Den type alger er vanlig å få i nystartede akvarier. Det tar litt tid før økosystemet i karet ditt kommer i ordentlig balanse. Foring og lystid bør også gradvis økes slik at ikke alger får for mye næring og lys (fotosytese) umiddelbart etter at fisk er innført.
Anubias er en plante som er veldig utsatt for alger da den vokser så sakte. Du kan med fordel sette disse i skyggen slik at ikke lyser treffer direkte på bladene.
Personlig synes jeg karet får ett mer naturlig inntrykk etter at alger har grodd ned steiner ol.
Blader kan gnis lett med fingren, det fjerner ofte det verste laget, for ancistrusen er nok litt oppskrytt ift å fjerne alger. Den spiser alger, men holder ikke karet ditt bio-tex rent..
Golden beiter natulig på alger, så det er en fordel for disse med algegrodde steiner.
Butikksteiner blir ofte seendes stygge ut med alger, men gråstein som du plukker i norsk natur derimot kler alge meget godt.
Konklusjon: Alger er nesten ikke til å unngå i et malawikar. Kombinasjon av høy Ph/Gh og hvit lys er en faktor som algene liker.
I min 450 liter tar jeg kun algene på frontglasset, alt annet får gro ned.