- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Skal starte med malawi ciklider
Skal starte med malawi ciklider
Postet 01.10.09 kl 00:22
Postet 01.10.09 kl 09:43
Hei. Kunne ha skrevet et helt foredrag her, for info om malawi er så mangt.
For å gjøre det enkelt så linker jeg heller til denne tråden:
Malawi ciklider - den store infotråden . Mye å hente der
De fleste som har malawi har lite eller ingen planter (pga graving, biotop osv), men da er det også desto viktigere med regelmessige vannbytter og brukbart filter.
For å gjøre det enkelt så linker jeg heller til denne tråden:
Malawi ciklider - den store infotråden . Mye å hente der
De fleste som har malawi har lite eller ingen planter (pga graving, biotop osv), men da er det også desto viktigere med regelmessige vannbytter og brukbart filter.
Postet 01.10.09 kl 10:26
TuttaHeisann vi skal starte med malawi ciklider er det noen som har noen gode råd????
Det beste rådet er vel egentlig å lese
Lese, lese og lese, både her på underforumet for Malawi ciklider, og på utenlandske nettsider. Begynn med å google litt på ting som "keeping malawi cichlids" for eksempel.
På den måten skaper du deg et bredere og mer nyansert bilde av hva det vil si å holde denne typen fisk, og hvilke ulike typer Malawi ciklider som finnes. Man snapper om mye nyttig informasjon på den måten, mye mer enn hva en enkelt tråd som dette kan opplyse.
Etter min mening er det første du bør finne ut, er om du skal ha omnivore, herbivore eller carnivore Malawi ciklider. Du bør ikke blande disse i samme akvarium, da feil diett kan føre til døden for herbivore ciklider.
Det står oppgitt i fiskebasen her hva slags fôr de ulike Malawiene skal ha.
Carnivore = kjøtteter (spiser f.eks. artemia, reker og annen "kjøttbasert" føde)
Herbivore = grøntspisende, altså vegetarianer. Skal ikke ha kjøttbasert føde!
Omnivore = spiser "alt", dvs begge deler, både grønt og kjøttbasert
Postet 01.10.09 kl 10:54
Endret: 01.10.09 kl 11:00
Postet 01.10.09 kl 21:27
Postet 01.10.09 kl 23:36
mona o[QUOTE=Tutta]Heisann vi skal starte med malawi ciklider er det noen som har noen gode råd????
Det beste rådet er vel egentlig å lese
Lese, lese og lese, både her på underforumet for Malawi ciklider, og på utenlandske nettsider. Begynn med å google litt på ting som "keeping malawi cichlids" for eksempel.
På den måten skaper du deg et bredere og mer nyansert bilde av hva det vil si å holde denne typen fisk, og hvilke ulike typer Malawi ciklider som finnes. Man snapper om mye nyttig informasjon på den måten, mye mer enn hva en enkelt tråd som dette kan opplyse.
Etter min mening er det første du bør finne ut, er om du skal ha omnivore, herbivore eller carnivore Malawi ciklider. Du bør ikke blande disse i samme akvarium, da feil diett kan føre til døden for herbivore ciklider.
Det står oppgitt i fiskebasen her hva slags fôr de ulike Malawiene skal ha.
Carnivore = kjøtteter (spiser f.eks. artemia, reker og annen "kjøttbasert" føde)
Herbivore = grøntspisende, altså vegetarianer. Skal ikke ha kjøttbasert føde!
Omnivore = spiser "alt", dvs begge deler, både grønt og kjøttbasert
Oki det viste jeg ikke... har vært å kjøpt 12 stk i dag å de gikk i sammen på dyrebutikken så håper det går bra da... så får jeg baer ha sånne som jeg har.. hehe skal se om jeg får tatt noen brukbare bilder å legge ut...
Postet 01.10.09 kl 23:38