- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Hvor lenge kan en golden tygge?
Hvor lenge kan en golden tygge?
Postet 23.12.09 kl 01:24
Postet 25.12.09 kl 13:36
Postet 25.12.09 kl 13:41
Anarticai begynelsen kunne eg se unger inni, og nå har hun forsatt hake og spiser ikke noe mat, får ikke til å se inni munnen hennes nå
Om du er sikker på at den går med yngel, og vil ha dem ut, ville jeg strippet henne. Bare vær forsiktig så du ikke klemmer for hardt. Noen vet jeg også bare holder fisken og åpner munn hennes med en tennstikke for å få fisken til å spytte. Bare ikke bruk spisse gjenstander. Jeg synes også 5 uker hørtes mye ut. Har du annen fisk i karet som kanskje kan være en trussel for hua og ynglene? Hun kan nok vente med å slippe yngelen da, om hun føler seg utrygg. Har selv O. Mossambicus ciklider og de stripper jeg etter 2-2,5 uker.
Lykke til
Postet 25.12.09 kl 13:54
Postet 25.12.09 kl 14:01
Har selv hatt en Golden hunn, som har tygget så lenge. Tok og strippet henne tilslutt, da hun må jo få i seg noe mat. Yngelen har jo ikke plommesekken for evig heller, så de må jo ut og spise.
Jeg hadde ikke optimal PH, så lurte på om det var det som kunne gjøre det. Den lå vel da på 7-7,5. Hva ligger din på? Men det kan jo også være fordi hun ikke syns det var trygt å slippe dem noensted.
Jeg hadde ikke optimal PH, så lurte på om det var det som kunne gjøre det. Den lå vel da på 7-7,5. Hva ligger din på? Men det kan jo også være fordi hun ikke syns det var trygt å slippe dem noensted.
Postet 25.12.09 kl 14:18
Postet 25.12.09 kl 14:22
Anarticadu kan jo se på profilen min kas fisk eg har med hu, har prøvd å fange hun, men eg klarer det ikke uten å ta alle steinene ut av akvariet.
Bruk to håver så klarer du det nok. Har selv mye stein i karet mitt her og to håver hjelper bra med god størrelse. Aner ikke hva annet du har i karet, men vil du være trygg på å beholde yngelen ville jeg anbefale et yngel kar
Postet 25.12.09 kl 14:32
Postet 25.12.09 kl 14:37
Anarticaprøvde nettop å fange hun, men det gikk ikke så bra og eg har bare en håv, eg vett at yngelen ikke kommer til å overleve oppi der, er det farlig om hun tygger så lenge?
så lenge hun går å tygger, får ikke hverken henne eller yngelen mat og vil nok tære på etterhvert. Hvor lenge det kan gå før det blir kritisk aner jeg ikke
Postet 25.12.09 kl 14:47
Hei Anartica.
Det hender at tyggende hunner super i seg litt mat hver dag. Spesielt flakfòr og annet småtteri kan de få i seg, men om det er yngelen i munnen eller mora som svelger det vet jeg ikke.
Tror nok at fisken din tygger så lenge fordi hun ikke finner en trygg plass for å slippe ut yngel.
Enten holder hun igjen fordi du burde hatt større akvarium. 120 liter blir gjerne sett på som for lite for å ha malawi uten problemer.
En annen grunn til at hun er utrygg kan være at du har juvelciklider sammen med malawiene.
I følge basen bør disse holdes i artskar fordi de kan bli for aggressive for annen fisk. Hvis det er lettere å fange disse så kan du prøve å ta de ut, så kanskje golden-hua tør å slippe yngelen.
Jeg kan se hos meg at tyggende hunner som vil slippe yngel prøver å komme seg bort fra de andre. De svømmer frem og tilbake langs glasset, og står og stanger nede i et hjørne for å komme seg til et annet sted i "sjøen".
Her om dagen (en søndag) så jeg to utvokste yngel bli sluppet i et hjørne, men ble fort spist. Mora ble illsint og jaget de andre en stund. Så begynte hun å svømme frem og tilbake igjen, og først på torsdag hadde hun sluppet resten. Nesten en uke over tiden.
Mvh Kristin
Det hender at tyggende hunner super i seg litt mat hver dag. Spesielt flakfòr og annet småtteri kan de få i seg, men om det er yngelen i munnen eller mora som svelger det vet jeg ikke.
Tror nok at fisken din tygger så lenge fordi hun ikke finner en trygg plass for å slippe ut yngel.
Enten holder hun igjen fordi du burde hatt større akvarium. 120 liter blir gjerne sett på som for lite for å ha malawi uten problemer.
En annen grunn til at hun er utrygg kan være at du har juvelciklider sammen med malawiene.
I følge basen bør disse holdes i artskar fordi de kan bli for aggressive for annen fisk. Hvis det er lettere å fange disse så kan du prøve å ta de ut, så kanskje golden-hua tør å slippe yngelen.
Jeg kan se hos meg at tyggende hunner som vil slippe yngel prøver å komme seg bort fra de andre. De svømmer frem og tilbake langs glasset, og står og stanger nede i et hjørne for å komme seg til et annet sted i "sjøen".
Her om dagen (en søndag) så jeg to utvokste yngel bli sluppet i et hjørne, men ble fort spist. Mora ble illsint og jaget de andre en stund. Så begynte hun å svømme frem og tilbake igjen, og først på torsdag hadde hun sluppet resten. Nesten en uke over tiden.
Mvh Kristin
Postet 25.12.09 kl 16:58
Endret: 25.12.09 kl 16:59
Postet 27.12.09 kl 21:52
eg tror ikke det er juvelene som skremmer hun for de er i nedre høyre gjørne og hunnen er oppe i høyre gjørne, kan heller ikke ta dem ut nå for dem har fått yngel igjen, hun bruker ikke steinhulene, hun ligger enten bak varmekolben eller i åppe hjøre, eg såg forige dagen så fikk hun litt mat i munnen, eg hadde en aen jente som begynte å tygge ca 2 dager før hun som tygger nå og hun spyttet på rett tid
Postet 27.12.09 kl 23:09
hun har gått over seks uker nå, juvelciklidene har unger nå så eg kan ikke rote oppi der, men ungene kommer ikke til å overleve så mye der så, eg har tengt på mandag spørre dyrebutikken om eg kan låne en stor håv så skall eg strippe hun, men er det noen så vet hvor lenge hun kan gå uten mat før det blir kritisk? hun får kansje litt mat i munnen av og til, men eg vett ikke hvem som spiser det da
Postet 03.01.10 kl 01:15