Malawi som ikke vil leke, hva gjør jeg galt?

Jeg har et kar med malawi som har gått i snart et år. Alle virker harmoniske og det er lite krangel og jaging. Problemet er at de ikke vil leke. De viser tegn innimellom. Litt jaging, litt sirkling, litt vibrering og litt graving men aldri noe mer. Hva gjør jeg galt?

Litt info

Oppsett: se bildet
Karet er på 240 liter
EHEIM PRO II til 600 liter utvendig pumpe
Powerhead Hydor Coralia 3 som gir 3200 liter i timen

PH 8.3
Temp: 25 C

Fisk:
Golden 1 + 2
Maingano 1 + 2
Auratus 1 + 2
Lepidiadaptes 1 + 3
Rød Zebra 1 + 5

Annet
Gjøkmalle
Leopardkrabbe

Jeg har prøvd å innføre 1-2 fôrfrie dager i uka slik at jeg skal unngå at de blir for tjukke og late til å gidde å avle.

Tips mottas med takk
Fikk et tips hos dyrebutikken om at jeg kan prøve å ikke tilsette natron så jeg får litt svingninger i vannet. vet å gradvis sende ned til 7 og deretter øke igjen. over en lengre periode selvfølgelig
Kan legge til at de får masse variert fôr.
Rekemiks, cyclops, mysis, malawimix, supershrimp, brineshrimp, ciklide sticks, flakfôr (grøntfôr) og muligens noe mer. De har flotte farger og har aldri hatt tegn til sykdom eller andre ting i karet.

Bytter 20 - 25% vann en gang i uka og da har jeg en del kaldere vann slik at temperaturen synker mellom en og to grader

De får mat en gang om dagen
Hvis du fjerner gjøkmallen vil sjansene for oppdrett øke. Gjøkmaller er forferdelige eggtyver. Anbefaler også flere gjemmeplasser.
eggtyver? de tygger jo og spytter levende yngel?

uansett er ikke problemet nå å få til oppdrett. først må jeg finne ut hvorfor de ikke leker i det hele tatt. det vil nok ikke klare å vokse opp noen yngel i det karet. Da må jeg nok ha eget oppdrettskar
burde jeg legge steiner hele veien bak? for å få flere gjemmesteder eller må jeg tenke på en annen måte, med en annen type oppsett?
Kaiamor
eggtyver? de tygger jo og spytter levende yngel?

Synodontis/ gjøkmaller tygger ikke og de spytter desverre ikke levende yngler. De legger sine egg sammen med ciklidene sine slik at ciklidene plukker opp deres egg sammen med sine. Når det har gått en stund klekker eggene til synodontisen og ynglene spiser opp eggene til malawiciklidene.

I karet er synodontisene notoriske egg og yngelspisere. Leser du profilen du linket til står det nederst der.
ja jeg vet at ikke gjøkmalla tygger, jeg skrev det litt dumt. men jeg visste ikke at det var slik de formerte seg? vet å legge eggene sammen med malawiene sine. men det forklarer jo navnet "gjøk" maller. hmmm... gjøkmallene gjør jo en innmari god jobb da. har forresten ikke fått noen gjøkmalle yngel i karet heller...
Jeg har heller ikke fått noen yngel i karet enda, men jeg vet at mine ciklider yngler bra og at mine synodontiser spiser opp ynglene..hehe

Da jeg hadde malawi tok det litt over et år før de startet å produsere. Det var en smule leking, men ikke noe som resulterte i yngel.

Må bare spørre. Er du sikker på at du har den inndelingen du skriver?? At ikke det er bare damer eller hanner??
Mvh Linda
vel på noen er jeg sikker :P

zebra hannen er blå, hoene orange
auratus hannen er svart, hoene gule
maingano er vanskelig å se men er sikker på at det er minst en hanne og en hoe
lapidiadaptiusen kan man se på farge og form
golden ser man på analfinna

er som sagt ikke hundre prosent sikker på maingano og golden men er ganske sikker på at det stemmer. han i dyrebutikken har god peiling på å se forskjellen og alle er kjøpt av han.
Oki.
Vet ikke hvem butikk du handler i, men da er det sikkert riktig.

Er ikke så lett detta..hehe
handler på zoo hjørnet i Østfoldhallen. Hos Richard
Men fiskene skulle vel uansett ha lekt og vist det selvom gjøkmalla tar egg/yngel?
Joa, de skulle nok lekt. Vet du hvor gamle de er? Har de farget ut?

Mine malawi begynte å leke om natten. Eller da lyset slo seg av.
Husker at det tok veldig lang tid før det skjedde noe.

Innredningen min bestod av små grupper med stein som små øyer i karet. Da fikk de forskjellige gruppene sine egne små territorier.
vet ikke alder på alle. det er litt spredt. noen av dem er nesten fullvoksne mens andre er "halvvoksne" sett etter størrelse. alle fiskene er store nok til å yngle. Alle har farget ut ihvertfall
Hei.
Jeg har heller ikke noe fasitsvar å komme med. Det kan jo være flere årsaker også.

Selv har jeg hatt noen arter i to år, uten at de har lekt.
Har f.eks 1 + 2 store Cop. borleyi som viser interesse for lek noen ganger, men så kommer den større delfin-hannen og saboterer for dem ved å gå imellom. Han er sjefen i karet og bestemmer alt, virker det som.

En annen mulighet KAN være at det er for mange arter i en 240-liter. Det blir for kaotisk for dem, og de klarer ikke å ordne seg med revir osv. Et lekspar kan kanskje også bli forstyrret så mye at de gir opp.

Eller bare at de er for unge og/eller uerfarne enda. Det å sette igang lek for første gang kan være en utfordring for dem. Det tar tid før de skjønner hva de skal gjøre, og enda lenger tid før de får det til, og attpåtil skal det bli vellykket. Ikke uvanlig at hunner mister eggene de første gangene, men så plutselig tar det av og en drøss hunner tygger samtidig.

Det å hoppe over fòring noen dager kan også hjelpe. Da får de noe annet å tenke på enn mat.

Det blir nok, skal du se
Lykke til.
takk for svar

jeg ble fortalt at golden ciklidene lekte allerede i butikken og både golden og zebra skal jo være lette fisker.

nå tror jeg det er en del endringer i rangen i akvariet for zebraen ser brått ikke ut til å være dominant lenger. og da skal vel hele rangstigen endres. det er brått to fisker som er større enn zebraen. både golden hannen og lapidiadaptidus hannen (særlig den siste) begynner å bli dominant i fargene og zebraen begynner å bli litt lysere.

Men for å spørre om din mening også shiramor, mener du at gjøkemallene kan ha skylden?
Kaiamor
Men for å spørre om din mening også shiramor, mener du at gjøkemallene kan ha skylden?

Det vet jeg ikke. Har aldri hatt sånne selv.
Skulle tro at fiskene lekte selv om mallen er der. Du hadde kanskje sett at de tygget på yngel/maller etter lek, men problemet ditt er vel at de ikke leker i det hele tatt.
Tror nok at de blir forstyrret av rangsordninger e.l.
De trenger kanskje bare litt tid på seg.

PS: I skravle-tråden har jeg lagt inn et eksempel på fisk som ikke får lov til å leke
men syns du jeg burde ta ut en art eller to? for at de lettere skal kunne skape seg revirer? jeg har enda ikke sett noen hanner beskytte revirene sine. her går alle hanner inn i alles huler :P
Ikke så lenge de ikke tar livet av hverandre. Harmoni er kanskje viktigere enn lek: Først finne ut av rang, så kan de finne ut hvordan de skal leke.
Senere kan du vurdere om det er for mange arter i karet.

Men det er bare sånn jeg tenker ut ifra min begrensede kunnskap

Kanskje du finner flere tips her?: Getting Your Cichlids To Breed

Og her:
Nybörjarinformation om att Odla malawiciklider

Tålmodighet er nok det beste for å lykkes med lek på unge malawier
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap