- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Brune alger i malawi kar..
Brune alger i malawi kar..
Postet 16.04.10 kl 16:07
Postet 17.04.10 kl 09:31
Skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg vet ikke om noen malawier som beiter på brunalger, men kan godt hende at de finnes.
Brunalger oppstår helst i nystartede kar, og forsvinner gjerne av seg selv etter noen måneder.
Det du kan gjøre er å børste bort algene. De sitter visst ganske løst.
Og gi litt mindre mat til fiskene.
Får du frem grønne alger så kan malawiene (fra mbunas-gruppen) beite på disse og kan brunalgene bli sist med det samme.
Jeg ser at noen anbefaler mindre lys til brunalgene, og noen anbefaler mere lys så grønnalgene får bedre kår.
Et annet alternativ er å sette i en ancistrus. Ikke rett PH og biotop for dem, men det går med sakte tilvenning (eller å skaffe en som går med malawi fra før).
Brunalger oppstår helst i nystartede kar, og forsvinner gjerne av seg selv etter noen måneder.
Det du kan gjøre er å børste bort algene. De sitter visst ganske løst.
Og gi litt mindre mat til fiskene.
Får du frem grønne alger så kan malawiene (fra mbunas-gruppen) beite på disse og kan brunalgene bli sist med det samme.
Jeg ser at noen anbefaler mindre lys til brunalgene, og noen anbefaler mere lys så grønnalgene får bedre kår.
Et annet alternativ er å sette i en ancistrus. Ikke rett PH og biotop for dem, men det går med sakte tilvenning (eller å skaffe en som går med malawi fra før).
Postet 17.04.10 kl 10:20
Postet 17.04.10 kl 23:38
karet er ikke nystartet.
jeg har fått det nå fordi jeg har kjørt opp ph/kh og gh ganske kraftig pga overgang til malawi og begynt å fore med litt div, rekemix å sånn tipper jeg..
får bare fortsette med regelmessige vannbytter å se om det går over..
blir det ikke mer enn det er så gjør det ikke noe for det er jo bare på fjell bakgrunnen og litt på lavasteinene...
jeg har fått det nå fordi jeg har kjørt opp ph/kh og gh ganske kraftig pga overgang til malawi og begynt å fore med litt div, rekemix å sånn tipper jeg..
får bare fortsette med regelmessige vannbytter å se om det går over..
blir det ikke mer enn det er så gjør det ikke noe for det er jo bare på fjell bakgrunnen og litt på lavasteinene...
Postet 18.04.10 kl 12:37
Postet 16.05.10 kl 00:05
Endret: 16.05.10 kl 00:05
Postet 16.05.10 kl 09:40
Postet 16.05.10 kl 14:21
Postet 16.05.10 kl 17:28
akvafilBrunalger er et typisk tegn på ubalanse i akvariet.
larshdet var pga den kraftige økningen i gh og ph!
Vil fremheve poenget med brunalger og ubalanse i akvariet.
En plutslig økning av ulike parametere er også en brunalgetrigger, som i dette tilfelle. Et akvarium holder et lukket økosystem som tilpasser seg ulike forhold over tid. Raske forandringer slår ofte negativt ut på en eller annen måte.
Selv får jeg alltid brunalger i yngelkarene mine etter at yngel begynner å ta til seg føde. Jeg snakker her om mine erfaringer etter snart 6år med malawiciklider.
Når huene tygger setter man de gjerne i ett eget kar om man ønsker oppdrett på dem. Huene spiser så å si intet i den perioden de er isolert, og forurensingen etter matavfall er derfor minimal i denne perioden. Antall bakterier i fiteret økes og reduseres etter mengden med "bakterienæring" som produseres av avfall som matrester ol. Jo større belastning karet utsettes for, jo fler bakterier vil vokse til og motsatt.
Når hua/huene spytter yngel begynner man og fore opp disse i samme kar, og flytter hua tilbake der hu kom fra. Plutselig går man fra null foring til å fore litt og litt igjenom hele dagen, ynglene trenger næring ofte i startfasen. Noe av maten faller til bunns og blir aldri spist. Dette avfallet blir overskuddsmat til alger, og karet blir fort i ubalase da filteret ikke klarer og håndtere denne mengden avfall på så kort tid.
Man må finne balasen, og med tiden lærer man å se tegnene på ubalanse før det går for langt.
Postet 17.05.10 kl 00:37
Endret: 17.05.10 kl 00:39