- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Øke gh uten å få tåkete vann
Øke gh uten å få tåkete vann
Har til nå brukt gips til å øke gh.
funker jo men tar tid før vannet blir klart og det legger seg gips her og der.
Leste at instant cichlide ifra webzoo ble anbefalt, men finner ikke den i vareutvalget lengre etter at de oppdaterte nettbutikken sin nå.
Noraq lager noen forskjellige salter. GH+ GH/TH + og malawi salt.
Hvilke av disse er best å bruke ?
Eller er det noen andre forslag ?
Mener og jeg leste at noen av disse ikke skulle brukes sammen med kh+
kranvannet mitt har gh 0-1 og kh 0-1
funker jo men tar tid før vannet blir klart og det legger seg gips her og der.
Leste at instant cichlide ifra webzoo ble anbefalt, men finner ikke den i vareutvalget lengre etter at de oppdaterte nettbutikken sin nå.
Noraq lager noen forskjellige salter. GH+ GH/TH + og malawi salt.
Hvilke av disse er best å bruke ?
Eller er det noen andre forslag ?
Mener og jeg leste at noen av disse ikke skulle brukes sammen med kh+
kranvannet mitt har gh 0-1 og kh 0-1
Postet 04.12.09 kl 19:48
Endret: 04.12.09 kl 19:52
Ph,gh,kh
hei på du,. ser du sliter med det samme typen kranvann som jeg,.
GH:0
KH :0
hva er din PH??
min er 7.5,.
derfor bruker jeg , GH/TH + og PH/KH +
og nå har jeg supre fine vannverdier,.
prøvde gips, og kalk uten at det hjalp i lengden, ph gikk opp for så å synke igjen , dermed fikk jeg meg disse andre produktene,. og nå leve rekene mine i beste velgående ) og de yngler i gjen og skifter skall uten å dø!
GH:0
KH :0
hva er din PH??
min er 7.5,.
derfor bruker jeg , GH/TH + og PH/KH +
og nå har jeg supre fine vannverdier,.
prøvde gips, og kalk uten at det hjalp i lengden, ph gikk opp for så å synke igjen , dermed fikk jeg meg disse andre produktene,. og nå leve rekene mine i beste velgående ) og de yngler i gjen og skifter skall uten å dø!
Postet 04.12.09 kl 21:53
utha ice er best og bruke til og øke ghen. er en smelte stein . ser egentlig ut som glass. men pr dags dato er det vist ikke så enkelt og få tak i denne da de er utsolgt hos levrandør.
for og holde på ph kan man bruke bikarbonat for og øke kh. dere vet no sikkert at kh er en buffer for ph. så det behøver jeg vel neppe nevne.
for og holde på ph kan man bruke bikarbonat for og øke kh. dere vet no sikkert at kh er en buffer for ph. så det behøver jeg vel neppe nevne.
Postet 04.12.09 kl 22:25
Postet 04.12.09 kl 22:56
Ph,gh,kh
nei, vannet holder seg rent og klart,..
Gips er ikke så lurt etter så jeg har forstått,siden det inneholder mye rare stoffer som ikke er så bra..
Gips er ikke så lurt etter så jeg har forstått,siden det inneholder mye rare stoffer som ikke er så bra..
Postet 04.12.09 kl 22:58
filathorGips er ikke så lurt etter så jeg har forstått,siden det inneholder mye rare stoffer som ikke er så bra..
Man bruker ikke vanlig gips, men noe som heter alabastergips. Dette har jeg brukt problemfritt i over 2 år, både i 450 litern og i yngelkaret. Aldri hatt noe frafall.
Jeg bytter alltid vann på kvelden før lyset skrur seg av, da er det fint på morran igjen.
Til yngelkaret blander jeg alltid vann og pulver i en 25l dunk på forhånd slik at dette vannet er klart og yngelen slipper svingninger i vannverdiene. Burde gjort dette på 450 litern også, men da blir det kanner ståendes overalt her, og det plager kjærringa av en eller annen grunn.
Postet 05.12.09 kl 08:33
Det er alabastergips jeg har brukt ja.
Prøvd å sikte meg inn på gh rundt 10.
Nå har jeg bestilt Noraq - Malawi salt og Noraq GH/TH for å prøve det.
Lurer litt på hva slags GH og KH dere har i karene deres ?
Ifølge malawikarsten bør GH og KH være langt lavere enn det jeg har lest andre steder.
dvs:
dGH (total hårdhed): 4
dKH (karbonathårdhed): 5
Da vil det isåfall bli lavere doser med gips og mindre trøbbel med uklart vann også.
Prøvd å sikte meg inn på gh rundt 10.
Nå har jeg bestilt Noraq - Malawi salt og Noraq GH/TH for å prøve det.
Lurer litt på hva slags GH og KH dere har i karene deres ?
Ifølge malawikarsten bør GH og KH være langt lavere enn det jeg har lest andre steder.
dvs:
dGH (total hårdhed): 4
dKH (karbonathårdhed): 5
Da vil det isåfall bli lavere doser med gips og mindre trøbbel med uklart vann også.
Postet 05.12.09 kl 18:34
Endret: 05.12.09 kl 18:36
Lest endel om hardhet i vannet.
Her er feks en finn omregningskalkulator for hardhet omregning ifra °dH til ppm osv
Da vil 10 °dH tilsvare 178.48 ppm (mg CaCO3/l) = 178.48 milligram
For 250 liter vann blir det da 250*178.48=44620milligram = 44.62gram gips/CaCO3
Da vil 4 °dH tilsvare 71.392 ppm (mg CaCO3/l) = 71.392 milligram
For 250 liter vann blir det da 250*71.392=17848milligram = 17.848gram gips/CaCO3
For meg som har 0-1 °dH skulle det stemme bra med det jeg event skal tilsette vannet.
wikipedia om hardt vann
malawicichlids.com om vannverdier i malawi sjøen
Utifra overnevnte er Total solids i malawi sjøen 134.4–140.0 mg/L som ville tilsvart 7.844 °dH.
Total hardness as calcium carbonate CaCO3 (mg/L) er) 60.58-85.60
dvs 3.3942 - 4.796 °dH.
Hvis en da skal øke gh til 8-10 blir det vel helt feil å bare bruke gips/CaCO3 ?
Her er feks en finn omregningskalkulator for hardhet omregning ifra °dH til ppm osv
Da vil 10 °dH tilsvare 178.48 ppm (mg CaCO3/l) = 178.48 milligram
For 250 liter vann blir det da 250*178.48=44620milligram = 44.62gram gips/CaCO3
Da vil 4 °dH tilsvare 71.392 ppm (mg CaCO3/l) = 71.392 milligram
For 250 liter vann blir det da 250*71.392=17848milligram = 17.848gram gips/CaCO3
For meg som har 0-1 °dH skulle det stemme bra med det jeg event skal tilsette vannet.
wikipedia om hardt vann
malawicichlids.com om vannverdier i malawi sjøen
Utifra overnevnte er Total solids i malawi sjøen 134.4–140.0 mg/L som ville tilsvart 7.844 °dH.
Total hardness as calcium carbonate CaCO3 (mg/L) er) 60.58-85.60
dvs 3.3942 - 4.796 °dH.
Hvis en da skal øke gh til 8-10 blir det vel helt feil å bare bruke gips/CaCO3 ?
Postet 06.12.09 kl 22:08