Jeg ser at det er veldig mange som blander malawiarter med ulike krav i karene sine. Mange setter algespisere sammen med fiskespisende rovfisk osv.
Før valgte jeg fisk etter utseende og farge, i dag ligger det helt andre kriterier i bunnen for ett fiskekjøp. Ser jeg en art jeg liker er artens miljø og kosthold det første jeg sjekker ut før et eventulet kjøp. Alle mine arter (i 450 litern) er omnivore og lever av det samme type matfatet i naturen.
Dette gjøre det enkelt for meg å gi rett fortype til alle fiskene mine i dette karet.
Et klassisk eksempel på blanding er div Mbuna og Venestus, eller compressiceps. De 2 siste er begge rovfisker, og krever en helt annen fortype enn en herbivore Mbuna.
Uannsett hvordan man forer denne kombinasjonen, så er det en art som ikke vil ha det optimalt.
De fleste arter malawi er hardføre, og de har en utrolig tilpassningsevne. Så de kan leve lenge selv om de ikke blir foret optimalt, men synes du ikke at de fortjener bedre?
Jeg ønsker å dra igang en diskusjon om dette temaet, så hva synes dere egentlig om dette?