5 arter, 2 arter for mye?

jeg har 240 liters akvarium og lurer nå på om jeg har gått på den feilen og kjøpt for mange forskjellige arter, jeg har 5 arter

3 stk (1+2) Golden Labidochromis caeruleus
3 stk (1+2)Melanochromis auratus
3 stk (1+2)Melanochromis cyaneorhabdos (er litt usikker på om jeg faktisk har 2 hoer eller to hanner)
4 stk (2+2)Melanochromis lepidiadaptes
6 stk (4+1)Rød Zebra Pseudotropheus estherae
1 stk Malawisynodontis Synodontis njassae

burde jeg heller hatt flere individer av færre arter? i så fall hvilke arter vil dere anbefale meg å fortsette med (litt med tanke på farge, men mest med tanke på hvilken som passer sammen)
Arter
har 9 arter malawi fordelt på 45 fisk,(ungfisk) i en 180l.alle skal flytte inn i en 750l.ser ut til å gå helt fint her i hvertfall
forskjellen er at dine er ungfisk som skal opp i et større akvarie, mine er voksne og jeg har ikke mulighet for et større kar.
5+2
høres jo greit ut med 20 fisk i en 240 da

Kan hende det blir for mange hanner som vil kreve territorie, men de kan kanskje innordne seg også.
Melanochromiser er ikke de enkleste å ha hvis karet blir for lite for dem.
Hele slekta der er visst ganske hissige og hyper av seg.
Auratus kan i følge denne siden ikke fordra andre arter med langsgående striper:
Melanochromis auratus.
Problemet (hvis du får et) kan like godt bli at hanner dreper konene sine fordi de ikke kommer unna territoriet til hanner som vil leke. Det har jeg opplevd en del ganger nå i 250-literen min, og særlig med Melanochromis-arter (cyaneorhabdos og interruptus).
så jeg burde egentlig vurdere å fjerne to av mel artene da... de er jo de flotteste jeg har! :P mem det er jo viktigere hvordan fiskene har det enn hva jeg liker da:P
har lest en del rundt på nettet nå og innser at jeg ikke bør ha de tre artene sammen... fant også ut at lepidiadaptes'en er rødlistet. da kommer bare det vanskelige valget med å velge ut hvem av dem jeg skal beholde.

Mainganoen er egentlig fredet for det er så utrolig flott og da sier det seg vel selv at auratusen og lepidiadaptes taper slaget. Har også lest mange steder nå at lepidiadaptes er veldig hissig på å spise skjella til de andre fiskene. Noen steder går de så langt som å si at de lever primært av å spise andre fiskers skjell...

Syns det er synd å kvitte meg med auratusen for syns den er veldig flott men tror karet kan bli utrolig fint alikevel. Håpet er da å få tak i flere maingano og golden.

Burde jeg da ha flere hanner av hver art?

Dette er oppsettet jeg da ser for meg:

2+4 rød zebra (evt 1+5)
2+4 maingano (evt 1+5)
2+4 golden (evt 1+5)

er dette en god sammensetning?

jeg har allerede 1+4 i zebraer og da blir det kanskje bare tull å ta inn en hanne til?
Jeg har ikke så mye erfaring at jeg kan gi deg et godt svar.
Det er vel en grunn til at mange malawi-entusiaster ender opp med større akvarium etter hvert Kanskje det er løsningen?

Synd med fiskeskjellspiserne, da (har jeg aldri hørt om før), men kanskje de ikke er så verst allikevel? Det jeg mener er at du kanskje ikke bør ta problemene på forskudd, men heller gi dem en sjanse, og se det litt an?
større kar blir det nok men ikke før vi flytter til sommeren. forhåpentligvis har jeg råd da.

dessverre har jeg oppdaget mange sår på fiskene mine, særlig golden hannen min men jeg har ikke ant at lep'en av årsaken.. ifølge mange steder der jeg har lest (bla malawicarsten) hevder at denne arten er den eneste kjente skjellspiseren blandt malawi.
Genyochromis mento skal også være en notorisk finnebiter og skjellpsiser.

Leser litt i julagava mi nemlig malawi cichliks in their natural habitat

Melanochromis lepidiadaptes hevdes der å kunne spise skjell fra andre cichlider men ikke mbuna. Men er jo ikke sikkert dine lepidiadaptes har lest det samme.
nei da skal jeg jaggu sette boka mi foran akvariet og se om de kan lese litt de også! :P
da er beslutningen tatt at mel lep og auratus må ut... dessverre... men jeg skal ha flere maingano, golden og zebra. håper at jeg kanskje kan få tak i hvit golden også men de var ganske dyre. 150 kr stk for 3-4 cm yngel... så vi får tenkte litt på det må bestemme meg i dag siden noen skal bestilles fra tyskland
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap