Malawi som brått ble veldig nervøse, krabben sin skyld?

Jeg har et 240 liters malawikar som har fungert flott og harmonisk lenge, her for en uke siden ble de brått (faktisk over natten) kjempenervøse. Nå gjemmer de seg så fort noen nærmer seg karet eller en skygge kommer. Tidligere har de nesten hoppet ut av karet når jeg har nærmet meg (i håp om mat mest sannsynlig :P )

Endringer:
1) Her for 14 dager siden kjøpte jeg meg en ferskvannskrabbe til malawikaret og det virket ikke som noe problem. Den var kjapp til å sette ut klørne hvis noen fisk prøvde å ta mat fra den men har ikke sett den røre en fisk. Nå i det siste har krabba vært mye ute av min syn. Den er jo åtseleter så det spiser masse på en gang også gjemmer den seg til den blir sulten igjen.

2) Et par dager etter jeg fikk krabba bestemte jeg for å endre oppsettet i karet da jeg fant ut at karet mitt ikke var så veldig optimalt satt opp for malawi. Så jeg byttet ut steinene og satte inn nye og det virket som om det nye oppsattet ble veldig godt likt da fiskene fort begynte å vise territoriell adferd og litt flørting.

3) Jeg har begynt å kutte litt ned på mating da jeg har vært ganske raus på det tidligere. Nå har jeg også kutte fôring på søndager da malawi er lite aktive og har en stor tendens til å bli overfôret. Er jo også et tips jeg har fått siden de ikke ennå har vist tegn til å tygge enda jeg har hatt dem i over et halvt år.

Det jeg egentlig lurer på er om det kan være krabba som gjør fiskene så nervøse. Har lagt merke til at et par av de største malawiene faktisk "sover" helt i øverste hjørnet av karet. Gjemt blandt powerheaden og den innvendige bakgrunnen. Flere av de andre fiskene "sover" også utenfor steinene. Derfor er det mye som tyder på at fiskene ikke er komfortable med krabben, men er det andre her som har erfaring med krabber og malawi som kan enten bekrefte eller avkrefte dette?
Jeg er ingen ekspert på denne type krabbe, men jeg vet at den tar sovende fisk hvis muligheten byr seg. Har du muighet til å poste bilde av det nye oppsettet ditt?
Dette er oppsette jeg har, i tillegg er det 4 mallehuler intergrert i hulene som krabben pleier å ligge i. Jeg klarer ikke å finne krabben på nettet og selvfølglig har jeg ikke noe bilder av den nå men jeg kan si så mye som at den er 5-6 over skallet og er oransje med sorte prikker. I dyrebutikken kalte han den etter eller annet med "moon"

Lagt til: Kan nevne at jeg har mistet en liten maingano så utelukker ikke at det kan være grunnen men det har jeg ikke koblet før nå. Den forsvant jo etter at vi fikk krabba...
Der var ihf ikke manko på gjemmesteder, så det er nok stor sjangse for at krabben har skylda. Hvis du har mulighet til å oppbevare krabben ett annet sted noen dager vil du jo se om de blir mer frampå igjen. Fisk som plutselig får en farlig fiende inn i sitt nærmiljø blir naturlig nok veldig nervøse og sky. Plutselig må de konstant vokte sitt liv.

Har ikke hatt krabber selv, men det er fler på forumet som har eller har hatt. Kan derfor ikke utale meg i større grad enn det jeg antar..
hmm ja du har kanskje et poeng der. Har ikke noe annet kar jeg kan sette den i dessverre. Har et yngelkar og et kar som er under oppstart så der er det nok nitritt nå...
i dag har endelig testene gitt klar signal på at 54 literen min er klar og jeg hadde store planer om å flytte over krabba i kveld for å sjekke om atferden til fiskene forandret seg. Til min store overraskelse er brått ikke fiskene sky lenger! Nå oppfører de seg som normalt igjen! Så da venter jeg med å eventuellt flytte over krabba
Så bra, noen ganger er det vanskelig å forstå seg på fiskenes oppførsel. Man lærer noe hele tiden.
en go ting vist ting ikke er som det pleier er å måle ditt vann,men nå er jo alt iorden
vannet blir målt ofte, har aldri hatt problemer med det faktisk

men nå er de begynt å bli litt småsky igjen, så tror jeg skal prøve å få opp den krabba. Hvis jeg klarer i det hele tatt da:P
Kaiamor
Hvis jeg klarer i det hele tatt da:P

Kansje den lar seg lokke av en reke i en tråd!? Funka ihf på brygga da jeg var guttunge, hehe..
syns bare det virker merkelig at de blir stresset av krabben,jeg hatt den krabbe du har,men har htt malawikrabbe mange ganger å der har aldri hvert forskjell på fiskene om der er krabbe eller ikke
Hvor stort kar hadde du disse i Christoffer?
har hatt dem i 250,325,530 og 1550 aldri haft problemer med skremt fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap