Golden og hvit golden, krysning?

har noen spørsmål rundt dette

Hvordan går det å ha hvit golden og vanlig golden sammen?
Vil de krysses?
Hvordan vil de i så fall gå med yngel, kan de selges?
Vil de bli enten gule og hvite eller vil de bli både og?
Er dette en "ulovlig" krysning? (skal ikke selges videre)
vil da evt yngel fra disse kunne bli både gule og hvite ettersom de bærer begge gen?
Kaiamor
Hvordan går det å ha hvit golden og vanlig golden sammen? Vil de krysses?

Du stiller nok et spørsmål her du ville visst svaret på om du tenkte deg om to ganger Det blir som å pare en svart puddel med en hvit puddel. Vi kaller ikke valpene for "kryssninger", for begge er jo puddel!

Så, med en hvitfarget Golden og en gulfarget Golden, kalles det ikke kryssning når vi snakker om to eksemplarer av samme ART.

ja, de vil fint leke og legge egg sammen, selvfølgelig.

Det er bare mennesker som er så opptatt av fargen på huden. Fisken bryr seg vel ikke om fargen på partneren så lenge det er riktig art

men er det da dumt å sette dem i samme kar eller kan de selges videre som golden? (evt hvit golden)

at golden er golden, bare at det blir fargevarianter
Her tar du feil Mona.

Labidochromis Caeruleus finnes i flere varianter fra flere lokasjoner og disse må IKKE krysses. De gule kjente variantene kalt Golden finnes på flere plasser og intensiteten i fargen varierer ettersom hvor de er fanget. Den hvite varianten er ikke en Golden, men kalles for Labidochromis Caerules "Nkali". Disse to må ikke forveksles.

I malawiverdenen handler det om å ivareta artene rene etter artstype og lokasjon. Altså samme art fra forskjellig lokasjon må ikke blandes.

Den heter forresten Labidochromis caeruleus "Nkhata Bay" når vi var inne på det. "Nkali" er en stripete variant.

Men jeg skjønner poenget ditt.. Det var igrunn derfor jeg postet denne tråden. For å finne ut andre her inne mente om saken.
Kaiamor
Den heter forresten Labidochromis caeruleus "Nkhata Bay" når vi var inne på det. "Nkali" er en stripete variant.

Takk for tipset, var ikke klar over dette. Mente at "nkhata bay" varianten var mer blålig, men nå etter å ha sjekket dette ut i "konings" boka mi, så ser jeg at du har rett. Da lærte jeg noe nytt i dag også.
man lærer alltid noe nytt! en ting er sikkert med akvariehobbyen og det er at man ALDRI er utlært

men det er ikke noe galt i å holde disse fiskene sammen så lenge det ikke tas vare på noe avkom?
men nå står det jo (ihvertfall på en nettside jeg fant) at hvit golden finnes over hele lake malawi. så da må jo egentlig alle malawier være krysninger av hverandre?
Nei, hjemme kan man gjøre hva man vil, bare kryssninger ikke havner på markedet under navn på ren rase.
Kaiamor
men nå står det jo (ihvertfall på en nettside jeg fant) at hvit golden finnes over hele lake malawi. så da må jo egentlig alle malawier være krysninger av hverandre?

En art, to lokasjoner = 2 forskjellige habitater som (i utgangspunktet) samme art tilpasser seg etter. Etterhvert blir samme art forskjellig i farge og adferd grunnet miljøforskjellene.
Det å ha ciklider fra forskjellige lokasjoner, men som allikevel er samme art, kan gå så lenge man ikke tar vare på yngel av disse.
Problemet kan du løse ved å flytte et "riktig" par over i et annet akvarium og lar de leke der alene. Da er du sikker på at yngel er ekte.

Eller hvis du ser selv at et "riktig" par leker, og ingen andre ciklider blander seg inn i leken underveis.

Det er f.eks vanlig å ha flere typer Aulonocara i samme akvarium, så det blir akkurat det samme problemet da.

Ser forresten her:
Cichlid-forum.com Malawi Mbuna
at det finnes syv lokasjoner av Golden. Veldig fine
Shiramor
Ser forresten her: [URLBLOCK1] at det finnes syv lokasjoner av Golden. Veldig fine :-)

I Ad Konings bok "Malawicichlids in their natural habitat, 4.edition" er hele 12 lokasjoner oppført med bilde på denne arten.
Inaktiv bruker
ja men er det ikke så at alle de 1600 ciklide artene.som lever i Malawi sjøen har samme stamfedre fra en eller to opprinnelige arter.som kom inn til sjøen da den var ung ???
akvafil
I Ad Konings bok "Malawicichlids in their natural habitat, 4.edition" er hele 12 lokasjoner oppført med bilde på denne arten. :)

Såpass!? Skulle hatt den boka jeg også

David: De har de samme stamfedre og derfor kan mange av de (alle?)
parre seg med hverandre. Derfor er det viktig å passe på hva man har i akvariet, og være bevisst på hvor de kommer fra i Malawisjøen.
Problematisk når fisk selges uten at opprinnelses-stedet ikke følger med det latinske navnet. Man kan ende opp med fisk som ikke finnes naturlig.

Mange arter er nesten utryddet i sjøen så da har vi også et ekstra ansvar med å ta vare på naturens skatter.
ta en titt på amazon hvis du har lyst på boka.
Ganske grei pris der iforhold til mange andre steder.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap