Utfarging og størrelse.

Dere som har flere arter (haps) med samme farge eks.blå - moorii, blå ahli, lithobates, altsa blåe varianter. Hvordan er det med de dominerende hannene av hver fargelike art og utfarging hos dere?

Selv har jeg moorii, lithobates og tidligere hansbaenschi i samme karet. Delfinhannen er størst og flott i fargen. Lithobateshannen min kunne vært mer utfarget enn det han er og aulonocaran ser ut som ei hue.. ingen farge i hele tatt (denne er minst av disse, men var blå før den ble flyttet over i dette karet).

Andre med erfaring der ulike arter dominere utfarging i ett og samme kar?
Fire blå
Jeg har fire blå typer.Dimidiochromis strigatus ca 20cm,blå ahli ca 14cm,white lips ca 8cm og protomelas spilonotus ca 12cm.strigatusen,ahlien og whit lipsen er klare blå farget,det var også spilonotusen helt til den dominante hannen døde for ett par mnd siden.Har en hanne til,men den er sølvfarget helt lik hunnene.Håper denne farger ut etterhvert,den er ikke fullvoksen ennå.Magne.
Samme her.
Hadde en voksen Fryeri (Blå ahli) med flere hunner i 375-literen. Veldig skinnende blå fisk.

[External Image]

Så fikk jeg en fullvoksen Delfin-han som ble sjefen ganske fort. Ikke fordi den var agressiv, men bare pga størrelsen.
Fryerien prøvde seg noen ganger, men begynte å sloss med den største delfin-hunnen i stedet.

Så stagnerte han helt. Han skrudde av den blå metallic glansen og ble matt og gråsvart.
I løpet av noen måneder så ble han mager. Han fikk innhul buk og bananform, og så døde han til slutt. Dette kan komme av stress, har jeg lest (en form for bukvannsott). Veldig trist...

Nå har jeg kjøpt en ny Fryeri-han på ca 5 cm. Han må yte sitt beste for de store huene så han begynner å bli blå og fin.
Kan hende det går bedre med han som ikke har mistet sin sjefsposisjon?
Vi får se...

I ett lite eksperiment skal jeg flytte delfinene over i et annet kar for en stund. Lithobates hannen min blir da den eneste blåe fisk i karet. Blir spennende å følge utviklinga i fargen hans!
Ja, det blir spennende. Får du til å ta før- og etterbilder?
Det skal jeg gjøre, og mye har nok skjedd etter noen få dager tenker jeg. Blir også spennende å se om det blir han eller stuartgrantien som overtar sjefsrollen.
jeg hadde auloncara rostratum i min 1550l De hvar de største i mitt kar og placidochromis electra boadzulu island.der hva det elctraen som bestemte å ingen frage på rostratumen selv om den hvar dobbel så stor.Det skal også sies at rostratum er den roligste malawi jeg noen sinne har haft eller sett.Så ikke alti det har noe med størelsen å si
Så også en gang furcicauda i et 6000l akvarie sammen med masse malawi de sto også uden farge her snakker i fisk på nesten 30cm.
Bare noen eksempler
Ja, det er sant som du sier Christoffer, størrelse i seg selv har lite å si når det gjelder dominans.
Slipper man en liten krass Mbuna oppi ett rolig haplismiljø så lærer man fort dette. (Dette var et eksempel, ikke gjør dette.. )
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap