- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Algespisende fisk til ett malawi kar?
Algespisende fisk til ett malawi kar?
Postet 10.05.10 kl 18:00
Hei.
Hvilke alger har du da? Er det grønne alger så vil gjerne en del malawi beite på dem selv, siden de lever av alger i naturen (kommer an på art). Det øker trivselen til fiskene også.
Ellers er Ancistrus brukt mye. De blir ikke for store, og liker mye av det samme som en del av malawiene spiser (vegetabilsk mat).
Problemet med ancistrus er at de kan få problemer med å få tak i mat, og har du planter så vil mallene spise disse hvis ciklidene stikker av med maten hele tiden.
Et annet problem er at vannet har for høy GH og PH, men det går greit hvis du får tak i maller som har vært i malawi-vann før. Hvis ikke så bør de få lang tilvenningstid.
Hvilke alger har du da? Er det grønne alger så vil gjerne en del malawi beite på dem selv, siden de lever av alger i naturen (kommer an på art). Det øker trivselen til fiskene også.
Ellers er Ancistrus brukt mye. De blir ikke for store, og liker mye av det samme som en del av malawiene spiser (vegetabilsk mat).
Problemet med ancistrus er at de kan få problemer med å få tak i mat, og har du planter så vil mallene spise disse hvis ciklidene stikker av med maten hele tiden.
Et annet problem er at vannet har for høy GH og PH, men det går greit hvis du får tak i maller som har vært i malawi-vann før. Hvis ikke så bør de få lang tilvenningstid.
Postet 10.05.10 kl 18:14
Jeg har grønne alger på glass og ting i karet, brun alger på bunn og noe slim lignende grønne greier på sand bunn..
jeg har ikke planter i karet mitt, GH er 9-10 og PH er 8.2 om jeg ikke husker helt feil..
skal undersøke mer om ancistrus...
evt om det er noe sneiler eller noe lignende man kan bruke da? må ikke være fisk..
jeg har ikke planter i karet mitt, GH er 9-10 og PH er 8.2 om jeg ikke husker helt feil..
skal undersøke mer om ancistrus...
evt om det er noe sneiler eller noe lignende man kan bruke da? må ikke være fisk..
Postet 10.05.10 kl 18:34
Endret: 10.05.10 kl 18:34
Postet 10.05.10 kl 18:52
Hvis du tenker på biotopisk riktig fisk er det ikke mange algespisende fisk og få tak i, heller ingen. Mange malawi driver jo og napper på stein som er begrodd av alger men hvis du vil ha en medhjelper kan du jo gå for sebrasneglen, dog ikke fra malawi men hvertfall fra afrika. Har slike i mitt tanganyika og det gir en pen kontrast og dem er flinke til og holde karet rent.
Kenneth
Kenneth
Postet 10.05.10 kl 19:49
da er kanskje snegler mer for meg..
om det er malawi, tanganika eller viktoria spiller egentlig ikke så stor rolle egentlig.. så lenge vann verdier stemmer...
men 10timer lys ja, kjører 12timer jeg.. får justere det
bytter vann en gang i uken.. men karet er vel ca 2mnd gammelt så det er vel sikkert noen barnesykdommer..
takk for alle svar
om det er malawi, tanganika eller viktoria spiller egentlig ikke så stor rolle egentlig.. så lenge vann verdier stemmer...
men 10timer lys ja, kjører 12timer jeg.. får justere det
bytter vann en gang i uken.. men karet er vel ca 2mnd gammelt så det er vel sikkert noen barnesykdommer..
takk for alle svar
Postet 11.05.10 kl 09:28
Postet 11.05.10 kl 11:39