Petrochromis sp. red bulu point

Arthur, en dansk akvarist har skrev følgende om fisken:

"Petrochromis sp. Red bliver ofte kaldt Bulu point, men hvor præcis den stammer fra står hen i det uvisse, idet fangststedet er omgærdet med stor hemmelighed. Blandt Petrofolk bliver den derfor ofte kaldt: Petrochromis. sp. Red "Mahale" efter den store dyrepark som dækker hele området. sp. Red er en af de sjældneste Petrochromis og den kan blive op til 30 cm. Tidligere beskrev man den som en aggressiv type, men i dag siges den at høre til de roligere typer, og det stemmer meget godt overens med mine observationer. Jeg har pt en flok på 5,4 og det giver ingen problemer overhoved. I dag er der teorier om at sp. Red egentlig er en afart af Moshi'en, og kun tiden vil vise om dette er sandt, eller om den er en art helt for sig. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg syntes at sp. Red sammen med Redfin "Longolas" er de to smukkeste Petroer. Eneste ulempe er, at den er sjælden og dermed dyr. Lige nu her medio 2007 er den så dyr at den må betegnes som ubetalelig, og den sidste pris jeg har hørt lyder på 1000 EURO pr. styk, hvis den i det hele taget kan skaffes. Mine fisk stammer fra 2 byttehandler men akvarister i henholdsvis Tyskland og Italien og de er alle opdrættede. Forhåbentlig lykkedes det mig inden for det næste års tid selv at opdrætte nogle, muligheder bør i hvert tilfælde være der.

Efter min Afrika tur i 2007 har jeg et par rettelser og tilføjelser til ovenstående. Sp. Red træffes meget dybere end andre Petrochromis, og de eksemplarer jeg så gik på 21 - 25 meter vand, og de gik i overgangs zonen mellem store sten og selve sandbunden. Det var som om at de store Moshi'er dominerede området ned til 20 meter, og først herefter blev der plads til den røde. Teorierne om at det røde blot er en afart af Moshi'en bliver således noget mere tvivlsom når man påtænker hvor tæt de lever på hinanden. Bemærkelses værdigt er det ligeledes at den røde ifølge mine observationer kun lever på en kyststrækning af under 1 kilometers længde, hvilket også forklarer hvorfor den er så sjælden. På 25 til 30 meters vand er der ikke mange alger på stenene, så hvad de lever af bliver et af de åbne spørgsmål der stadig mangler at besvares. Selve fangsstedet er stadig en hemmelighed, selvom vi nu er lidt flere der kender det, og indtil der igen kommer gang i leverancerne vil jeg i hvert tilfælde ikke afsløre det. Forøvrigt var det en helt utrolig oplevelse at støde på den første røde Petro. For det første så havde jeg håbet at finde den, men inderst inde vidste jeg godt at sandsynligheden var meget lille. Min eneste ledetråd var området mellem Bulu point og Millibilli, en strækning på godt 80 km. På grund af priserne i Mahale parken, 190$ pr dag pr mand, havde vi kun 4 dage til projektet, og da vi hver dag skulle ud af parken for at overnatte, var der ikke megen tid til at dykke. Når så det lykkedes er glæden så meget større, og jeg var utrolig glad da det lykkedes at lokaliserer den 1. røde Petro. "

Med denne artikel ønsker jeg å introdusere fisken for norske akvarister.
Ønsker dere å vite mer om Arthur.
Spennende fisk, eller, for å si det rett ut, en sjelden fisk som koster skjorta.. Den rød og fin, men det er nok statusen som størst med denne fisken etter MITT syn Jeg selv har hatt stoore petroer en gang, og jeg mener at man skal ha et stort akvarie til å holde en fisk på denne størrelsen. Det er sikkert mest gunstig for oss å holde de tett, men jeg personlig hadde ikke noe glede av å ha 30 cms fisk i en 2 meter.. Det var litt fælt å se på for å være helt ærlig.

Men for all del, en pen fisk! Tror nok ikke Norge er det store lande for denne typen fisk, men jeg tar forhåpentligvis feil! Tror nok annonsen din finner flere lesere i sverige eller danmark enn her dessverre..

Har du hørt noe om størrelse og hvor lenge de har vært på mellomstasjonen før du får de? Hehe, jeg er jo alltid en sucker etter å prøve å se på hva all praten dreier seg om

Mvh,
Kristian
Da er du Kristian. Hvem ellers som kunne kommenetere denne posten.

Jeg personlig kjenner ikke fisken mer enn det som de store gutter snakker
om. Ble faktisk litt skremt av alt prat på Trophs.com. Og Arthur fylte på med historier om juksemaker og lureri. Men en ting er sikkert. Fisken er ettertrakt i omverden, også her i landet selv om det handler om noen få. Jeg har faktisk fått 3 henvendelser i Norge. Men som du skrev, det er føsrt og fremst svenske og danske som er mest suggen på fisken.

Jeg er enig med deg at prisen på red petro er kunstig høy. Del skyldes fisken befinner seg i et område som har strenge restriksjoner og dermed de høyre herrene ser seg sitt snitt å ta høyre gebyr. Arthur snakket om det koster 190 USD pr. man pr. dag for å dykke der. Del skyldes at de er i få tall. Toby Veall klarte å fange 6 stk. med 6 menn i løpet av en dag. Den hysterisk stemning rundt fisken hjelper også til for å få prisen opp.

Fiskene ble fanget i forrige uke. Nå befinner de seg på transit stasjon i Dar es Salaam. De skulle sendes på mandag 30.11. Men Tanzaniarne har en tradisjon å ta seg fri på mandag når helligdag faller på en helg. Dermed ble sendingen utsettes med en eller to dager. Jeg fikk beskjed om kjønnsfordeling er 1:1, men ingen ting om størrelse. Men de 12 skal sendes i 4 kasser så regner jeg med at de er store. Så hvis de klarer flyturen så kan du regne med at de er levedyktig.
badat
Da er du Kristian. Hvem ellers som kunne kommenetere denne posten. Jeg personlig kjenner ikke fisken mer enn det som de store gutter snakker om. Ble faktisk litt skremt av alt prat på Trophs.com. Og Arthur fylte på med historier om juksemaker og lureri. Men en ting er sikkert. Fisken er ettertrakt i omverden, også her i landet selv om det handler om noen få. Jeg har faktisk fått 3 henvendelser i Norge. Men som du skrev, det er føsrt og fremst svenske og danske som er mest suggen på fisken. Jeg er enig med deg at prisen på red petro er kunstig høy. Del skyldes fisken befinner seg i et område som har strenge restriksjoner og dermed de høyre herrene ser seg sitt snitt å ta høyre gebyr. Arthur snakket om det koster 190 USD pr. man pr. dag for å dykke der. Del skyldes at de er i få tall. Toby Veall klarte å fange 6 stk. med 6 menn i løpet av en dag. Den hysterisk stemning rundt fisken hjelper også til for å få prisen opp. Fiskene ble fanget i forrige uke. Nå befinner de seg på transit stasjon i Dar es Salaam. De skulle sendes på mandag 30.11. Men Tanzaniarne har en tradisjon å ta seg fri på mandag når helligdag faller på en helg. Dermed ble sendingen utsettes med en eller to dager. Jeg fikk beskjed om kjønnsfordeling er 1:1, men ingen ting om størrelse. Men de 12 skal sendes i 4 kasser så regner jeg med at de er store. Så hvis de klarer flyturen så kan du regne med at de er levedyktig.

Må jo prøve å bidra med litt aktivitet her

Syns egentlig ikke prisen er kunstig høy, for det koster jo å sende så stor fisk, og som du nevner, fangstutfordringene.

Hvor mange kom i hver eske av moshiene du fikk?

Mvh,
Kristian
Moshiene kommer i 2 kasser, 12 i hver.
Fikk tilsendt bilde av Petro Red fra Tanzania i dag.

[External Image]
Og en ann enakvarist har uttalt følgende om fisken:
Petrochromis sp. "Red - Bulu Point"

by Greg Pierson (aka Greggo)

Almost 2 years ago a lone male specimen of Petrochromis sp. "Red - Bulu Point", from Lake Tanganyika, arrived uncere-moniously in a shipment from African Diving Ltd to an importer in Houston, Texas. The 7 inch fish appeared to be D.O.A. and was placed in a corner with disappointment. Later, while unpacking the rest of the shipment, someone noticed a slight movement from the fish. It was still alive! It was immediately given its own tank to recuperate in and was gradually nursed back to health over several months. In time this lone male "Red" blossomed into a stunning show specimen that has mesmerized visitors to the store. Currently, this male has grown to 10 inches and is becoming better with age. Rumor has it that the store's owner has received and refused many offers for this show fish. Some offers have reportedly exceeded $600!!!

