Frontosa i leksdrakt!?

Noen som har bilde av en frontosa i leksdrakt? Er det riktig at de er nærmere 15 cm før de blir kjønnsmodne?
Hennen min er snart 10cm, og ble plutselig helt svart her om dagen. Han var i tillegg veldig opptatt av hula si, pluss en av de andre frontosane. Hva betyr denne adferden og fargingen?

Frontosa og andre tanganyikaciklider er ikke min sterke side...

de blir kjønnsmoden etter 3 år,mener jeg og huske at det var. så tror okke størrelsen har noen spesiell innvirkning. ville jeg tro.
Hallo!
Eg har noen frontosa hunner på ca 11-12 cm som yngler. Vet ikke heilt kor gamle dei er. Tipper dei er en plass mellom 2 og 3 år. Viss du kikker på analåpningen på hoa så ser du fort om det er noko på gang. Denne vil gradvis opne seg meir og meir i løpet av dei 4-5 siste dagene før egglegging. Når det gjeller leksdrakt, så er det ikke noe forskjell på fargen. Den mørke fargen som du snakker om kjenner eg igjen viss eg tar eit vannbytte eller roter oppi akvariet. Då blir dei mørkere i fargen. Et tein på at dei kanskje er litt redde eller stressa. En fantastisk flott fisk. Har over 50 yngel nå, så dei er ikke vanskeleg å få til. Lykke til.
Ok, da er det nok ikke lek. For disse er nok ikke mer en 1.5 år gamle.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap