Gjøkmalle vs. gjøkmalle

Har sett i Fiskedatabasen, det finns to arter med populærnavn Gjøkmalle. Synodontis petricola og Synodontis multipunctatus.

Det er jo egentlig ikke helt riktig. Malle med ekte gjørk-atverd er jo kun Synodontis multipunctatus.

Er det noen som har erfaringer med oppdrett av disse to artene og har lyst og dele de?

Kunne tenke meg og prøve litt oppdrett med S.petricola. Har sett flere ganger at de har gyttet i akvariet mitt, men fikk aldri tak i rogn.

Mvh
Steffen
Takk for det

Fant også denne.

Blomsterpotte med klinkekuler står nå i karet, men det skjedde ennå ingen ting. Trur eg må prøve kanskje svarte kuler. De som eg har nå er grønne.

Lurer på om her i Norge har prøved seg noen med disse fine fiskene

Mvh
Steffen
Jeg trodde i utgangspunktet dette var et umulig prosjekt, men det frister absolutt å prøve
men disse ruger vel ikke selv da eller? lurer de ikke bare eggene sine på andre da slik at de oppfostrer dem?om du blar 5 min ut i denne film nr 3
på National Geographic-filmen se man synodontis multipunctatus. De la andre arter ruge.
Men synodontis petricola gytte for seg sjølv.

Begge arter se virkelig ganske likt ut.
Gjøkmalle oppdrett
Har fått yngel på gjøkmallene mine ved ett par annledninger har fått frem totalt 11 yngel.Mallene går i malawikar,det er kun ei hoe som har bert frem disse yngela trewavasae ochre chilumba.Mallene er på plass med en gang det er lek på gang,men det virker som de andre fiskene klarer å holde dem på avstand.Det tar lang tid før gjøkmallene blir kjønnsmodene, har lest att det kan gå opp til fem år.Har du fått ett lekspar tror jeg nok det meste går av seg selv,jeg har ikke gjort noe spesielt for å få det til.Man bør nok holde en gruppe 4-6 stk for å lykkes best mulig,og sette de sammen med fisk som er lett lekte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap