Malawi spørsmål :o)

Jeg er nybegynner med malawi og viste ikke helt om jeg skulle skrive her eller i nybegynnertrådene, men tenkte det kanskje var mer malawikunnskap her. Jeg har 5 socolofi født i januar og 7 golden født i mars. Karet mitt er 180 l juwel. Det jeg lurer på er:

Hvordan jeg kan se hvilket kjønn de er?

Jeg har prøvd å se litt på nettet og i forumet. men finner ikke noe særlig svar... Det er spesielt golden jeg lurer på. Socolofiene skal ha noen gule fjekker på en bukfinne hvis det er mann. Sant?
Men mine golden har ikke noe svart på finnene under magen. Er de for ung til at jeg kan finne ut hvilket kjønn de er, eller er alle damer?

Fiskene mine er søsken. Hvordan blir det hvis de parrer seg? Blir det da mye genfeil og syke fisker?

Og en ting til... All fiskematen min flyter. Men fiskene mine svømmer ikke opp til overflaten for å spise. De venter på at den skal dette ned. Er det vanlig at maten skal flyte? Og er det meningen at de skal svømme til overflaten å hente maten?

Tusen takk til alle som leser og prøver å hjelpe meg. :o)
Hei.
Når det gjelder kjønnsbestemmelse av Malawiciklider, så er det ikke alltid at den gule eggflekken forteller om det er en hann eller ei hoe. Enkelte hoer får også denne gule eggflekken på finnen sin. Eggglekken på hunfisken kan være noe mindre, enn på hannen .

Den beste metoden for å sjekke om det er en hann eller ei hoe er å se på kjønnsåpningen til fisken. Fiskene har to åpninger. Den ene er analåpningen og den andre kjønnsåpningen. De ligger rett ved siden av hverandre. Kjønnsåpningen er den åpningen som er nærmest halen. Kjønnsåpniningen på hunn fisken er større enn hos hannen. Når det gjelder ungfisk, så er det greit å fange fisken for så å bruke lupe/forstørrelsesglass for å undersøke kjønnet.

Husk å ha våte og rene hender under håndeteringe av fisken, for ellers risikerer man å skade fisken.