Lysrør i malawikar

Hei!
Skal kjøpe nye lysrør til malawikaret som vi skal sette opp. Karet lysrørene skal i er et Juwel Trigon 190. Det er plass til to lysrør på 59 cm hver. Hva vil dere anbefale at vi kjøper? (watt og farge)
Prøver igjen...

Ingen som kan hjelpe meg? Har lyst til å bestille fra webzoo, for jeg har allerede en laaang handleliste som er klar der...

Jeg tror ikke jeg kan ha T5-rør, tror jeg må ha de vanlige 18W (2 stk).

Jeg hadde blitt suverent glad for en hjelpende hånd, for jeg vet virkelig ikke hva jeg trenger ))))
Hei.
Først: Jeg er ikke ekspert på lys, men lurer på om du har tenkt å ha planter i karet?
Noen liker PowerGlo og/eller MarineGlo (tror det heter det) fordi det fremmer malawi-ciklidenes farger, men når kelvin kommer over 10 000 så er det kanskje ikke så gunstig for planter?
Lurer litt selv...
Tuuuuuuuuuusen takk for at du tok deg tid til å svare - supert!!! Skal ikke ha mange plantene, bare noen får som hører til denne biotopen.

Hva betyr det at Kelvin er høy / lav? Ser det blir brukt mye, men aner ikke helt hva det betyr...
Vel, det var ikke mye til hjelp
Kelvin har med fargespekteret å gjøre. Dagslys er vel ca 6500 kelvin, og har du høyere enn det så blir det mer blåtoner i lyset. Jeg er ikke sikker på hva planter liker best.

Ser at noen bruker Aqua-Glo også.
Her står det litt om noen lysrør: Tropefisk-Standardrør

Kanskje du finner noe av interesse i disse trådene som kom opp da jeg søkte på lysrør malawi?
Hei.. joda du kan ha T5 lys.. eg kjøpte nettopp hos webzoo,kosta ca 1500kr for nytt armatur (då får du heile den boksen nye) 2 lysrør med reflektorer og porto... Et minus når eg bestilte var at dei ikkje hadde dei på lager så då tok da ein måned før eg fekk dei..Eg kjøpte et day lysrør og et for planter..

Ettersom en i Malawi biotop bruker Ph på rundt 8-8.3 , Kh på rundt 10 og GH på ca. 10 så er det ikke mange planter som overlever.

Javabregne, Arter innen Cryptocoryne er bra planter til denne biotopen.

Når det kommer til lys så ville jeg gått for "life glo 2" kombinert med "Power Glo", da vil algene ha vokse bra slik at fiskene har noe å spise på.

Sist nevnte lysrør har en kelvin styrke på 18.000 kelvin. Det er bortimot blått lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap