Neolamprologus brichardi (prinsessen av burundi)

Jeg har to stk av disse fiskene, en hann og en hoe.
Er dette en fisk som er veldig sky av natur? De er veldig sky og gjemmer seg stort sett hele tiden, og er sjeldent ute og svømmer rundt i akvariet.
Har disse to helt aleine i akvariet for å prøve å få disse to i lek, de er kjønnsmoden (dette vet jeg for disse hadde fått yngel i butikken hvor jeg kjøpte de)
De er så sky at de nesten ikkje tørr å komme ut for å spises, jeg har en god del planter i karet og flere gjemmesteder som kokosnøtthuler og slott o.l.
Vannverdiene er perfekt for denne fisken og, med en ph på 8.4 og gh på 12, tempen er på 23 grader C.
Min erfaring med prinsessen er det motsatte.
De jeg hadde for 7 - 8 år siden var framme hele tiden. Yngel ble det også.
Har du mulighet til å legge ut et bilde av karet? Innredningen har ofte skylden når fiskene bare gjemmer seg.
De liker å ha masse stein å gjemme seg blant. Hvis det ikke er rikelig med skjulesteder kan de ofte bli stående på det stedet der de synes det er trygt.
Er det rikelig med skjulesteder tror jeg at de vet at det alltid er et skjulested i nærheten og dermed blir de ikke så skye. Men det kan også være at de har blitt skremt og trenger en stund på å roe seg.
I naturen lever disse i store grupper der alle til enhver tid alle er på vakt, så det kan også skyldes at de bare er et par.

Tempen er kanskje litt lav og fisken kan bli litt giddesløs, prøv med 25-27 grader.
Hvor lenge..
Hvor lenge har du haft de.. Min erfaring er at der kan gå et par uker før de er helt trygge i nyt kar. Vil også mene temperaturen lige skal et par grader op...
Har hatt de i dette karet nå i 3 uker.
Ser at det står i fiskebasen at de ska ha en temp mellom 22-25 grader, men jeg kan prøve å ta den opp ett par grader og se om det hjelper.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap