 18.000 kelvin. Det er bortimot blått lys.
Javabregne, Arter innen Cryptocoryne er bra planter til denne biotopen.
Når det kommer til lys så ville jeg gått for "life glo 2" kombinert med "Power Glo", da vil algene ha vokse bra slik at fiskene har noe å spise på.
Sist nevnte lysrør har en kelvin styrke på 18.000 kelvin. Det er bortimot blått lys.
Postet 19.05.09 kl 22:28