Hvordan vite om en malawi hun tygger?

hei har hatt en del lek i karet mitt, hvordan vite om en malawi hun tygger, ? er dette noe du kan se ?
Har hørt at di ikke spiser under denne perioden, er dettte det eneste tegnet ?
har det noen innvirkning hvor mye malawi jeg har i karet for om di vil befrukte egg osv ?
nå har ikke jeg malawi, men Egyptisk munnruger.... når hunnen der tygger, så får hu "utposning, dobbelhake", og jeg kunne faktisk se eggene gjennom haken når jeg så henne fra undersiden og mot lyset... kunne også se eggene gjennom munnen, men hu der er generelt ganske stor-kjefta

Disse fiskene er ganske bleke i fargen, så det gjorde det kanskje hakket enklere, litt usikker på hvordan det vil se ut på fargerike malawi.

Håper jeg hjalp litt iallefall :P
Tyggende malawi gjemmer seg gjerne mellom steinene, men de kan komme frem når det er fòringstid. Mat vil de ha, men det ser ut som at de har kjevelås. Svømmer etter maten og "lukter" på den bare.
Du kan også se at hun "tygger" på noe i munnen, uten at det er mat der, for hun passer på egg og yngel og stokker om litt.
Spør videre her, jeg... Bør de taes over i eget kar om yngelen skal klare seg?
Spiser de andre malawiene eggene?
Hvor lenge tygger de?
De tygger ca 21 døgn, og da er eggene blitt til ferdige småfisk. Når de blir "spyttet" ut så blir de lett spist av større malawi. Både voksne og ungfisk.
De første dagene er mest kritisk.
Noen kan klare seg hvis du har mange, trange gjemmesteder som bare yngelen kan komme inn i. F.eks flate steiner som ligger nesten inntil hverandre, hauger med småstein, planter osv.

Så hvis du ønsker å ta vare på yngelen så kan det være lurt å ta ut hunnen (f.eks 14 dager etter lek) og la henne gå for seg selv, og slippe henne tilbake når hun har spyttet og ikke bryr seg om yngelen lenger (et par dager etter spytting). Husk å gi henne noen steiner å gjemme seg under, så hun føler seg trygg. Ellers kan hun gå flere dager "over tiden".
Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Rune Larsen
Reklame for plussmedlemskap