Not long afterward, African Diving Ltd updated their website with stunning photos of this species and created an international demand for them. Surfing through page after page of theses photos left one in awe of this rare jewel from Lake Tanganyika. Soon a small number of "Reds" were exported and subsequently African Diving closed their fish collecting operation leaving no foreseeable collection activity for them in the near future.

Not much is known about this species in the wild or in the aquarium. According to an email I received from African Diving they are a deep water species that is seldom seen in the lake. Many days while they were attempting to collect this species, they did not capture a single individual. I also learned that males can reach an excess of ten inches and range in color from neon orange to red with their face covered by a black mask. In the aquarium, subordinate males can have a more subdued dress. Females are brown, have a dull orange chest and cheeks, and a dark brown mask. Juvenile fish are silver/brown with a vertically barred pattern and begin to gradually transform to an adult color pattern at 4 to 5 inches.

When I had an opportunity to purchase a colony of "Reds", I was highly reluctant. I had heard the horror stories of the Petrochromis genus and did not want to spend a large sum of money for fish that would kill each other in a matter of days. I had over 15 years of experience in keeping Tropheus and had a limited amount of success in keeping Petrochromis trewavasae. Feeling confident in a moment of abandon, I decided to purchase 6 pairs. I nervously placed them in a 6 foot long 135 gallon tank that is heavily loaded with Texas Holey Rock, and began watching for the first sign of an impending disaster.

To my surprise the aggression level was much lower than I had anticipated. In fact, the aggression level was lower than I have experienced with Tropheus. Is it the nature of "Reds" to be less aggressive or did I luckily hit upon the right stocking level? I have since added a small number of other Petrochromis species to the tank (P. ephippium and P. trewavasae) which has helped to reduce aggression even more.

Another surprise that the "Reds" had up their sleeve was their enormous appetite. These fish can eat and eat and eat. Imagine the voracious appetite of a Tropheus multiplied by ten! I feed them heavily two or three times a day with high quality flakes, spirulina pellets, and shrimp mix. Feeding the "Reds" usually requires toweling off afterwards due to the enthusiastic, splashing feeding frenzy of the group. Of course, the heavy feedings also result in a large quantity of waste produced by the fish. I use an oversized wet/dry filtration system and do bi-weekly water changes. A sand substrate helps make it easier to siphon off waste from the tank bottom.

With the heavy feedings I have been giving the group, it did not take long for females to come into breeding condition. As the egg tube of a female began to extend, the dominant male in the tank became increasingly excited and active. The male would chase away all other fish from his side of the tank, flutter in front of the ripe female, and lead her back to the spawning area. Spawning occurred in a manner similar to Tropheus with eggs that are larger than a frontosa's eggs. So far my females have not been good at holding their eggs to full term, but they are still young and should learn to be better mothers with time. The incubation period is about 4 weeks with the fry being ½ inch when the egg yolk is fully absorbed. The few successful broods I have had range in size from 4 to 31 fry. The fry have the same enormous appetite of the adults and soon revealed another surprise about them. They have an astonishing growth rate. By six months old they are 3 inches long! In my years of fish keeping I have not kept a fish with this growth rate.

Tank mates that are suitable for "Reds" are other Petrochromis species, some Tanganyikan Synodontis species, and plecos. However, I would not recommend Synodontis multi-punctatus as it is an egg thief. That would be quite an expensive egg to be eaten by a catfish. Due to the enormous appetite of the "Reds" I do not believe Tropheus would be a good tank mate for them. In order to satisfy the appetite of the "Reds" the Tropheus would undoubtedly over eat and develop bloat. ?

Oioioi! Det var litt av noen fisker! De ser svære ut! Fikk du flere bilder?!
Og flere bilde av Petro red og transit stasjonen som de befinner seg nå i Dar es Salaam. De virker store ut i nærbilde. Men i bilde nedenfor så er de ikke så veldig store.

Noen er litt mindre i størrelse
[External Image]

Transit stasjon i Dar es Salaam.
[External Image]
Fisken som ingen tror ville komme. Endelig så er den her.

Første bilde: sjefen selv i hulen sin.

[External Image]

Bilde 2: Han og hun Petrochromi sred Bulu point
[External Image]
Grattis Badat.
Jeg bøyer meg i støvet over hva du har fått til
Petrochromis sp. red bulu point
Må nesten informere Norge om nyheten siden de er allerede spredt i Sverige.

Red Bulu er nå igjen tilgjengelig for bestilling. Jeg får tildelt maks 20 stk. så være raskt med bestilling hvis du vil ha. Ta kontakt for mer info.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap