Malawi spørsmål :o)

Jeg er nybegynner med malawi og viste ikke helt om jeg skulle skrive her eller i nybegynnertrådene, men tenkte det kanskje var mer malawikunnskap her. Jeg har 5 socolofi født i januar og 7 golden født i mars. Karet mitt er 180 l juwel. Det jeg lurer på er:

Hvordan jeg kan se hvilket kjønn de er?

Jeg har prøvd å se litt på nettet og i forumet. men finner ikke noe særlig svar... Det er spesielt golden jeg lurer på. Socolofiene skal ha noen gule fjekker på en bukfinne hvis det er mann. Sant?
Men mine golden har ikke noe svart på finnene under magen. Er de for ung til at jeg kan finne ut hvilket kjønn de er, eller er alle damer?

Fiskene mine er søsken. Hvordan blir det hvis de parrer seg? Blir det da mye genfeil og syke fisker?

Og en ting til... All fiskematen min flyter. Men fiskene mine svømmer ikke opp til overflaten for å spise. De venter på at den skal dette ned. Er det vanlig at maten skal flyte? Og er det meningen at de skal svømme til overflaten å hente maten?

Tusen takk til alle som leser og prøver å hjelpe meg. :o)
Hei.
Når det gjelder kjønnsbestemmelse av Malawiciklider, så er det ikke alltid at den gule eggflekken forteller om det er en hann eller ei hoe. Enkelte hoer får også denne gule eggflekken på finnen sin. Eggglekken på hunfisken kan være noe mindre, enn på hannen .

Den beste metoden for å sjekke om det er en hann eller ei hoe er å se på kjønnsåpningen til fisken. Fiskene har to åpninger. Den ene er analåpningen og den andre kjønnsåpningen. De ligger rett ved siden av hverandre. Kjønnsåpningen er den åpningen som er nærmest halen. Kjønnsåpniningen på hunn fisken er større enn hos hannen. Når det gjelder ungfisk, så er det greit å fange fisken for så å bruke lupe/forstørrelsesglass for å undersøke kjønnet.

Husk å ha våte og rene hender under håndeteringe av fisken, for ellers risikerer man å skade fisken.

Anbefaler å kjøpe Back to Nature guide om Malawi ciklider. Her står det om kjønnsbestemmelse og en masse annen nyttig malawiinformasjon. Den koster ca 250 kroner

Mvh

Raymond

Og forresten
Når det gjelder de øvrige spørsmålene dine.

Så fremst at man ikke kjøper Viltfangende fisk eller yngel av disse, så er sannsynligheten stor for at man kjøper søsken. Den samme boken som jeg har nevnt, forteller at man kan innavle enkelte arter i fire generasjoner før det dukker opp defekte individer med gen feil.

Fiskene lærer fort hvor maten er. De vil garantert oppsøke maten, enten den flyter på overflaten eller om den synker. Det tar noen dager før de skjønner hvor maten kommer fra. De vømmer nok opp og henter den etterhvert.
Takk for svarene!
Jeg må skaffe meg den boken! Står sikkert mye nyttig der.
Tror jeg venter litt med å undersøke fiskene. De gule er fortsatt veldig liten.
Jeg har sluttet å knuse maten nå, fordi de gule(golden) greier å spise maten hel nå. Men det ingen av fiskene mine greier er å forstå hvor de finner maten sin. De greier jo selvfølgelig å finne alger på steinene, men fiskematen de får av meg bare flyter. Skal de liksom plutselig se opp og finne mat? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe de å finne maten? Jeg er redd for at de sulter...
Hei.
Jeg ble litt nysgjerrig på hva slags mat du gir dem. Hva heter den? Flak eller granulat?
Og også på hvor ofte de får mat. Yngel skal ha bare litt mat om gangen, men heller litt oftere. Spesielt de som lever av alger i det fri. Det er jo naturlig for dem å små-beite hele dagen.

En annen ting: Det å få yngel på søsken (evt foreldre/barn) er det delte meninger om. Selv så vil jeg ikke kjøpe slik fisk, og jeg vil heller ikke at slik yngel skal vokse opp i mine kar. Det er vel ganske kjent at viltfanget malawi er finere enn de som har vært i fangenskap i flere generasjoner, og det er vel flere grunner til det. Innavl er vel en grunn, skulle jeg mene.
Noen arter akvariefisk har også problemer med "innavlsdepresjon", så jeg synes at vi alle har et ansvar for å prøve å unngå sånne problemer.
F. eks Golden er det mange som har så kanskje du kan prøve å bytte fisk med noen senere, evt. selge og kjøpe nye?
Tingen er at jeg ikke vil ha yngel på de siden de er søsken. Jeg vil ikke være en del av det å ødelegge levende fisker med innavl. Det er derfor jeg lurer sånn på hvilket kjønn de er.
Jeg gir dem heter Tetra Cichild Shrimp Sticks og Aquatic Nature. De får mat en gang om dagen.
Hvis de er født i mars så er de ganske små enda, og har kanskje problemer med det fòret du gir dem. Selv om du knuser det så bør det få svelle en stund før de får det.
Mine golden er født i desember og får Aquatic Nature (small) som først er knust i pepperkvern, og så har det ligget litt i en skål med vann.
Har prøvd å gi dem knust fòr direkte, men da har noen dødd. Antagelig fordi det sveller ut og kveler dem.
Hvis du finknuser det og lar det svelle litt så vil det synke lettere også.

Du kan evt. vente litt med dette fòret og heller gi dem flakfòr beregnet på malawi en stund. Bare knus det litt og "dytt" det ned i vannet så det synker.
Litt rekemiks er også godt for dem.
En malletablett stukket inn i en agurkskive (den harde delen) er også festmat

Når du har så mange av hver art så har du sansynligvis begge kjønn.
Det er vanskelig å se forskjell, og det er mye som kan skje enda før de blir kjønnsmodne. Lykke til
De spiser fint når jeg knuser maten.. Men har også sett at de har greid å spise maten uknust, derfor tenkte jeg å slutte med knusingen.. Men det kan henne det var litt for tidlig. :o) De likte ikke agurk og gulerot sist de fikk det, men jeg kan prøve igjen med mallemat inni. :o)
Takk for svar!
Nå greier noen av fiskene å finne maten i overflaten! =)
De er blitt så flinke! Knuser fortsatt litt til de gule. Men agurk liker de ikke noe særlig ennå.
Jeg fortsetter litt på min gamle tråd med et nytt spørsmål.
I går kveld var det en merkelig oppførsel på to av mine socolofi. De svømte rundt og rundt som om de var i en rundkjøring uten avkjøsel... Etter en stund begynte de å "snuse" hverandre i baken, slik som hunder gjør. Etter det beit den ene den andre i munnen. Stakkaren som ble bitt sprelte som bare det og dunket seg i steiner og glasset. De er blitt et halvt år gamle og cirka 6-7 cm.
Kan det være at de kjempet om hvem som var sterkest eller er det fike-måten å pare seg på eller noe sånt...?
Det er ikke meningen å mase, jeg føler jeg spør veldig mye nå, men kjenner ingen med akvariet eller god erfaring.
Jeg var redd for at jeg skulle finne min første døde fisk idag. Men det har heldigvis gått bra.
Det er 2 hanner som sloser om hvem som er sterkest
Maser da ikke du, Lisacec. Og det er jo derfor at sånne fora som Akvaforum finnes: Bli flink med fisk

De gamleste hannene mine har tydelige arr på nesa og haken etter utallige "munnhuggeri" seg i mellom. De biter seg fast i hverandre og rister løs. Grei måte å måle krefter på. Så lenge de bare holder seg til det og såkalt ringdans så går det bra. Da finner de sin plass i rangsstigen.
Værre blir det når en gir seg helt over og blir mobbet ihjel. Skjer ofte det også, desverre.
Oki! Stakker små dyr altså! Det så så vondt ut... Har ikke sett det igjen, men nå vet jeg ihvertfall hva det er de driver med.
Tusen takk! Det er veldig kjekt med dette forumet og alle de hyggelige menneskene innpå her.
Angående innavl, mener hvertfal jeg at dette går bra, dersom du innemellom setter inn nye individer for å hindre invalide individer...
Jeg kommer nok til å spørre en dyrebutikk om det går an å bytte fisker. Men det ville vært fint om fiskene blir normale hvis de parer seg før jeg får byttet.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap