Ammonium/ammoniakk som ikke vil vekk :-/

Inaktiv bruker
Har et Victoria karr på 540l med kun vilfangede Victoria ciklider. Har hatt et Ammonium/Ammoniakk problem nå siste tre uker. I og med det er såpass høy pH i Victoria karr vil jo den relativt ufarlige ammoniumen gå over til dødelig ammoniakk, dette er min bekymring.(mistet 4 individer ( hittil)

Jeg har prøvd det meste for å få ned nivået av ammonium med kjemiske tilsettinger(Toxivec fra Sera, Happy Life Liquid filter media osv) uten hell. Skifter også vann til krampa tar meg, ingen forandringer. Skifte vann vil etter mitt syn også bare forskyve problemet. Nå står jeg der litt oppgitt hva gjør jeg? Er det noen der ute som har hatt tilsvarende utfordring og løst den?

Det virker rett og slett som om bakteriene som skal omdanne ammonium til nitrit ikke er tilstede. Ingen utslag på hverken nitrit eller nitrat tester.

Til info har jeg 3 utvendige filter Eheim og Fluval som tilsammen pumper 2000l pr. time hvor det ene Eheim filteret har innebygd UV. Inne i karret har jeg en Eheim kraftpakke med vanlig svamp og for øyeblikket Polyfilter og aktivt kull pluss en vanlig sirkulasjonspumpe. Den ene utvendige pumpen har stått og gått i et godt innkjørt karr og må karakteriseres som innkjørt, samme med Fluval'n. Ellers har jeg dynka karret med masse filtergugge fra alle andre tenkelige kilder.

Forslag?

Mvh
Pål
Mitt erfaringsgrunnlag er litt begrenset, men jeg legger merke til to ting: UV og aktivt kull.
UV-stråler er jeg vant til å bruke under ølbrygging. De tar livet av alt biologisk liv i vannet som brukes til brygging, og jeg ser ikke for meg at det er særlig bra å bruke hvor man faktisk vil ha bakterier i vannet.

Aktivt kull er heller ikke noe jeg har hørt mange anbefalinger om under vanlige forhold. Så lenge du ikke har noen slags medisin i vannet som trenger å filtreres ut skal du kjøre filteret uten aktivt kull.

Det er mine $0.02, i hvert fall.

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Kristine Jorskogen
Reklame for plussmedlemskap