Tyggende golden sporsmal

Eg har naa faat egg paa golden,men hannen jager hunnen naar Han ser hun. Burde eg ta Hun ut eller la henne vare I akvariet. Eg har bare en 20l bolle eg kan ta hun I . Eg har of st aent akvarie med fisk I, som eg man ta I? Se paa profilen for aa se kas fisk eg har I Akvariene. Tror Hun begynte aa tygge I gaar eller I dagtidelig
Eg man se naa at hannen prover aa faa Hun til a ta flere egg
bumpe denne litt opp eg.
sorry for skrivemåten, skreiv på ipoden i går som har engelsk tastatur
Om hun blir jaget mye og du ønsker å beholde yngel kan det lønne seg å flytte henne nå ettersom karet ditt er såpass lite. Et lite akvarie gir mindre mulighet til å lage gjemmesteder til fiskene, noe som er litt risikosport når man har Mbuna. Nå er ikke Golden blant de mest hissige, bare så det er sagt, men hannene kan være riktig så masete på huene sine.
Ulempen med å fjerne en fisk fra sitt miljø over lengre tid er at den mister sin plass i gruppa. Derfor er det viktig å fore henne godt opp igjen etter hun spytter yngel, slik at hun ikke er utmattet når hun må inn i gruppa og konkurere om rang igjen. Hannen jager ofte "nye" huer som settes inn i karet igjen, og om hun ikke har gjennvunnet sin energi med oppforing så er sjangsen der for at hun kan dø av utmattelse hvis hannen setter igang.

Legger inn noen linker om oppdrett ol. i samme slengen som er greit å vite.
Trenger hjelp med tyggende golden

Oppdrett.

Lenkesamling for malawiciklider.
eg har kjøpt meg en sån gjenoomsiktig oppevaringsboks, på 70l, eg har tengt å fylle opp 2/3deler, eg har ikke tengt å ha noen bunnsubtrat,men skal ha huler og sånt, å kansje litt javamose. høres det bra ut eller?. tenker då å ta hun ut nå så hun kan få fred.
Er det en lette mote aa fange Hun paa? Sko eg tatt en jente oppi med hun? Eller vil det gaa dorlig?
En 70 liters plastdunk fungerer fint, og du trenger ikke sand eller javamose oppi. En hule setter hun pris på, for det gjelder å få henne til å føle seg trygg hvis dette skal gå bra.
En annen hue får kun status som konkurent / fiende i, så hun bør få gå aleine.
vett du kossen eg kan fange hun uten at hun spytter eggene ut?
En håv, eller aller helst to håver, så har du henne.
Kan hende du må ta ut litt stein så hun ikke gjemmer seg hele tiden.
Golden holder vanligvis godt på eggene når de blir fanget. Om hun mister egg eller yngel i håven så kan hun plukke dem opp igjen hvis de blir sluppet ut sammen med henne.
Lykke til
Ot
Anartica
sorry for skrivemåten, skreiv på ipoden i går som har engelsk tastatur

Prøv og "holde inne" a, så skal det være å og æ der (: samme gjelder under o (ø)

Ellers så skal det gå ann og legge til flere tastatur på instillinger.

bare litt off topic :P sowwie
Vil ungene overleve oppi akvariet vis eg lar Hun spytte oppi der?
Går det bra å ha 3 tyggende hunner sammen I den oppbevarings boksen?
Om yngelen overlever komme vel an på hvordan du innreder, vannverdier, filtrering, fòring osv. Tenkte du på noe spesielt?
Du kan ha dem der en stund, men de vokser fort.

Tre tyggende hunner kan nok gå sammen i teorien, men kan hende at hunnene vil jage hverandre i en 70-liter fordi det blir for trangt. De vil nok ikke ta hverandres yngel. I hvertfall så lenge de tygger selv.
Du vil også få mange yngel å ta vare på, og som sagt så vokser de fort.
Tror du må investere i stort/mange akvarium hvis du har planer
om oppdrett

Kanskje du kan ta vare på noen få yngel av hver hunne? På den måten får du et salgs-kull med forskjellige mødre.

Et annet alternativ er å ta vare på yngel fra den fineste hunnen, hvis det er forskjell på dem. Dvs den guleste. Mange Golden i handelen er alt for lyse, synes jeg, så man bør velge ut yngel fra de guleste foreldrene.

Artig at du har tre som tygger samtidig, da
Mvh Kristin
eg tengte om de ville bli spist av de andre fiskene vis eg lar de spytte oppi der.
eg fikk bare tak i en hun(tror det er den fineste),men eg tror eg lar e to spytte oppi karet og har en siste hunnen i oppevaringsboksen,så får eg bare se hvordan det går
Mest sannsynlig, men om man har godt med stein og gjemmeplasser i kroker og kriker hender det at noen få klarer seg.
Skal eg mate Hun.eller skal eg vente til hun spytter
Huene spiser svært lite eller ingenting når de tygger, så hvis du velger å gi henne litt flakfor så gi bare bittelitt. Kansje hu snapper opp ett eller to flak, litt avhengig av hvor lenge hu har tygget, men ikke noe særlig mer enn det. Lett å fore for mye her, og overskuddet blir liggende å råtne.
det er ikke vit å mate hene hun vil ikke spise siden hun tyger
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap