- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tyggende golden sporsmal
Tyggende golden sporsmal
Eg har naa faat egg paa golden,men hannen jager hunnen naar Han ser hun. Burde eg ta Hun ut eller la henne vare I akvariet. Eg har bare en 20l bolle eg kan ta hun I . Eg har of st aent akvarie med fisk I, som eg man ta I? Se paa profilen for aa se kas fisk eg har I Akvariene. Tror Hun begynte aa tygge I gaar eller I dagtidelig
Postet 17.11.09 kl 16:52
Postet 17.11.09 kl 16:56
Postet 18.11.09 kl 13:24
Om hun blir jaget mye og du ønsker å beholde yngel kan det lønne seg å flytte henne nå ettersom karet ditt er såpass lite. Et lite akvarie gir mindre mulighet til å lage gjemmesteder til fiskene, noe som er litt risikosport når man har Mbuna. Nå er ikke Golden blant de mest hissige, bare så det er sagt, men hannene kan være riktig så masete på huene sine.
Ulempen med å fjerne en fisk fra sitt miljø over lengre tid er at den mister sin plass i gruppa. Derfor er det viktig å fore henne godt opp igjen etter hun spytter yngel, slik at hun ikke er utmattet når hun må inn i gruppa og konkurere om rang igjen. Hannen jager ofte "nye" huer som settes inn i karet igjen, og om hun ikke har gjennvunnet sin energi med oppforing så er sjangsen der for at hun kan dø av utmattelse hvis hannen setter igang.
Legger inn noen linker om oppdrett ol. i samme slengen som er greit å vite.
Trenger hjelp med tyggende golden
Oppdrett.
Lenkesamling for malawiciklider.
Ulempen med å fjerne en fisk fra sitt miljø over lengre tid er at den mister sin plass i gruppa. Derfor er det viktig å fore henne godt opp igjen etter hun spytter yngel, slik at hun ikke er utmattet når hun må inn i gruppa og konkurere om rang igjen. Hannen jager ofte "nye" huer som settes inn i karet igjen, og om hun ikke har gjennvunnet sin energi med oppforing så er sjangsen der for at hun kan dø av utmattelse hvis hannen setter igang.
Legger inn noen linker om oppdrett ol. i samme slengen som er greit å vite.
Trenger hjelp med tyggende golden
Oppdrett.
Lenkesamling for malawiciklider.
Postet 18.11.09 kl 14:30
Postet 18.11.09 kl 16:38
Postet 18.11.09 kl 19:53
Postet 19.11.09 kl 07:07
Postet 20.11.09 kl 13:37
Postet 20.11.09 kl 19:18
Ot
Anarticasorry for skrivemåten, skreiv på ipoden i går som har engelsk tastatur
Prøv og "holde inne" a, så skal det være å og æ der (: samme gjelder under o (ø)
Ellers så skal det gå ann og legge til flere tastatur på instillinger.
bare litt off topic :P sowwie
Postet 20.11.09 kl 19:26
Postet 20.11.09 kl 20:37
Postet 20.11.09 kl 20:49
Postet 21.11.09 kl 14:37
Om yngelen overlever komme vel an på hvordan du innreder, vannverdier, filtrering, fòring osv. Tenkte du på noe spesielt?
Du kan ha dem der en stund, men de vokser fort.
Tre tyggende hunner kan nok gå sammen i teorien, men kan hende at hunnene vil jage hverandre i en 70-liter fordi det blir for trangt. De vil nok ikke ta hverandres yngel. I hvertfall så lenge de tygger selv.
Du vil også få mange yngel å ta vare på, og som sagt så vokser de fort.
Tror du må investere i stort/mange akvarium hvis du har planer
om oppdrett
Kanskje du kan ta vare på noen få yngel av hver hunne? På den måten får du et salgs-kull med forskjellige mødre.
Et annet alternativ er å ta vare på yngel fra den fineste hunnen, hvis det er forskjell på dem. Dvs den guleste. Mange Golden i handelen er alt for lyse, synes jeg, så man bør velge ut yngel fra de guleste foreldrene.
Artig at du har tre som tygger samtidig, da
Mvh Kristin
Du kan ha dem der en stund, men de vokser fort.
Tre tyggende hunner kan nok gå sammen i teorien, men kan hende at hunnene vil jage hverandre i en 70-liter fordi det blir for trangt. De vil nok ikke ta hverandres yngel. I hvertfall så lenge de tygger selv.
Du vil også få mange yngel å ta vare på, og som sagt så vokser de fort.
Tror du må investere i stort/mange akvarium hvis du har planer
om oppdrett
Kanskje du kan ta vare på noen få yngel av hver hunne? På den måten får du et salgs-kull med forskjellige mødre.
Et annet alternativ er å ta vare på yngel fra den fineste hunnen, hvis det er forskjell på dem. Dvs den guleste. Mange Golden i handelen er alt for lyse, synes jeg, så man bør velge ut yngel fra de guleste foreldrene.
Artig at du har tre som tygger samtidig, da
Mvh Kristin
Postet 21.11.09 kl 19:56
Postet 22.11.09 kl 00:49
Postet 22.11.09 kl 06:45
Postet 22.11.09 kl 12:42
Postet 22.11.09 kl 12:52
Postet 22.11.09 kl 13:02