Umulige alger i malawikar

Har i slitt i flere uker med grønne alger på glasset på 720L, og disse er så og si helt umulige å få fjernet fra glasset. Selv ikke skrape med metallblad gjør nevneverdige innhugg på disse.

Så i helga som var, så skjedde en hver akvarists store mareritt: Jeg hadde kommet borti termostaten på en av de eksterne varmeelementene, og var selvfølgelig bortreist i helga. Når jeg kom hjem var vannet 40 grader+, og alle fiskene fløt rundt døde, etter en langsom kvelningsdød

Så nå står jeg der med en tom 720L, men fortsatt full at steinharde alger som ikke vil slippe. Men siden det er tomt, så har jeg kanskje flere alternativer for å bli kvitt disse? Hjelper det å tørke de over en periode, fins det noe jeg kan spraye på e.l.?
Nei og nei, det var da trist. Føler med deg.

Angående algene så kan du kanskje prøve klorin? Jeg brukte det mot rødalger i et tomt akvarium og det fungerte greit.
Blandet ut klorin med vann på en dusjflaske og dusjet glass osv. Så tok jeg en klut og neglekost og pusset litt på klorinen for å dekke alle områder.
Etter en halvtime (tror jeg) så brukte jeg hageslange og hevertmetoden for å skylle akvariet.
Tørket ut siste rest av vann i bunnen med tørre håndduker.
Til slutt fikk det stå og tørke helt, siden klorin fordamper.
Algene døde av den behandlingen.

eg kjøpte en glass skraper, den er bra til å få vekk grønne alger i saltvannsakvariet mitt og de sitter godt
Shiramor: Ok, takker for tipset. Skal teste med klorin

Anartica: Ingen normale algefjerningsverktøy som jeg har testet biter på dette her. Ett minutts iherdig skrubbing med full kraft på ett lite punkt må til for å få has på galskapen. Har bedre ting å bruke 20-30 timer av livet mitt på
Glemte å følge opp dette, men klorin gjorde susen. Kan jo være greit å vite for andre som kommer borti lignende. Karet fikk stå og tørke ganske lenge før jeg fikk ork til å ta tak i problemet. Algene satt fortsatt steinhardt, men gnudde bare på med ren klorin, og lot det stå og virke et par minutter. Det satt fortsatt godt, men lot seg greit skure av.
BillyIdle
Glemte å følge opp dette, men klorin gjorde susen.

Så bra

Noen ganger lar jeg døde alger bare være på, f.eks etter frysing eller salting (og skylling) av stein. Så tar ancistrusen å gnager det av (men ikke alle har det med malawi, da). De elsker de døde algene jeg har å tilby.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap