Fiskene klør

Har nylig gjort om en 250 liter til malawi kar, å jeg har kjøpt noen fisker her og noen der, men nå de 3 siste dagen har jeg observert kløende fisker, nesten mer for hver dag. Dette gjelder særlig golden og auratus og tildels hongiene.

Jeg ser for meg egentlig at det er en parasitt av noe slag, men hva skal jeg bruke for noe medisiner til dette?? Har ikke hatt kløende fisker før!
Gi de litt salt, så pleier det å gi seg.
Hvor mye er det snakk om til 250 liter???
hva ligger ghen på da? har sett på våre tanganika fisker at de begynner og klø seg om ghen blir for lav.
Jeg har målt nå, og har funnet ut at jeg burde ha målt oftere. Verdiene er litt lave. Ph-7.7 Gh-7 og Kh-4. Dvs at jeg tilsetter mer kh/gh+. Måler igjen om 4-5 timer.
Havsalt
Bruker selv 1dl til 100l.250l=2,5dl.
ghen må du få opp i nesten det dobbelte....
saffen
ghen må du få opp i nesten det dobbelte....

Vet, og nå jobber jeg med saken... ! Håper det retter opp kløingen. Får oppdatere tråden litt videre. Tenker å ta det litt pent, øke disse verdiene over et døgn. c")
Hvordan går det? Har selv sett at fiskene klør ved feile vannverdier. Lurer derfor på om det bedret seg med høyere GH-verdi hos deg.
Hei
De klør ennå, selv om verdiene er økt mye og er der de skal være. Vet ikke helt, men tror kanskje jeg skal prøve salt?? er jo ikke naturlig for fisken i malawisjøen og få et saltdryss hver gang de klør, men hjelper det, er det vel ok!!
Noen andre forslag? ser ikke noe prikker el heller!!
Ja da så...
Kan klor i vannet være en mulighet?

Ser her på www.ciklider.se
at en anbefaler å høyne temperaturen til 28 - 29 grader og tilsette salt (mot hudparasitter), etter et vannskifte.

Kanskje en idè?
Bare la merke til at du skrev "kh/gh+", som ikke finnes. Det er ph/kh+ og gh/th+, den ene øker ph og den andre øker gh. Altså trenger du begge deler for å få økt både ph og gh Måtte bare nevne det, i tilfelle det ble noe surr der. Kh er uvensentlig i denne sammenheng da denne kun forteller deg hvor mye co2 som er i vannet og henger fast sammen med ph.

Har du noen tall på ph og gh nå?
Da ville vel flere av fiskene i de 10 karene jeg har gitt uttrykk for å klø eller???
Mighty
Bare la merke til at du skrev "kh/gh+", som ikke finnes. Det er ph/kh+ og gh/th+, den ene øker ph og den andre øker gh. Altså trenger du begge deler for å få økt både ph og gh :) Måtte bare nevne det, i tilfelle det ble noe surr der. Kh er uvensentlig i denne sammenheng da denne kun forteller deg hvor mye co2 som er i vannet og henger fast sammen med ph. Har du noen tall på ph og gh nå? :)

Jeg bruker AQUA BASE fra Dahls dyrerike, (TWD-Flora og fauna teknikk)
Skal sitere hva det står på etikketten

GH/KH/GH+
Øker ph, kh og gh og ledningsevne i akvarievann. Naturlige mineraler skaper vannverdier lik de man finner i sjøene i øst.afrika og i mellom amerika. Passer perfekt til biotoper med hard alkalisk vann feks malawibiotop, tanganyika og passer også bra til levendefødere.

den øker faktisk disse verdiene..... er vel ikke akkurat feil å bruke det da!
Da beklager jeg. Jeg har ikke sett disse "alt i ett" produktene før. Men regner med at du mente GH/KH/PH+ og ikke GH/KH/GH+. Så lenge både ph og gh er for lav så skader det ikke å bruke dette nei. Men uansett så er det viktig å komme med faktiske målinger når man ber om hjelp fremfor bare "de er der de skal være" Du høres litt stressa ut.
tror jeg skal kjøpe et sånt vidunder produkt til guppyene mine. Tre overaskelser i en... Nesten som kinderegg
julnil
Irritert?

ehh nei??
Mighty
Da beklager jeg. Jeg har ikke sett disse "alt i ett" produktene før. Men regner med at du mente GH/KH/PH+ og ikke GH/KH/GH+. Så lenge både ph og gh er for lav så skader det ikke å bruke dette nei. Men uansett så er det viktig å komme med faktiske målinger når man ber om hjelp fremfor bare "de er der de skal være" :) Du høres litt stressa ut.

Jeg har kommet med konkrete målinger i tidligere innlegg!
Ella
tror jeg skal kjøpe et sånt vidunder produkt til guppyene mine. Tre overaskelser i en... Nesten som kinderegg :)

hehe, men jeg har drettet og holdt en god del forskjellige lev fødere tidligere og de vil ha noe hardt vann ja!! Vidunderprodukt??
Tilfeldig bekjentskap
© Stian Wego
Reklame for plussmedlemskap