Syk rød zebra..

Er der nogen der kan hjelpe meg med mit problem!!

Eg har en red zebra som indtil nu har vært sund og rask. Her de sidste dage har den dog vært litt rar.
Det er som om den har fået et knæk på midten. Den svømmer rundt som en halv måne. Kan det være pga. angreb fra andre fisk, eller er der nogen der kan forklare dette...

På forhånd tak..
Jeg skal ikke si noe for sikkert, men det kan være flagellater, eller en form for "malawi bloat", kanskje.
Ikke uvanlig at malawiene får bukvannsott pga stress, proteinrikt fòr eller feil vannverdier. Kan noe av det være årsaken?

Artikkel som du kanskje kan få noe ut av?: Bugvattersot / flagellater

Kanskje..
Synes ikke rigtig at symptomerne stemmer, men det kan meget vel være stress. Lombardoi hannen har været på krigsstien de sidste dage, og jeg må nok skifte ham ud.. Han her er lidt for aggresiv
Jeg har lest at ciklider som blir mager kan ha hatt bukvannsott tidligere, og så blitt bra av det. Problemet er at tarmsystemet kan være skadet.
Fisken kan se frisk ut i lang tid, men ved stress, flytting, feil fòr eller annen sykdom så må den bruke ekstra energi. Tarmproblemene blir større og fisken blir mager. Den spiser, men kan ikke ta opp nok næring.

Jeg har hatt innhul buk på tre fisker (og det tok flere måneder før de døde).
Men det kan vel være noe annet også. Ikke vet jeg.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap