Ophthalmotilapia boops "nkondwe"

Her kommer det noen bilder av boopsene jeg fikk mars-april.. De har endelig farget helt ut, og det var verdt å vente på. Det er nå ca 6+16 vilde fisk fra 10-14 cm. Fiskene går i selskap med ca 15 stk c. leptosoma jumbo "yellowhead". Belysningen er vel rett under 20.000k, så det er ikke så lett å få tatt gode bilder for meg som ikke bruker blitz.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Takk takk! Er veldig fornøyd, selvom det tok sin tid før de viste seg ordentlig fram. Det er vel noe i ordtaket som sier at man ikke venter forgjeves Alt vel med nkondene skjønner jeg?
De koser seg og leker mye..... hatt 4 hunner som har spyttet 15 småtasser som går i karret nå , så gruppa er oppe i 50.... 4 hunner til som tygger ..... laget ett eget beba karr også av yngel fra magnar (13 stk) og de 3 jeg fikk med av deg + 5 til...... får ta deg entur på en kaffe hvis du er vil ha ett gjennsyn.....
Det skal jeg gjøre! Slår på tråden hvis tiden strekker til.. Har ny butikk snart, og med en ettåring blir det ikke mye tid ekstra dessverre.
Kan alt om det ..... bare å ringe.....
Se der ja))

Noe av det vakreste fra Tanganyikasjøen når de farger..
Ja de imponerer virkelig! En veldig aktiv fisk som gir mye tilbake.. Hannene har ganske lik adferd som troffehanner, men holder seg mer i territoriet sitt.. Bukfinnene blaffrer som bare det nå- tror det er lek pågang
hvordan er lynne til disse fiskene da? er de mer like troffer eller petrocrhomiser? hissige eller rolige? hva ligger noe slikt på i pris,hvor store blir de og hvor stort kar krever de? mye spørsmål hehe
saffen
hvordan er lynne til disse fiskene da? er de mer like troffer eller petrocrhomiser? hissige eller rolige? hva ligger noe slikt på i pris,hvor store blir de og hvor stort kar krever de? mye spørsmål hehe

De er kjent for å være hissige, men det er vel som med tropheus og petroer.. Forskjellige individer, og forskjellige setups Tror hemmeligheten er en stor nok gruppe i et stort nok kar med store nok territorier Men så burde de gå tett.. Jeg har "fylt" på med 15 jumbo leptosomaer, og det er nok lurt..

En god beskrivelse finner du her;
http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Ophthalmotilapia_boops
Det eneste jeg ikke er enig med i denne beskrivelsen er at den holdes best som trio(!!)

Det er en veldig aktiv fisk, kan minne om tropheus og petrochromis, men er mer knyttet til bunnen.. Ikke det at de bare henger der, men det er tydlig at man ikke skal ned på bunnen til de dominante hannene hvis du ikke er klar for lek eller er en subdominant hann. Mye "blaffring" med finnene.. Skikkelig "show-off" fisk som bare tøffer seg(enn så lenge hvertfall)

Prisen vil jeg ikke ut med(med frykt for repsalier på hjemmefronten, men jeg kan røpe at jeg ikke har betalt mer pr. fisk før Håper det blir litt yngel som jeg kan selge sørover til tyskland!
Flotte fisk
Hei Kristian
Flotte fisker dette...
Har bestemt meg for å hive meg over en gruppe Ophthalmotilapia ventralisen orange cap F1...
Men lurer da med en gang på om eg kan ha dem i en 400 liter?
Er snakk om en gruppe på 4 hanner og 8 hunner i første omgang...
Og det bringer meg til neste spørsmål,kan eg ha dem sammen med Dwerg frontosa?

Mvh Annette
CNC Blondi
Hei Kristian Flotte fisker dette... Har bestemt meg for å hive meg over en gruppe Ophthalmotilapia ventralisen orange cap F1... Men lurer da med en gang på om eg kan ha dem i en 400 liter? Er snakk om en gruppe på 4 hanner og 8 hunner i første omgang... Og det bringer meg til neste spørsmål,kan eg ha dem sammen med Dwerg frontosa? Mvh Annette

En 400 liter kan gå bra, men det kan også bli litt for knapt. Siden det er f1 regner jeg med at de ikke er fullvoksene. Det øker sjangsen for at det skal gå bra 4+8 er en grei start gruppe, men kan du skaffe flere ville det vært det beste. Orange cap er en av de variantene som pleier å være forholdsvis greie å få tak i, så du kan skaffe deg flere hvis du ser at det trengs.

Orange capen er en av de fineste ventralisene spør du meg, så lykke til med fiskene dine!
Hei Annette.
Det var riktig mann å spørre om firsker fra Tanganyikasjøen. Kristian kan veldig mye om Tanganyikafisker.

Kristian!
Synd at du ikke kan være med på Tanganyikatokt. Vi sees kanskje til "treffen" vår.
Jeg ville ikke kjørt "dverg frontosa" sammen med ventraliser.
Du kan faktisk oppleve at de napper av finnene på hannventralisene dine.
De gule flekkene ytterst på bukfinnen på ventralisen kan noen ganger se litt innbydende ut.

Du skal være klar over at du får deg en meget agressiv fisk.
Ventralisen går for å være en av de"sinteste" sildene fra Tanganyikasjøen.

Mvh Roger
Ok
Aha...
Kan bli en spennende tid på meg dette ser eg...
Da hiver eg Dwergene for seg selv,,,
Hadde tenkt å la denne store gruppa gå alene, i en 400 liter, så er det eg skal i full gang med nå å rigge til kar og habitat for dem,,,
Noen tips til koss habitat eg bør lage?
Bilder?
Er ikke min tråd engang dette,men takker for de svar eg får,,,vil vite eg gjør det beste for fiskene mine når de ankommer...

Mvh Annette
Så kult at det er flere som vil holde disse fiskene også, jeg har selv en gruppe boops (rettere sagt, den Kristian hadde :P )

Tror du fint kan innrede karet ditt med stein, og fin sand. Da det virker som om de også liker å sile sanden gjennom gjellene etter mat, mine does

De trivers også med endel sirkulasjon, strømninger om du vil.. Skal se om jeg ikke får tatt ett bilde eller to av karet mitt, så kan du se hvordan det ser ut.

Kenneth
Du må ikke bli skremt av Roger. Han har vært alt for lenge i gamet at han ser alt mulig feil og mangel. Bare hold Ventralis for seg selv i begynnelsen for å være på den sikrere siden. Så kan du prøve å blande senere med andre fisker. Roger skal også være med å hente fiskene til deg. Da vet du at jeg har med meg Norges beste mann på Tanganyika på tur.
Stilig
Gleder meg som ett lite barn på julaften nå...
Har faktisk prøvd å få tak i denne fisken i flere år,men har alldri funnet den værken i dyrebutikker eller på nett her nede..
Såg en gang i fjor at noen innover oslo området solgte en boops gruppe,men var den typen eg har bestillt nå eg leita etter så eg smørte meg med tålmodighet...Tro meg Boops`en er rålekker er ikke det,men var bare besatt av å få tak i denne andre typen og fant den til slutt gitt....
Ska bli så gøy å få laget til praktkaret og få dessen flotte fiskene i karet...
Og kjempe gøy det er flere som har forskjellige raser av dessen flotte fiskene.. Følger gjerne med på ting som skjer på denne tråden eg ja...
Visst eg får totaldilla flyr kanskje all malawi ut,,hehe,neida,,,ikke alle ennå i vært fall.... Er litt knyttet til dem enda,,,hehe

Flotte bilder foresten Kristian....Rålekkre fisker...
Får bare mere lysst på dem eg har i vente gitt....

Mvh Annette
[External Image]
Her har du en orange cap på ca 7-8 cm.. Ikke mye orange, men disse gikk sammen med en gjeng store tropheus, så det tok nok litt av fargene..

Jeg vil anbefale deg å stappe karet fult av planter som går opp til overflaten..

Dette er som roger sier, veldig hissige fisk.. I en 400 liter vil jeg tippe at du bare kan glemme harmoni, men det kan bli mye action hvis du får to sterke hanner. Problemet kommer den dagen du har en hann som har tatt terretorie i hele karet(Noe som jeg mener kommer til å skje i en 400l). Da kan han fort få det for seg at han vil plukke ut alt annet i karet!

Hvis du ønsker min helt oppriktige mening må du bare spørre meg, men jeg tror ikke du vil høre svaret..

Ventralis og boops er hardcore fisk som trenger plass og gå trangt etter min mening(da mener jeg 20+ fisk i en 400l). Jeg har ikke all verdens erfaring fra disse fiskene, men har hatt hele Ophthalmotilapia genuset foruten nasuta.. Jeg har heller ikke hatt fiskene utenom boops alene i karet, men alene er ofte værst Hadde karet vært større kunne du ha brukt leptosoma jumbo som punchingsekker, men de kommer til å bli gale med så lite svømmeplass..

Du har sikkert skjønt at alt kan skje i fiskeverdenen, og at fisk oppfører seg forskjellig i forskjellige kar. Det gjelder også ventraliser, men det er gambling i et så "lite" kar.

Mener heller ikke å framstille en 400l som et lite kar, for det er det ikke, men med akkurat disse fiskene er det nok for lite.

For å sitere Thomas Andersen(Kansje verdens beste på sandcichlider og frittsvømmere)

"I akvariet kan O. ventralis være ekstremt aggressiv. Hvis det passer en han kan han tyrannisere et 800 liters akvarium så meget"

"Akvariet til en sådan gruppe skal minimum være på 720 l"

Sier ikke dette for å være kjip, men det er som roger sier, sint fisk. Han som meg, har mistet noen ventraliser for å si det sånn.. Håper det går som smurt når du får fiskene, og at jeg tar feil

Lykke til, og hold oss oppdatert!

Mvh,
Kristian

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap