Tips til fisk i karet?

Hei
Jeg har et Juwel 220l som for tiden har ei skikkelig fiskesuppe fra de tre gamle karrene(har egentlig ikke tenkt å kjøpe inn fisk o.l. før til høsten)

Jeg øsnker å sette op karet (med fisk) på nytt..Det er som sagt 220 liter med god filtrering (utvendig og innvendig pumpe), mangle hjemmesteder og ganske godt beplantet.

Ønsker å starte med ciklider(gjerne Malawi/Tanganyika/Victoria-ciklider). Er det noen som har noen tips for en øvet nybegynner. Er det noen fisk som er "lettere" enn andre. Hvor mange bør man ha? Hvor mange forskjellige typer?

Håper noen kan gi meg noen gode svar...vet det er mye kunnskap ute og går her...
Hmm
Jeg er jo veldig svak for alle Synodontis artene:P Så jeg begynner å få noen arter i mitt akvarium hehe dette er jo en bunnfisk som lever i malawi/tanganika som spiser det som havner på bunn.

har 3 arter i mitt akvarium nå skulle gjerne hatt flere:P
Tanganyikasuppe
sneglehuslekere er gøye. disse går fint sammen med julidocromiser som også er lette å få til i en god steinrøys med rullestein. kanskje sammen med noen tanganyika-killi? da har du fisk høyt og lavt, og fisk som ikke krangler om revir.

det er også mange fine prinsessefisker, men disse blir fryktelig aggressive i lek, etter min erfaring.

og ja, synodontisene er virkelig tøffe!

Hmm
Synodontis er min fisk nummer 1, så kommer delfin og frontosa.

Vist du skal gå opp i akvaristørrelse etterhvert kan du jo se på Delfinciklider, frontosa.

Men det viktigste du gjør er å søke gjennom fiskebasen er da du blir mest fornøyd. Det var dette jeg gjorde å delfinfisken var min favoritt bland midtvann og topp med en gang. Så etter en lang stund med kjøping av fisk som jeg likte når jeg var i dyrebebutikken og når jeg kom hjem fant jeg liksom ut at de var kanskje ikke som jeg trodde så da ble det mye kjøp å salg for å si det sånn.

Så alle fiskene jeg har i akvariet mitt nå har jeg brukt timer på nett å betraktet først så kjøpt de, ingen av mine impulskjøp er igjen i akvariet alle er solgt.

Så andre gang jeg brukte timer på nett fant jeg ut frontosa, så kom calvus.

Så viktigste råde jeg kan gi søk å finn ut selv Men det kan komme mange gode forslag her også. Å helst kjøpe fisk som spiser samme mat er enklest.

Jeg har selv delfinciklide, Frontosa, øreål, calvus og forskjellige synodontisarter.
Øreålene er ikke helt biotop riktige og krever annen mat så dette kan være tungvint men jeg har laget mine egen lure løsning for dette problemet:P

Takk for svar, tror jeg skal sette meg å lese litt ja...

Har ikke tenkt å gå opp i akvariestr. eller...240l er nok for meg. Er ikke som mange andre som lider av litersyken..hehe
Hei.
Jeg vil si at 220 liter kan bli litt lite for de fleste malawi-ciklider. Har selv et kar på 250 liter, og det er ikke lett å holde alle fiskene i live når det er lek o.l. på gang. Fisk som står nederst på rangsstigen klarer ikke å slippe unna når det går hardt for seg.

Vil derfor heller anbefale Viktoria-ciklider eller Tanganyika-ciklider.
Mange av disse er like fargerike og interessante som malawier, i tillegg til at de fungerer fint i mindre kar, men kanskje litt vanskeligere å få tak i.

Kjell B. har en fin tråd om ciklidene: Malawi och Viktoriaciklider.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap