Tropheus nybegynner

Overtok en 530 liter med en gruppe 25 stk Bembaer for noen dager siden, angrer så absolutt ikke på at jeg valgte å ta med fiskene.

Men jeg lurer litt på sanden, liker disse fiskene å sile sanden gjennom gjellene? Har en grov sandtype med mye skjell i, egentlig sand som er kjøpt på FK beregnet for høns. Jeg har ikke helt sansen for denne sanden da jeg synes den grumser for mye i vannet med en så livlig fisk, så jeg vurdere å bytte til en finere type sand, blir muligens en hvit kalksand.
Fiskene siler sanden etter mat ja. Grattis med troffer !! Anbefaler deg til å lese litt ang. hva vi andre troffenerder har og hvordan vi gjør det med denne utrolige fisken ;D

Her har du masse nyttig info ang. fisken, og de forskjellige artene, samt mye fine bilder og alt som trengs :=)

Kenneth
Hei Ronny.
Gratulerer med nytt kar og nye fisker. Tropheus er en livlig fisk. Jeg har 6 kar med dem. Hvor i landet er Øksnes. Et søk på nett gav flere svar.

Ja, Tropheus elsker å sile sand gjennom gjellene sine og de graver mye i sand som ciklide flest. Jeg bruker bare kalksand i alle karene mine. Sanden fremhever farge i fisken og gir en Ph verdi på rundt 8. Sanden er litt dyr men den er verdt penger. Du sparer igjen på tilsetningsstoff (Kh+) pluss du får glade fisker. Ulempe med kalksand er at den har det lett å bli med når du slamsugger i bunn. Men litt forsiktig så går det greit.
Hei og gratulere. regner med at du har overtatt mine bemba'er. Flotte fisk. Badat, Øksnes er en kommune i Nordland fylke og er en del av Vesterålen
Nils har geografi kunnskapene i orden Stemmer at det er dine Bembaer som jeg har overtatt. Reptilfrelst er "desverre" ute av dansen for denne gang når det gjelder Tropheus, han har noe yngel på oppforing igjen.

Nye lysrør er bestilt, 80 watts T5 DD Dayligh og Natur, ny impeller til filteret, går å tenker på å investere i en 2080....

Ser at ting begynner å falle til ro nå, ikke så mye slåssing lengre. Har bestemt meg for å bytte ut sanden, får bare ta den kostnaden. Fikk satt opp akvariet fredag/lørdagen, hvor lenge bør jeg vente til jeg begynner med sandbytte? Tenkte mest på at det blir vel full krig igjen når sanden og steinene blir flyttet på.

Har fått lest igjennom Tropheus tråden, 95 sider tok litt tid, men heldigvis mye kunne man bare skumme igjennom.
Hehe godt det du bare 2 andre tråder å lese i tillegg da :P

Personlig ville jeg tatt halve karet om gangen.. Men om det har noe for seg får noen andre svare på
Velkommen i "klubben" Ronny! Tropheus er spennende fisker...

Når det gjelder sand ville jeg gått for argonittsand, den er dyr men etter min erfaring er dette den beste sanden med tanke på renhold og buffringsevne.

Det er som Badat sier at med kalksand / Argonittsand vil du spare en del penger med tanke på buffring av vannet.
Jeg får ta meg en tur innom de lokale sjappene her i morgen for å sjekke priser på argonittsanden, vet de har inne kalkgrus, men tror den blir for grov til at de greier å sile den, vil ha det så optimalt så overhodet mulig for mine Bembaer.

Økte PH og GH i karret i dag, gikk ikke lange stunden før det ble mere fart i fiskene. Fikk ikke målt PH da jeg var tom for dråper, GH fra 10 til 12, ser at jeg selv om jeg trodde at jeg tok i godlage med gips så utgjorde det bare 2, øker den til rundt 15 i morgen.

Men når det kommer til foring så er jeg usikker, den gamle regelen at de ikke skal ha mere enn hva de greier å sluke i seg på 2 minutter kan umulig gjelde for Tropheus eller hva? Her er det meste borte innen 30 sekunder, og jeg forer 2-3 ganger om dagen med NLS. Vil ikke fore for mye heller... Gir de 2 gode klyper med for...
Oppdaget idag under foring så var det 2 stk som ikke spiste, men bortsett fra det som virker de ellers pigg og rask, så jeg tror ikke det sott uten at jeg kan si noe sikkert.

Men derimot så synes jeg munnbevegelsene deres er mye mindre enn de andre fiskene, så vidt de åpner munnen. Ser også at de er tykkere under haka enn de andre fiskene, kan det være yngel pågang?
høres nok ut som de går med yngel Ronny.
håper du er fornøyd med kjøpet.
Ronny Olsen
Oppdaget idag under foring så var det 2 stk som ikke spiste, men bortsett fra det som virker de ellers pigg og rask, så jeg tror ikke det sott uten at jeg kan si noe sikkert. Men derimot så synes jeg munnbevegelsene deres er mye mindre enn de andre fiskene, så vidt de åpner munnen. Ser også at de er tykkere under haka enn de andre fiskene, kan det være yngel pågang?

Ja det høres ut som om de går å tygger Du kan jo prøve å ta bilde å ligge ut så kan vi se
Reptilfrelst, er veldig fornøyd med kjøpet, du hadde fått hørt det hvis jeg ikke var det

Ikke så enkelt å ta bilder av så aktive fisker, ting har roet seg ganske kraftig i karet, helt til nå. Driver å skifter vann og det ble plutselig fullt kaos igjen i karet, fiskene er ganske vare for alt som er nytt.

Driver å utsetter grusbytte... huff huff...
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap