Malawikar - type sand?

Jeg er i gang med å sette opp et Malawikar.
Har dere noen anbefaling på type sand?

Jeg har et Tanganyika kar også, der bruker jeg 0.8 - 1.2 mm og de graver som bare det, så den kornstørrelsen virker ok.
Den størrelsen du har er lik på størrelsen jeg bruker selv. Rådasand og biltemasand er sanden jeg bruker i alle mine kar.
S_Dreams
Den størrelsen du har er lik på størrelsen jeg bruker selv. Rådasand og biltemasand er sanden jeg bruker i alle mine kar.

Ok, ja det er rådasand jeg også benytter.
Hadde sett for meg en hvit type, mer kalkholdig sand til dette karet.
Skal sondere litt i butikkene tenker jeg.
Malawier kan bli litt nervøse av hvit sand, og da blir de også blekere.
Ok, ja dette er gode tilbakemeldinger. Er rimelig grønn hva angår Malawiciklider.
Nærvøs Malawi vil vi jo ikke ha.
Jeg hadde sett for meg sort lavastein med hvit sand da dette gir en fin kontrast til Malawifargene men om de blir nærvøse får jeg kanskje trå til med noe annet.
Noen har jo hvit sand, f.eks kalksand, så fiskene kan kanskje venne seg til det.
Selv har jeg rød sand i karene, men mbunas-gruppen har gått 4 uker i et kar med hvit skjellsand. Det likte de ikke. Ble bleke og fikk stadig panikk.
Nå går det frittsvømmere der og de takler det mye bedre.
Jeg har hatt helt hvitt sand til både mbuna å frittsvømmere og aldri hatt problemer med blasne farger.
Jeg kommer mest sansynligvis til å blande ut det jeg har av "rød" rådasand med kalkholdig, hvit sand - slik at det blir en mellomting.
Takker for gode tips
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap