Hvor stort kar har du og hvor mange malawi?

Kjære malawieiere.

Det jeg lurer på er hvor stort kar dere har og hvor mange malawi som er i karet.

Vurderer nemlig å kvitte meg med noen, da det muligens er litt fullt. Men vil først høre hvordan dere har det

Jeg har et kar på 240 liter, og her går det 20 stk mbuna malawi fordelt på 3 grupper:
- 8 stk Socolofi
- 7 stk Golden
- 5 stk Rød Zebra

tja nei.. neida.. jeg har vel 4 løvehoder, 3 sebra 1 apegøye å 2 av en eller annen annen sort og en helt rosa av et slag aner ikke hva de heter. i 180 liters.
Hei,

Jeg har et 230l akvarie og der har jeg 15 fisker.
- 2 rød zebra
- 2 delfinciklider
- 2 prinsessen av burundi
- 3 golden
- 3 pseudotropheus elongatus
- 3 ancistus

Ble fortalt at jeg hadde for få fisker, så jeg skal ikke kvitte meg med noen, heller få fler tror jeg.
Jeg vil tro de da mente for få av hver sort. At du heller burde hatt færre sorter, men flere innenfor gruppen.

Jeg vurderer å kutte ut Zebra gruppen min og heller ha bare to store grupper av Golden og Socolofi. Problemet er bare at jeg syns Zebra hannen min er så fin at jeg ikke har lyst å kvitte meg med den Men syns det ser litt trangt ut med tre grupper. Kunne hatt færre av hver sort, men tror de trives bedre med mange artsfrender.
Det er en vanskelig balansegang det der med å få til en harmonisk sammensetting i et "lite" kar med mbunas (250 liter blir gjerne for lite på sikt).

Når det gjelder mbunas så er de et unntak fra regelen angående å ikke ha for mange fisk i et akvarium.
Er det mange fisk i karet så blir det kaotisk, og da også mindre slossing.
Hvis de er noen få så blir det mer krangling om grenser og rang, men da kommer også den interessante adferden tydeligere frem.

I 250-literen jeg overtok gikk det fire arter, så det har jeg fortsatt med.
De var 25 stk tilsammen tror jeg.
Ønsket er å fortsette med fire arter, men å ha bare 1 han til 2 - 3 hunner.
Altså 12 - 16 individer.
Det har ikke fungert hos meg. En del hunner blir drept etter hvert som de blir kjønnsmoden, og ny fisk blir også drept. Uansett art.
Selv med massevis av stein og hulrom.

Burde nok ha kvittet meg med en art eller to jeg også, og heller ha større grupper av hver art.
Men jeg vet ikke før jeg har prøvd...
Har ikke problemer her med slåssing og sånt. Det er såklart litt jaging blant hannene, men ikke sånn at de får skader.

Har sett at de to hannene blant Socolofiene har skiftet rolle. Den yngste har nå vokst seg stor og overtatt sjefsrollen. Så han jager endel på den ex-dominante hannen.

Blant Golden'ene mine jager også den dominante hannen på den andre, men kun til andre enden av karet, så slutter han.

I Zebra gruppen er det den største hunnen som bestemmer. Hannen som er mindre/yngre enn henne, vil hun ikke vite noe av. Han blir jaget vekk når han nærmer seg.

I tillegg har jeg også fire SAE og en Pleco på ca 17 cm. De tar jo litt plass de også.

220
8 stk-

2 mbunas
2 øyespisere
2 ferskvannsbarracuda
2 som jeg ikke vet navnet på, men de er på bildet
Når dere regner ut hvor mange fisk dere skal ha oppi karret så regner dere vel 1liter på 1 cm?

Men når fks Kiwi-girl har et 230 liters kar med 15 fisker, regner dere tilgjengelig vann etter at steiner, sand osv har komt oppi? Eller er det totalen på karret dere regner?

Jeg Har et 342 liters kar etter invendige mål, men etter alle steinene og sanden har komt oppi har jeg bare plass til 204 liter vann... Begynte ikke å regne liter før vannet oversteg sanden...

Vist man sier at snitt lengda på fiskene er 15 cm, så kan jeg ha oppi 14 fisk med 204 liter vann tilgjengelig...

Noen som her en formening om dette her?

Mvh Tony.
Syns den regelen bare er tull. Du må heller se på fiskene om de har det trangt eller ikke. Alt etter hvor store de er, aktivitetsnivå, om de er stimfisk eller ikke og sånne ting.

Okok =)

Er ny i Malawi verdenen jeg, så vil bare ha synspunkt fra folk som vet hva di styrer med...

Det jeg sa her er bare ting jeg har lest meg fram til...

Mvh Tony
Nytt kar 343 liter
4 Ancistrus (Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´)
2 Malawi øyespiser (Dimidiochromis compressiceps)
2 Golden (Labidochromis caeruleus)
3Maylandia zebra
3Melanochromis auratus
8Rød Zebra (Pseudotropheus estherae)
2Pseudotropheus lombardoi
2Gjeddeciklide (Rhamphochromis sp. ´Chilingali´)
1Blå Ahli (Sciaenochromis fryeri)

http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=14421
slenger meg på jeg også. har 240 liter kar

3 golden
5 rød zebra
3 maingano
3 auratus
4 lepidiadaptes
1 gjøkmalle

burde jeg kutte ned på antall arter og heller ha større grupper? har også kun en hanne per gruppe. er det bra eller dumt?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap